Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-08-16, 08:16
  #13
Medlem
PernillaWahlgres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heyman111
Hej.

Hur gör man sitt dator krypterad och säker bästa sätt om någon får tag i den?

Ett fjuttigt lösenord till inloggning räcker inte långt.

Har ni tips på program eller andra sätt man kan säkra sin dator så en person inte kommer in eller åt information jag har på datorn?

Nu svarar jag på detta. Apples infrastruktur är rätt klurig att runda. Apple har lagt stora resurser på säkerhet och det märks om man tittar på deras presentationsfilm från november förra året.
Citera
2021-08-16, 15:39
  #14
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heyman111
Hej.

Hur gör man sitt dator krypterad och säker bästa sätt om någon får tag i den?

Ett fjuttigt lösenord till inloggning räcker inte långt.

Har ni tips på program eller andra sätt man kan säkra sin dator så en person inte kommer in eller åt information jag har på datorn?

Tja, ditt login är ju knutet till din kryptering, så om någon har ditt användarnamn och password...

Om någon bandit inte har ditt password blir det knepigare, och en brute-force-metod går ganska snart bet då maskinen inte längre vill öppna din disk utan en "nyckel". Nyckeln är svårknäckt (men inte omöjligt om jag förstår det rätt), i alla fall tillräckligt knepig att hålla Klurige-Kurt ute...

Igen,du är som utgångspunkt aldrig säkrare än ditt password (Fjuttigt eller inte), vad du än gör.


Till din fråga, alla (?) OS idag kan krypteras med inbyggda verktyg, bara att klicka och aktivera, kom bara ihåg att gömma "nyckeln" ett säkert ställe, särskilt om du kör med Windows, de har nämligen en tendens att knasa så att man ibland måste "låsa upp" disken äve om den alltså inte stulits eller fått smaka på fel password för många gånger !
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback