2021-08-19, 07:01
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorOchPederInkasso
Pratade med en barndomsvän som arbetar som lastbilschaufför sedan 10 år tillbaka. Han menar att det inte är värt att sopsortera plast, kartong osv då allt ändå körs till värmekraftverket för att förbrännas.

Myter om återvinning
Citera
2021-08-19, 07:01
Medlem
Citat:
Har dessvärre ingen artikel att hänvisa till utan detta är information från en person som arbetar i branschen som jag har växt upp med.

Pratade med en barndomsvän som arbetar som lastbilschaufför sedan 10 år tillbaka. Han menar att det inte är värt att sopsortera plast, kartong osv då allt ändå körs till värmekraftverket för att förbrännas. Han nämnde att företag som Randstad och flertalet andra åkerier på ytan ”återvinner” men i skymundan endast kör allt till värmekraftverken för att elda upp alltsammans. Detta har han sett personligen. Har ingen anledning att misstro honom då det är en ganska konstig sak att ljuga om.

Nu vill jag inte peka ut Randstad då ett personligt vittnesmål inte räcker som bevis.

Således undrar jag om någon av er Flashbackare sitter på liknande information. Eller är barndomskompisens historia ren fantasi?

Jag är tacksam för eventuella svar.

Sopsortering från hushållen, har utvecklats till miljöbov. Men detta förlegade sätt håller igång företag och skapar sysselsättning.
Citera
2021-08-19, 07:23
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Flera sidor spekulationer och kackel men inte en enda liten filmsnutt från någon anläggning där man bränner mer än bara det "brännbara". Jag avvaktar lite med spekulationerna här.

Mvh
Citera
2021-08-19, 07:53
Medlem
kaerakels avatar
Visserligen anekdotisk, men jobbade på McDonald's som artonåring och förbryllades över just detta. Det sopsorterades i restaurangen men allt slängdes i samma container. När jag frågade varför svarade restaurangchefen "... det där får sopgubbarna sköta..." Spel för gallerierna minsann.
Citera
2021-08-19, 07:57
Medlem
Det här är ingen nyhet för mig. Jag har själv ringt och frågat ett avfallshanteringsbolag. Orsaken enl dem är att avfallet är felaktigt sorterat och för att kunna köras i deras process skulle de behöva sitta och handsortera en massa blandad skit som inte funkar i den specifika processen.

Så felet verkar vara att vi sopsorterar för mycket i meningen felaktigt. Jag tror dem. Folk verkar inte läskunniga.
Citera
2021-08-19, 07:59
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Har dessvärre ingen artikel att hänvisa till utan detta är information från en person som arbetar i branschen som jag har växt upp med.

Pratade med en barndomsvän som arbetar som lastbilschaufför sedan 10 år tillbaka. Han menar att det inte är värt att sopsortera plast, kartong osv då allt ändå körs till värmekraftverket för att förbrännas. Han nämnde att företag som Randstad och flertalet andra åkerier på ytan ”återvinner” men i skymundan endast kör allt till värmekraftverken för att elda upp alltsammans. Detta har han sett personligen. Har ingen anledning att misstro honom då det är en ganska konstig sak att ljuga om.

Nu vill jag inte peka ut Randstad då ett personligt vittnesmål inte räcker som bevis.

Således undrar jag om någon av er Flashbackare sitter på liknande information. Eller är barndomskompisens historia ren fantasi?

Såg en dokumentär för ett tag sen som handlade om plaståtervinning i Sverige. 2 tredjedelar av all återvunnen plast bränns upp.
Citera
2021-08-19, 08:31
Medlem
Citat:

Hur är Randstad inblandade i detta?
Citera
2021-08-19, 08:43
Medlem
Intressant diskussion.

Såg ett av NRK:s vetenskaps program för 5 år sedan- tangerande denna information.... Sökte och hittade det 😃 ...

NRK, Schrödingers katt, 2016-02-25
Startar vid 09:35.

Googlar man på detta program/datum så finner man kontra- information från miljörörelsen...

Exempel:
www.grontpunkt.no › nyhet
Brenne eller materialgjenvinne? Faginnlegg til NRK Schrødingers katt ...

Vem vet vad som är riktigt?

/Positiv Realist
Senast redigerad av PositivRealist 2021-08-19 kl. 08:51.
Citera
2021-08-19, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Men det har ju redan kommit ut för många år sedan. Sopsorteringen slutar med att sopbil hämtar och hällar allt i samma skopa.
Är inte det bara en skröna?
Citera
2021-08-19, 09:17
Medlem
Givetvis inte.
Hela "miljörörelsen" är en enda stor bluff, skapad för att kunna lura dumma svenskar på pengar. För det är det enda det handlar om; pengar. Utsläppsrätter, koldioxidskatt, plastpåseskatt, bränsleskatter osv ALLT är en enda stor scam, som folk köper med hull och hår för de har "klimatångest" eller "tänker på miljön". Vi är ett toklurat på så många sätt.

Upplägget är klassiskt. Skapa ett problem som inte finns och sedan påstå att man själv sitter på den enda lösningen.
Citera
2021-08-19, 09:31
Medlem
varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av n00bStylE
Arbetar till o från på en del industrier, bland annat värmeverk där dom eldar soppor. Kan bekräfta att allt som brinner eldas upp. Har sett en del lustiga saker ta sej igenom bränsleskruvarna o ner i pannorna, ett järnspett på 1,5 meter va väll det värsta. Brukar själv sortera glas, metall o ev. kartong men i övrigt brinner allt. Skulle de åka med nån kapsyl eller en bit glas så är det inte hela världen, åker somsagt med värre skit i pannorna än så.

För övrigt eldar vi visst batterier, dock bara på sakab i Örebro om jag kommer ihåg rätt. Tror dom maler ner batterierna innan dom eldar dom, grisigt jävla ställe. Är dit medicinskt avfall o sån skit går med, o färg/kemikalier etc. med. Ner i pannan med allt bara, de brinner vid rätt temperatur.
Jag gör på samma sätt, men jag har en liten annan fråga ang. matavfall.
Stämmer det att (vissa?) värmevärk fick problem med för höga temperaturer när dessa slutade slängas med hushållssopor så man numera blandar in en viss andel från matavfallet? (Inte allt bara en del.)

Edit: Endast nyfiken, vägrar använda de där värdelösa nedbrytbara påsarna och riskera städning av massa kladd...
Citera
2021-08-19, 09:32
Medlem
Paris24s avatar
Tillkommer faktorn att en hjärnkirurg ska använda sin tid att separera plast från papper och köra med glas till återvinningen, istället för att operera barn. All återvinning ska självklart skötas optimalt via lågutbildad personal i jätteskala på återvinningsfabriker. Om detta inte är lönsamt så ska man elda upp allt och få energi.

Lund har påtvingat de flesta villaägare en soptunna med 4 fack (jag har lyckats smita). Någon som vet vad som händer med dessa fyra fack? jag kan säga att de orsakar ganska mycket lidande eftersom de är lika stora och sopmängderna naturligtvis varierar enormt. Själv har jag en jättetunna dit jag hivar allt, jag låtsas bo i en hyresfastighet.

Faktiskt ofattbart att inte en enda tidning skrivit en artikel om hur sopsortering utförs. Hade ju säkert gett många läsare att avslöja McDonalds. Eller Lunds kommun. men vissa saker pratar man tyst om. Man kan få en miljötaliban på sig. Han går troligen runt med k-pist.
Senast redigerad av Paris24 2021-08-19 kl. 09:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in