• 1
  • 2
2021-08-18, 13:14
Medlem
Jag har tankar att köpa ett hus, dock har jag ett blanco som jag satte på börsen och har totala tilgångar till huset + alla kostnader som tillkommer så som pantbrev och lagfart. MEN....

Jag kommer bara få 3000:- kvar ca per månad om jag köper huset. Värt det? Efter blanco är avbetalt så kommer jag få 6000:- över per månad. Dock kommer detta dröja många år.

3000:- efter ALLT är betalt så det inte uppstår några oklarheter kring detta.

*Amorteringar på alla lån
* Driftkostnader för ev hus. (Vatten sop internet el osv.)
* Transport med bensin o försäkring
* Egna räkningar typ telefon , föräkringar a-kassa osv.
* Mat
* Nöje..... Har jag inte råd med om jag ska ha 3000:- över per månad.

Jag har dock räknat högt på både bolånsamortering (2% ränta och några 100.000 mer än vad jag tänkt) och transport så som bensinen men antar att det går åt i pengar så som service o allmänt slitage.

Kan man på nått vis få låna mer på bolånet så jag kan baka in blancot i köpet om man talar med banken? Vad gäller egentligen lagfart och pantbrev kan jag låna det i samband med bolån? Det skulle göra så min bidget för oförutsedda händelser kan villa ut från 30.000 till 75.000 ca vilket är välkommet då jag bara som sagt kan lägga undan 3000:- per månad efter ev husköp.

Vad tycker ni andra ekonomisk insatta skulle detta funka?

Jag tycker personligen att det känns lite lågt med 36.000 undanlagt per år när man har hus men de e klart då amorterar man ju iof ca 30.000 på huset per år också...
Senast redigerad av gammeronone 2021-08-18 kl. 13:26.
Citera
2021-08-18, 13:17
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gammeronone
Jag har tankar att köpa ett hus, dock har jag ett blanco som jag satte på börsen och har totala tilgångar till huset + alla kostnader som tillkommer så som pantbrev och lagfart. MEN....

Jag kommer bara få 3000:- kvar ca per månad om jag köper huset. Värt det? Efter blanco är avbetalt så kommer jag få 6000:- över per månad.

3000:- efter ALLT är betalt så det inte uppstår några oklarheter kring detta.

*Ammorteringar på alla lån
* Driftkostnader för ev hus. (Vatten sop internet el osv.)
* Transport med bensin o försäkring
* Egna räkningar typ telefon , föräkringar a-kassa osv.
* Mat
* Nöje..... Har jag inte råd med om jag ska ha 3000:- över per månad.

Jag har dock räknat högt på både hus amortering (2% ränta och några 100.000 mer än vad jag tänkt) och transport så som bensinen men antar att det går åt i pengar så som service o allmänt slitage.

Kan man på nått vis få låna mer på huslånet så jag kan baka in blancot i köpet om man talar med banken? Vad gäller egentligen lagfart och pantbrev kan jag låna det i samband med bolån? Det skulle göra så min bidget för oförutsedda händelser kan villa ut från 30.000 till 75.000 ca vilket är välkommet då jag bara som sagt kan lägga undan 3000:- per månad efter ev husköp.

Vad tycker ni andra ekonomisk insatta?

Jag tycker personligen att det känns lite lågt med 36.000 undanlagt per år när man har hus men de e klart då amoterar man ju iof ca 30.000 på huset per år också...

3K i månaden är för lite. Du behöver lägga undan mer än så per månad, för rätt vad det är behöver du byta värmepump eller taket läcker eller något annat skit.
Citera
2021-08-18, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
3K i månaden är för lite. Du behöver lägga undan mer än så per månad, för rätt vad det är behöver du byta värmepump eller taket läcker eller något annat skit.

Visst jag håller med till viss del, men innan man flyttar till ett hus så gör man ändå en ordentlig besiktning och förhoppningsvis behöver inte nåt så dyrt som taket eller grunden fixas på några år efter inflytt o då lånar man väl bara upp huset då man amorterar av en del då + att man tar från det man lyckats spara? Förövrigt så är det torrel ingen bergvärme eller så.
Citera
2021-08-18, 13:36
Medlem
Loamigads avatar
Låter tight, hade nog inte varit bekväm med den risknivån haha.
Citera
2021-08-18, 13:58
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Visst jag håller med till viss del, men innan man flyttar till ett hus så gör man ändå en ordentlig besiktning och förhoppningsvis behöver inte nåt så dyrt som taket eller grunden fixas på några år efter inflytt o då lånar man väl bara upp huset då man amorterar av en del då + att man tar från det man lyckats spara? Förövrigt så är det torrel ingen bergvärme eller så.

Torrel som i direktvärmande? Då kan du sänka driftskostnaderna och på så vis öka dina marginaler.

Besiktning innebär inte att det inte kommer överraskningar, och det jag nämnde var bara exempel. Det kommer alltid något skit här och där. Vissa hus är det oftare med än andra, men man måste planera för att det kommer.
Citera
2021-08-18, 14:00
Medlem
Klarar du bankernas KALP med så lite över efter kostnader? Om man tar hänsyn till eventuella framtida räntehöjningar?
Citera
2021-08-18, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstRosen
Klarar du bankernas KALP med så lite över efter kostnader? Om man tar hänsyn till eventuella framtida räntehöjningar?

Tänkte oxå det.

Banken räknar väl på 7% ränta i dagsläget tror jag.
Citera
2021-08-18, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstRosen

Jag har fått lånelöfte från två banker som jag tänkte spela ut mot varandra

Fast nu var det inte huruvida jag får låna eller inte denna tråden handlade om utan mer om 3000:- att lägga undan.
Citera
2021-08-18, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Torrel som i direktvärmande? Då kan du sänka driftskostnaderna och på så vis öka dina marginaler.

Besiktning innebär inte att det inte kommer överraskningar, och det jag nämnde var bara exempel. Det kommer alltid något skit här och där. Vissa hus är det oftare med än andra, men man måste planera för att det kommer.

Torrel som i elradiatorer... Så sänka tror jag inte är aktuellt.

Nej så är det ju, men om taket eller grunden går åt fan inom några år om man kollat det på besiktningen så ska man fan ha otur.

Får man låna till pantbrev och lagfart? Det känns som att de tiggs om det när man frågar banken.
Citera
2021-08-18, 14:22
Medlem
Citat:
Jag har fått lånelöfte från två banker som jag tänkte spela ut mot varandra

Fast nu var det inte huruvida jag får låna eller inte denna tråden handlade om utan mer om 3000:- att lägga undan.

Du kommer att få samma villkor som när du bara hade ett lånelöfte. Alla har ”flera lånelöften”.

3000kr efter att du betalar allt inklusive mat och nöje är fullt tillräckligt.
Citera
2021-08-18, 14:27
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Torrel som i elradiatorer... Så sänka tror jag inte är aktuellt.

Nej så är det ju, men om taket eller grunden går åt fan inom några år om man kollat det på besiktningen så ska man fan ha otur.

Får man låna till pantbrev och lagfart? Det känns som att de tiggs om det när man frågar banken.

Pantbrev och lagfart ingår inte i huslånet.

Du kan sänka kostnaden för uppvärmningen med att slänga in en luft-luft-pump. Dom är rätt bra nuförtiden. Smacka in en sådan, och kör direktvärmande som komplement där det behövs, så har du sänkt elkostnaden till en väldigt billig peng.
Citera
2021-08-18, 15:16
Medlem
Citat:

Det händer, fick själv läckage vid en gavelspets två år och två månader efter inflytt. Varför det tog så länge är på grund av att det behövde blåsa som fan åt ett visst håll med ihärdigt regn för att vattnet ska komma sig in. Besiktningsmannens "garanti" för vad den är värd var bara giltig just två år. Litervis med vatten som rann genom innertaket, täcks ej av någon försäkring heller så det är bara byta ut allt svullet trä osv för egna slantar. Kosta väl en 40 000 att åtgärda alla skador.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in