Jag undrar hur det är med vargen och dess lya, om tex ulven inte jagar i närheten av sin lya utan håller avståndet så att ingen ska kunna hitta hem till den ???
För isf borde man väl kunna gissa sig till ungefär var en lya finns om man utgår från ett mönter av registrerade observationer - och då kanske se lyan som liggande i mitten av en cirkel av observationer som går runt omkring ???
Eller har jag fel där ?
Borde man istället leta på det ställe var observationerna är som tätast ?
Jag tänker på en aktuell observationskarta från facebook-sidan "vargobs".
För någon vecka sedan var det någon medlem i den gruppen som redovisade en karta han hade gjort över de få senaste månadernas vargobservationer här i Skåne.
Om ni vill titta så gå in på "vargobs" och scrolla ner till 15 juli.
För när jag tittar på den kartan så tycker åtminstone jag att det verkar vara en "cirkel av observationer" som går runt ett centrum vid Sjöbo ungefär.
Det är inte där det är som tätast (de är mer åt öster och Linderödsåsens vildmarker) men det man ser är ändå något som ser ut som en cirkel runt Sjöbo.
Visst, det är även en slags "cirkel" runt hela centrum av Skåne, med Ringsjön som något slags mittpunkt.
Var hade det varit troligast att vargarna har sin lya ?
I närheten av Sjöbo (den lilla cirkeln).
Eller där det är som tätast, vid Linderödsåsen och Huaröd-området ???
När jag tittade på området i Google Street View så såg jag ingen ulv.
Men, det var inte helt bortkastad tid, ty jag fick syn på ett annat rovdjur.
En falk tror jag.
Som flyger rakt ovanför Google-bilens kamera.
Klicka här och se själv:
https://www.google.com/maps/@55.8227...1!1e4?hl=sv-SE
För isf borde man väl kunna gissa sig till ungefär var en lya finns om man utgår från ett mönter av registrerade observationer - och då kanske se lyan som liggande i mitten av en cirkel av observationer som går runt omkring ???
Eller har jag fel där ?
Borde man istället leta på det ställe var observationerna är som tätast ?
Jag tänker på en aktuell observationskarta från facebook-sidan "vargobs".
För någon vecka sedan var det någon medlem i den gruppen som redovisade en karta han hade gjort över de få senaste månadernas vargobservationer här i Skåne.
Om ni vill titta så gå in på "vargobs" och scrolla ner till 15 juli.
För när jag tittar på den kartan så tycker åtminstone jag att det verkar vara en "cirkel av observationer" som går runt ett centrum vid Sjöbo ungefär.
Det är inte där det är som tätast (de är mer åt öster och Linderödsåsens vildmarker) men det man ser är ändå något som ser ut som en cirkel runt Sjöbo.
Visst, det är även en slags "cirkel" runt hela centrum av Skåne, med Ringsjön som något slags mittpunkt.
Var hade det varit troligast att vargarna har sin lya ?
I närheten av Sjöbo (den lilla cirkeln).
Eller där det är som tätast, vid Linderödsåsen och Huaröd-området ???
När jag tittade på området i Google Street View så såg jag ingen ulv.
Men, det var inte helt bortkastad tid, ty jag fick syn på ett annat rovdjur.
En falk tror jag.
Som flyger rakt ovanför Google-bilens kamera.
Klicka här och se själv:
https://www.google.com/maps/@55.8227...1!1e4?hl=sv-SE