Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-08-10, 15:43
  #1
Medlem
PalmerOchDrinkars avatar
Mitt problem: Jag har idag en jobbdator som idag inte tillåter någon form av ny mjukvara.

Mitt mål: Jag skulle via webbläsaren på den här laptopen vilja kunna komma åt en "molnbaserad laptop" eller server. En server som kör Windows 10 som operativsystem, där jag kan installera mjukvaror, skriva och exekvera PHP-kod, installera extensions, ladda ner filer osv.
Egentligen kan man väl säga att någon form av VNC eller Teamviewer är det jag letar efter, men problemet är att VPNen jobbdatorn är uppkopplad mot inte tillåter sådana anslutningar. Det går heller inte att ladda ner någon form av portabel mjukvara till datorn heller. Utöver det får det dessutom inte gå att skicka över filer från min jobbdator till den här molnservern, utan allt måste kunna göras lokalt på servern i fråga.
Jag är inte ute efter att bryta mot några av jobbets regler, däremot vill jag gärna prova utveckla mot våra sandbox-APIer vilket jag inte har access till idag.

En sån här lösning vara skön för framtiden också, slippa flytta runt projekt mellan flera datorer, sätta upp miljöer när man byter dator med mera.

Så vad exakt är det jag letar efter? Nån form av setup via AWS eller liknande? Kan denna setup göras helt via webbgränssnitt, eller måste jag ladda upp saker via FTP osv för att komma igång?

Och hur mycket får jag räkna med att betala för detta? Några tior i månaden är jag okej med, men mer än så är det inte värt.
Citera
2021-08-10, 17:11
  #2
Medlem
SKetchers avatar
Aldrig använt det själv, men om ni har Chrome så kan du testa med Chrome Remote Desktop. Du lär behöva sätta upp det på servermaskinen först.

Vilka godkända applikationer har ni installerade just nu? Om du har vscode finns det extensions för sftp m.m.
__________________
Senast redigerad av SKetcher 2021-08-10 kl. 17:15.
Citera
2021-08-10, 17:21
  #3
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PalmerOchDrinkar
Mitt problem: Jag har idag en jobbdator som idag inte tillåter någon form av ny mjukvara.

Mitt mål: Jag skulle via webbläsaren på den här laptopen vilja kunna komma åt en "molnbaserad laptop" eller server. En server som kör Windows 10 som operativsystem, där jag kan installera mjukvaror, skriva och exekvera PHP-kod, installera extensions, ladda ner filer osv.
Egentligen kan man väl säga att någon form av VNC eller Teamviewer är det jag letar efter, men problemet är att VPNen jobbdatorn är uppkopplad mot inte tillåter sådana anslutningar. Det går heller inte att ladda ner någon form av portabel mjukvara till datorn heller. Utöver det får det dessutom inte gå att skicka över filer från min jobbdator till den här molnservern, utan allt måste kunna göras lokalt på servern i fråga.
Jag är inte ute efter att bryta mot några av jobbets regler, däremot vill jag gärna prova utveckla mot våra sandbox-APIer vilket jag inte har access till idag.

En sån här lösning vara skön för framtiden också, slippa flytta runt projekt mellan flera datorer, sätta upp miljöer när man byter dator med mera.

Så vad exakt är det jag letar efter? Nån form av setup via AWS eller liknande? Kan denna setup göras helt via webbgränssnitt, eller måste jag ladda upp saker via FTP osv för att komma igång?

Och hur mycket får jag räkna med att betala för detta? Några tior i månaden är jag okej med, men mer än så är det inte värt.
Det som du beskriver är väl en vanlig virtuell (eller dedikerad) server. En sån kan du ha hostad eller hemma i garderoben. Problemet är din arbetsplats strikta policy. Är du säker på att policyn inte tillåter vanlig Remote Desktop?

Ett enkelt sätt att komma igång med en PHP-server, utan att ha allt det som du efterfrågar, är att sätta upp en domän på one.com med ett basic webb-hosting-paket. Då kan du komma åt alla inställningar, filhanterare, databas-editor och kodeditor genom webb-läsaren. Sen finns det möjlighet till SSH och FTP, men det kan du ju tydligen inte komma åt.

Att du inte ska få kunna skicka filer fattar jag inte. Du kan skickar filer också genom browsern, vanlig upload web form funkar utmärkt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback