2021-08-13, 21:12
Hej

Tnkte se om ngon har erfarenhet av bda dessa och vilken av de ni har bst erfarenhet av? Av det jag lst till mig verkar Zoloft vara den mest utskrivna av lkare av dessa tv. Spontant knns det dock som mnga har bst resultat/minst biverkningar av Prozac men det r ju alltid svrt att bedma d det mest r de som har dliga erfarenheter som hrs mest.

S vad tycker ni som testat bda?

Diagnos: PTSD. terkommande djupa depressioner. Mycket ngest. Smnproblem.
Citera
2021-08-13, 22:42
Medlem
Jango-fetts avatar
Prata med din lkare och se vad denne sger. Har bara tit sertralin och den fungera helt ok mot depression och social fobi. Men inte bttre n daglig motion och goda smnvanor.

Funderar dock p att kliva p den igen d jag mr smre nu och d r det svrt att hlla i trning.
Citera
2021-08-13, 23:08
Medlem
LiquidSwordss avatar
Hllit mig undan SSRI i 30 r men funderar nu p att brja.

Har mist alla mina vnner till verdoser, mord och liknande. Nu har jag blivit av med min livs krlek ocks. Tnker 24/7 varje dag p sjlvmord, terfall i missbruk och vld. Vart brjar man?
Citera
2021-08-13, 23:32
Medlem
Jango-fetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiquidSwords
Hllit mig undan SSRI i 30 r men funderar nu p att brja.

Har mist alla mina vnner till verdoser, mord och liknande. Nu har jag blivit av med min livs krlek ocks. Tnker 24/7 varje dag p sjlvmord, terfall i missbruk och vld. Vart brjar man?

Ta kontakt med psykiatrin. Be ven att f nt lugnande de 3 frata veckorna d sjlvmordstankar kan bli intensiva innan medicinen ftt jobba igng.
Citera
2021-08-14, 02:24
Medlem
Din lkare borde kunna gra ett informerat val. Fluoxetin har frre biverkningar men tar lngre tid innan den verkar. Det r den medicin man ger till barn och ungdomar med depression, eftersom det forskats mest p den, och den anses relativt ofarlig. Sertralin andra sidan r en favorit hos lkare eftersom den ofta fungerar, enligt en meta studie dr man sammanstllde resultatet frn all tidigare forskning om antidepressiva mediciners effekt s visade sig sertralin vara den bsta medicinen. Enligt sammanstllningen var sertralin 25 procent mer effektivt n fluoxetin i behandling av depression. En sak som r viktig att komma ihg r dock att medicinerna rent statistiskt fungerar fr ca hlften av de som tar dem. Drfr mste man ofta testa ngra olika innan man fr effekt.

Jag behandlades med fluoxetin som tonring och det tog nog tv mnader eller s innan jag brjade m bra. Jag var uppt ett tag, vilket jag nu tror kanske beror p att jag r bipolr, och sedan blev jag deprimerad igen. Nr jag blev myndig och skrevs ver till vuxenpsyk s fick jag sertralin istllet vilket inte hade ngon effekt p mig, inte s att jag mrkte det i alla fall, efter ett tag fick jag testa en annan SSRI som heter esitalopram som verkligen hjlpte mig. Dock har jag fortsatt att ha depressioner, s nu ter jag lithium istllet fr att jmna ut mina svngningar, och ska sluta med SSRI.

Lycka till!
Citera
2021-08-14, 04:33
Medlem
Jag har testat 3-4 olika antidepp ven Sertralin. Escitalopram r den enda som jag mtt bttre av.
Senast redigerad av gudhuvud 2021-08-14 kl. 04:36.
Citera
2021-08-14, 04:46
Medlem
neuron-drones avatar
Zoloft skrivs ut av slentrian. Det r inget bevis den r bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in