Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-08-15, 22:07
  #13
Medlem
oldeubois avatar
Hipsterstilen var stor för typ tio år sedan. Var bor du ens?
Citera
2021-08-15, 22:09
  #14
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Jag har vid några tillfällen blivit kallad hipster, då jag alltid burit skägg, dricker öl som inte bara kallas stor stark och lagar mat etc.
Varför jag vill se ut som en slashas med mitt skägg är för mitt genuina hårdrocksintresse och därav långt hår och skägg. vet i fan om jag klär ner mig så mycket. många dagar passar en skjorta och då har jag det. Kavaj när det "förväntas" eller jag känner för det. kängor och skinnjacka när jag är på humör för det. kanske är jag en hipster, kanske inte? vad vet jag.
Citera
2021-08-15, 22:25
  #15
Medlem
st33rs avatar
Vad menar ni med hipster?

Jag minns hur svensson trodde hipsters såg ut för 10 år sen, dvs som hipsters såg ut för 15-20 år sen. Den där skogshuggarstilen med sjömanstatueringar, stora skägg, tvinnade mustascher. uppkavlade skinny jeans. Tänk att det är 20 år sen nu! Men det är väl helt borta.

Sen kom ju nån annan typ av hipster, med nån sorts 90-talsstil? Den har jag mindre koll på. Med färgglada kläder och asymetriska frisyrer och rakat på sidorn Killar med bisarra leggings och skit.

Hur ser hipsters ut idag?

ps.
Just Skägg har blivit en supersvenssongrej. Det är "vanliga" tråkiga sportkillar med tråkiga vanliga tjejer som har skägg idag. Det ser man i minsta småstad.
__________________
Senast redigerad av st33r 2021-08-15 kl. 23:07.
Citera
2021-08-15, 22:54
  #16
Medlem
Honungsdjurets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gladgubbe1234
Varför vill folk se ut som pundare nu för tiden? Hipster-stilen är verkligen inne. Frågan är varför folk inte vill se framgångsrika ut? Varför kör man inte kostym eller i alla fall skjorta varje dag? Förstår mig inte på er som går runt i trashiga kläder. Vill ni förklara er?

Tycker dessutom alla hipstertatueringar är otroligt fula, ser ju sjukt plottrigt ut.

Till en slutgiltig fråga: Hur tror ni man upplevs om man klär sig i hipsterkläder vs om man klär sig lite mer stekigt/uppklätt. Fattar verkligen inte att det är ett ideal folk eftersträvar. Hur går tankarna för er andra?

Folk går inte runt i kostym för att det är fruktansvärt torrt. I en del yrken ger kostym ett professionellt intryck men till vardags är det orimligt. På begravning kan kostym också passa men ute på promenad, hemma, fester och ute på restaurang känns det överdrivet. En shorta kan passa bra på lite mer anständiga tillställningar men själv gillar jag sköna T-shirts och tröjor.

Folk som klär sig i kostym är ängsliga människor som vill försöka vara "rätt" och passa in. Gärna med ett armbandsur som bara visar tiden och kostar oproportionerligt mycket pengar i förhållanden till funktionen.

Jag förstår tyvärr inte riktigt hur du menar med hipsterkläder?

Jag tycker att jag tycker mig se att de personer i min omgivning som har välbärgade föräldrar gärna "klär ner sig" eller har en stil som inte är så traditionellt snyggt. Jag tror att ens stil och klädval handlar om att uttrycka vilken typ av grupp i samhället en vill identifiera sig med. Och de som klär ner sig kanske tänker att deras stil är unik vilket gör dem till unika individer (enligt dem själva).
Citera
2021-08-15, 23:58
  #17
Medlem
haresEars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honungsdjuret
Folk går inte runt i kostym för att det är fruktansvärt torrt. I en del yrken ger kostym ett professionellt intryck men till vardags är det orimligt. På begravning kan kostym också passa men ute på promenad, hemma, fester och ute på restaurang känns det överdrivet. En shorta kan passa bra på lite mer anständiga tillställningar men själv gillar jag sköna T-shirts och tröjor.

Folk som klär sig i kostym är ängsliga människor som vill försöka vara "rätt" och passa in. Gärna med ett armbandsur som bara visar tiden och kostar oproportionerligt mycket pengar i förhållanden till funktionen.

Jag förstår tyvärr inte riktigt hur du menar med hipsterkläder?

Jag tycker att jag tycker mig se att de personer i min omgivning som har välbärgade föräldrar gärna "klär ner sig" eller har en stil som inte är så traditionellt snyggt. Jag tror att ens stil och klädval handlar om att uttrycka vilken typ av grupp i samhället en vill identifiera sig med. Och de som klär ner sig kanske tänker att deras stil är unik vilket gör dem till unika individer (enligt dem själva).

De som bär ett ut du beskriver har nog som minsta problem vad folk som du anser om varför man bär det.

Kostym privat går ju bort, även blazer faktiskt. Däremot en uppkavlad uppsydd snygg skjorta som är ledigt knäpp passar allt. Gärna svart sådan.

I Norrland ska alla bära northern hooligan å se ut som de kommer direkt från skogen med brännmärken på armarna.

Vem fan bryr sig hur folk ser ut, vad och varför någon bär ett viss plagg eller asseoar.

Svenskar i ett nötskal, rackigt skitfolk
Citera
2021-08-16, 00:02
  #18
Medlem
area50s avatar
Någon mer som märkt av hur hipsters inom kontorsvärlden börjat att använda klackskor för män allt mera?
Citera
2021-08-16, 01:07
  #19
Medlem
carminaburanas avatar
hipster idag finns inte mer som beskrivs, det är mer folk som jobbar inom modebranschen och klär sig väldigt stilrent., mycket svart. lilla my. den där galna london/shoreditch/ stig helmer på safari stilen försvann för många år sen. hipster olympics videon är snart 15 år gammal https://www.youtube.com/watch?v=kAO4EVMlpwM

. flight of the conchords 10 år gammal. nu är det färgglada hiphopnegrer/adidasriddare som gäller för ungarna. de inom reklam/mode/produktion klär sig i dyra obskyra märkeskläder.
Citera
2021-10-01, 21:44
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snoppdoggydog
Hipsterstilen försvann för sådär 7-8 år sedan. Jag vet inte vilken bonnehåla du bor i men det är typ ingen som är hipster längre.

Nja, hipsterkulturen är väl föränderlig. Du kanske tänker på hipsterstilen med rutiga skjortor, skägg, tajta brallor och hård tvål i rövhålet, den stilen försvann för ett tag sen ja, men inte hipsters.
Citera
2021-10-02, 15:22
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Nja, hipsterkulturen är väl föränderlig. Du kanske tänker på hipsterstilen med rutiga skjortor, skägg, tajta brallor och hård tvål i rövhålet, den stilen försvann för ett tag sen ja, men inte hipsters.

Ok. Du som vet, hur ser dom ut nuförtiden?
Citera
2021-10-02, 16:02
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snoppdoggydog
Ok. Du som vet, hur ser dom ut nuförtiden?

Typ 70-tals-inspirerat med besatthet av vinylskivor, natur och fasta.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback