Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-29, 18:24
  #133
Avstängd
MagnusBengtsens avatar
Handeln är på nedgång och det är alltmer somalier och araber och än konstigare svartmuskiga överallt.
Citera
2022-01-29, 18:38
  #134
Medlem
Varför folk kan vara deprimerande i Sverige,
Den långa ofta mörka årstiden, höst och vintern.
Saknad av riktiga vänner
Litet socialt nätverk
Ensamhet
Folk är sig själva nog, själviska
Följer nyheterna, SVT, TV4 etc, blir en mörk världsbild. Klimatkris, Corona etc
Saknad av mening
Psykisk sjukdom
Citera
2022-01-29, 22:35
  #135
Avstängd
Öh, gud?
Citera
2022-02-03, 17:03
  #136
Medlem
Att det är så svårt att få till givande sociala gemenskaper. Det är dock min personliga upplevelse, men jag kan tänka att andra känner lite samma. Jag vet inte hur det är i andra länder, men man brukar ju höra ibland att Sverige är ett extremt land i den frågan.

Ensamheten och hopplösheten är väl det som när mina egna självmordstankar om jag säger så.
Citera
2022-02-03, 19:50
  #137
Medlem
Xulitans avatar
Solbristen som leder till en brist på d-vitamin.
Citera
2022-07-30, 18:53
  #138
Medlem
Upplystkrigares avatar
Upplevde de svenskar som idag är i sina 70s och äldre som en positivare generation.
Långa vintrar men likförbannat ska de jobbas på. Sociala medier och jämförelse.
En sorts jante lagomhet som även gäller personligheten, man ska inte sticka ut.
Allt roligt är olagligt och svensken har alldeles för stark tilltro till myndigheter.
Inget “andligt”, i övriga Europa stöter man på lite kors och plaster för reflektion vid vandringsleder för att inte tala om tempel i Asien.
Utomlands sitter gamla gubbar utomhus och spelar Schack och snackar skit, motsvarigheten här är dricka öl på pizza haket.

Tror folk e ensamma och endimensionella. Vår media är det spännande “engelska”.
Tycker man borde satsa mycket mer på media och kulturliv. ZTV, galor, fester, filmer osv gör Sverige spännande!
Citera
2022-07-30, 19:14
  #139
Medlem
Kim22s avatar
"Vad är det som gör Sverige så deprimerande?" För många Svenssons. Det sociala klimatet som alla måste acceptera för att leva upp till att vara en Svensson.
Skiten sprids med Facebook, Instagram, Melodifestivalen, influensers och ristas i sten med en uppsjö lagar.
Citera
2022-08-01, 16:32
  #140
Medlem
Isolering kanske. Vi är så individualistiska och regelstyrda, och samtidigt så ensamma.
Citera
2022-08-01, 16:37
  #141
Medlem
GrillTeknikers avatar
Förutom de uppenbara delarna som årstider, klimat och negativ samhällsutveckling så vill jag lägga till att allt är så förbannat krångligt i det här landet.

Vill du flytta ett år till en annan stad för att jobba lite där, så måste du ha stått i bostadskö 10 år för att få en vanlig enkel hyreslägenhet. Och när du väl har fått din hyreslägenhet så är den ju omöblerad, så du måste anlita en flyttfirma eller hyra släp och grejer för att flytta alla dina grejer dit. När det så har gått ett år och du vill testa att bo någon annanstans så är det samma visa igen - plus att du måste flyttstäda nåt så infernaliskt noggrannt, säga upp lägenheten i god tid och i värsta fall stå utan bostad några dagar eller ha dubbelhyra en månad om du inte lyckas tajma ut/inflyttning perfekt.

I andra länder finns det gott om alternativ, t.ex. fullmöblerade eller grundutrustade lägenheter utan någon som helst kötid och max några veckors uppsägningstid. Du kan med andra ord packa ner dina ägodelar i bilen eller resväskan och dra vidare utan en sjujäkla massa krångel, byråkrati och att ha stått i just rätt bostadskö i just rätt stad sedan du gick i högstadiet.

Samma typ av krångel, byråkrati och evighetslånga vänte/kötider gäller för nästan allt man vill ta sig för i Sverige. Tacka fan för att man blir less och deppig och bara stannar där man är istället.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback