2021-08-14, 10:47
Medlem
Ambelains avatar
Jag undrar hur det är med vargen och dess lya, om tex ulven inte jagar i närheten av sin lya utan håller avståndet så att ingen ska kunna hitta hem till den ???

För isf borde man väl kunna gissa sig till ungefär var en lya finns om man utgår från ett mönter av registrerade observationer - och då kanske se lyan som liggande i mitten av en cirkel av observationer som går runt omkring ???

Eller har jag fel där ?

Borde man istället leta på det ställe var observationerna är som tätast ?

Jag tänker på en aktuell observationskarta från facebook-sidan "vargobs".
För någon vecka sedan var det någon medlem i den gruppen som redovisade en karta han hade gjort över de få senaste månadernas vargobservationer här i Skåne.
Om ni vill titta så gå in på "vargobs" och scrolla ner till 15 juli.

För när jag tittar på den kartan så tycker åtminstone jag att det verkar vara en "cirkel av observationer" som går runt ett centrum vid Sjöbo ungefär.

Det är inte där det är som tätast (de är mer åt öster och Linderödsåsens vildmarker) men det man ser är ändå något som ser ut som en cirkel runt Sjöbo.

Visst, det är även en slags "cirkel" runt hela centrum av Skåne, med Ringsjön som något slags mittpunkt.

Var hade det varit troligast att vargarna har sin lya ?
I närheten av Sjöbo (den lilla cirkeln).
Eller där det är som tätast, vid Linderödsåsen och Huaröd-området ???

När jag tittade på området i Google Street View så såg jag ingen ulv.

Men, det var inte helt bortkastad tid, ty jag fick syn på ett annat rovdjur.
En falk tror jag.
Som flyger rakt ovanför Google-bilens kamera.

Klicka här och se själv:
https://www.google.com/maps/@55.8227...1!1e4?hl=sv-SE
Citera
2021-08-14, 10:57
Bannlyst
varglya brukar ofta ligga i stenrösen på toppen av berg , där god utsikt kan hållas så valparna fan växa i säkerhet , när ungarna börjar bli självgående så flyttar hela familjen ur lyan (på vårkanten )

jakt bedrivs i låglandet runt nedanför lyan , på rätt nära avstånd till en början när valpar är små ännu , sedan deltar valpar allt mer efter de växt till sej och byten blir större .

lättast att hitta varglya , är på kvällstid och att lyssna på vargens ylande , har besvarat sådant ett antal ggr med gott resultat , och då rätt lätt att avgöra vart en lya kan finnas

utanför lyan är det välstädat , så lättast är att sätta sej på avstånd med bra kikare , så kommer busarna fram till beskådan
Citera
2021-08-14, 11:05
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minddevil
varglya brukar ofta ligga i stenrösen på toppen av berg , där god utsikt kan hållas så valparna fan växa i säkerhet , när ungarna börjar bli självgående så flyttar hela familjen ur lyan (på vårkanten )

jakt bedrivs i låglandet runt nedanför lyan , på rätt nära avstånd till en början när valpar är små ännu , sedan deltar valpar allt mer efter de växt till sej och byten blir större .

lättast att hitta varglya , är på kvällstid och att lyssna på vargens ylande , har besvarat sådant ett antal ggr med gott resultat , och då rätt lätt att avgöra vart en lya kan finnas

utanför lyan är det välstädat , så lättast är att sätta sej på avstånd med bra kikare , så kommer busarna fram till beskådan
Så, var någonstans ligger då den skånska lyan, om du tittar på kartan med senaste månadens observationer i Skåne ???

Är chansen störst för Linderödsåsen, vid Huaröd och däromkring.
Eller är det pricken i mitten av cirkeln, utanför Sjöbo, som du hade satsat slantarna på ???
Citera
2021-08-14, 11:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Så, var någonstans ligger då den skånska lyan, om du tittar på kartan med senaste månadens observationer i Skåne ???

Är chansen störst för Linderödsåsen, vid Huaröd och däromkring.
Eller är det pricken i mitten av cirkeln, utanför Sjöbo, som du hade satsat slantarna på ???

kan inget om varg i skåne , då jag bor längre upp i landet , där varg är vanligt här , erfarenheter av detta är under min egen tid i skog och mark under livet

lättast är att chansa och göra som jag skrev , prata med vargen , när du får kontakt så är det lättare att få reda på vart den håller till

se och njut av att vi ändå har ett sådant ståtligt intelligent djur i vår natur , detta är riktigt fränt
Citera
2021-08-16, 13:39
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
kan inget om varg i skåne , då jag bor längre upp i landet , där varg är vanligt här , erfarenheter av detta är under min egen tid i skog och mark under livet

lättast är att chansa och göra som jag skrev , prata med vargen , när du får kontakt så är det lättare att få reda på vart den håller till

se och njut av att vi ändå har ett sådant ståtligt intelligent djur i vår natur , detta är riktigt fränt
Jag har lärt mig att min väninna har ett alldeles särskilt förhållande till vilda djur, och de kommer till henne praktiskt taget så fort hon kallar på dem - bokstavligt talat alltså.
De kommer direkt för att stå och glo på henne, ibland går de rakt mot henne också så hon börjar skrika av oro.
Så jag har försökt få henne att följa med mig till Linderödsåsen för att jag ville se på vargarna.
Men hon ville inte.
- "Nej jag har ingen särskilt relation till djur alls," säger hon bara surt.
Citera
2021-08-16, 13:56
Bannlyst
Citat:
Jag har lärt mig att min väninna har ett alldeles särskilt förhållande till vilda djur, och de kommer till henne praktiskt taget så fort hon kallar på dem - bokstavligt talat alltså.
De kommer direkt för att stå och glo på henne, ibland går de rakt mot henne också så hon börjar skrika av oro.
Så jag har försökt få henne att följa med mig till Linderödsåsen för att jag ville se på vargarna.
Men hon ville inte.
- "Nej jag har ingen särskilt relation till djur alls," säger hon bara surt.

varg är nyfikna av sej på naturligt vis , förstår helt hur den kunde förvandlas till människans bästa vän vid lägerelden och det grillade köttet som fanns där en gång i tiden ,

inget att va rädd för om man möter varg i våra skogar någon gång i livet , de kommer nära , de kollar av läget och sen håller den sej på avstånd från oss människor

att hundar blir jagade av varg är ju rätt naturligt , många rovdjur av olika storlekar jagar sin föda helt naturligt när de är hungriga , inget speciellt smaksinne mot oss människor med det beteendet så oron är obefogad

nej mött varg ett antal ggr och har mer respekt då för björn eller främst älg , för de kan vara farliga mot människor på riktigt , björn är dock skygga och avskyr människor om de kan , samt de låter mycket i skogen när de kommer , kan inte vara tysta för fem öre

skogens farligaste djur , älg helt klart . .
Citera
2021-08-16, 14:27
Medlem
Citat:
Men pekar *aldrig* ut varglyor, rovfågelsbon etc till slumpvis främlingar.
Citera
2021-08-16, 22:19
Medlem
Citat:

Tack, det är intressant och av stort värde att höra från någon med personlig erfarenhet. Min egen uppfattning (ingen egen erfarenhet) är att alla de stora rovdjuren föredrar oländig terräng för förökning. Björn, varg, lodjur och järv.

Tankar om det?
Citera
2021-08-16, 22:42
Medlem
Citat:
Jag undrar hur det är med vargen och dess lya, om tex ulven inte jagar i närheten av sin lya utan håller avståndet så att ingen ska kunna hitta hem till den ???

För isf borde man väl kunna gissa sig till ungefär var en lya finns om man utgår från ett mönter av registrerade observationer - och då kanske se lyan som liggande i mitten av en cirkel av observationer som går runt omkring ???

Eller har jag fel där ?

Borde man istället leta på det ställe var observationerna är som tätast ?

Jag tänker på en aktuell observationskarta från facebook-sidan "vargobs".
För någon vecka sedan var det någon medlem i den gruppen som redovisade en karta han hade gjort över de få senaste månadernas vargobservationer här i Skåne.
Om ni vill titta så gå in på "vargobs" och scrolla ner till 15 juli.

För när jag tittar på den kartan så tycker åtminstone jag att det verkar vara en "cirkel av observationer" som går runt ett centrum vid Sjöbo ungefär.

Det är inte där det är som tätast (de är mer åt öster och Linderödsåsens vildmarker) men det man ser är ändå något som ser ut som en cirkel runt Sjöbo.

Visst, det är även en slags "cirkel" runt hela centrum av Skåne, med Ringsjön som något slags mittpunkt.

Var hade det varit troligast att vargarna har sin lya ?
I närheten av Sjöbo (den lilla cirkeln).
Eller där det är som tätast, vid Linderödsåsen och Huaröd-området ???

När jag tittade på området i Google Street View så såg jag ingen ulv.

Men, det var inte helt bortkastad tid, ty jag fick syn på ett annat rovdjur.
En falk tror jag.
Som flyger rakt ovanför Google-bilens kamera.

Klicka här och se själv:
https://www.google.com/maps/@55.8227...1!1e4?hl=sv-SE

Ser mer ut som en ormvråk, tycker jag! Falkar har spetsigare och mer bakåtsvepta vingar, och de vita partierna stämmer med ormvråkens.

Kul att den råkade hamna på Google! Om vargar och deras bovanor vet jag tyvärr inget.
Citera
2021-08-17, 15:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Tack, det är intressant och av stort värde att höra från någon med personlig erfarenhet. Min egen uppfattning (ingen egen erfarenhet) är att alla de stora rovdjuren föredrar oländig terräng för förökning. Björn, varg, lodjur och järv.

Tankar om det?

hade varg nära i vintras här , 2-4 meter från dörren och besök 2 gånger

mest nyfikenhet tror jag , lever ännu och är inte vargrädd av mej

järv och björn har jag aldrig sett, har däremot trampat i rykande het björnspillning en tidig morgon för några år sedan , då åkte puls upp lite och kändes obekvämt rätt fort

men ingen nalle som käkade upp mej

klart de djuren du nämde föredrar storskogen att leva i , men just varg vandrar rätt långa slingor varje dygn , så de kan dyka upp i tätort lite då och då , då djur där är lätta byten för de , att de går på just människan lär inte ha hänt de senaste 300 åren , så du är rätt säker även om du möter ulven på stigen , öga mot öga ,

björn avskyr människan och håller sej undan till varje pris , om det förmodan skulle bli ett möte som leder till anfall så har du trampat på den , när den legat i snåret med blåbärskoma och sovit middag , eller om du kommit mellan hona och ungar

så att bli anfallen av björn är minimal , trots allt , men ingen rolig tanke

järv kan nog däremot vara rätt på om du stör den i maten , den spöar björnen om det gäller , så sno inget kött från den

det värsta mötet jag råkat ut för i urskogen , grillade en kväll , somnade skönt i tältet , vaknade några timmar senare med ett jävla oljud , och när jag kollade ut så såg jag svansen på er rävpalt i min ryggsäck jag råkat lämna kvar utanför tältet , den va hungrig den stackaren och jag förlorade en glassbunke med grillat kött ,som den stolt och glad rusade i väg med till skogs

flinade och muttrade lite , stulen mat smakar alltid bäst
Citera
2021-08-18, 13:18
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Ser mer ut som en ormvråk, tycker jag! Falkar har spetsigare och mer bakåtsvepta vingar, och de vita partierna stämmer med ormvråkens.

Kul att den råkade hamna på Google! Om vargar och deras bovanor vet jag tyvärr inget.
Tja, jag håller nog inte med dig om just ormvråken.
Den är vitare och med längre fjädrar tycker jag.

Om det är någt annat än en falk så hade jag isf gissat på en bivråk.

Jo, det är kul att hitta saker på google man inte väntade sig.
Jag har även hittat en valslaktplats - helt blodrött hav längst med stranden vid det lilla eskimåsamhället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in