Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2023-05-11, 02:45
  #73
Medlem
FujitsuNakajimas avatar
Transportstyrelsen har i alla fall begärt om en lagändring för att tillåta de med större och effekt än 250 w. Detta var dock två år sedan, men de sa per telefon att det fortfarande var aktuellt senast nu i måndags.

https://www.transportstyrelsen.se/sv...trafiksakrare/

” Transportstyrelsen föreslår i stället en ändring av fordonsdefinitionen av en cykel så att man tar bort begränsningen på 250 watt av motoreffekten för elsparkcyklar.

– Dagens effektbegränsning riskerar att hindra teknikutvecklingen. Den är också ett hinder för att utveckla trafiksäkrare och mer ändamålsenliga fordon, till exempel med högre batterikapacitet och bättre hjul, säger Pernilla Bremer, utredare på Transportstyrelsen.”
Citera
2023-05-29, 02:04
  #74
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
Men vad har mitt B-körkort med elsparkcykeln att göra? jag har ju inte gjort misstag med bilen!!

Finns det någon lag som säger det ?

Det är som att säga att har du mc kort och har kört för fort med den så ska du inte bli av ned B - kortet. Jag har ju inte gjort misstag med bilen. Man blir självklart av med båda delarna.

Blir du tagen för gång fylla ett par gånger så kan du även bli av med körkortet och då har du inte ens använt bilen. Så jo du kan bli av med kortet om du kör olagligt.
Citera
2023-06-05, 14:35
  #75
Medlem
Ända jag sett i sundsvall är när dom stoppat om de varit 2 pers eller fler på sparkcyklarna
Citera
2023-11-14, 16:21
  #76
Medlem
Jag blev stoppad av polisen med en Kugoo Kirin G3 för en månad sedan. 1200 Watts effekt på batteriet och toppfart på 50. Normalt ligger jag dock på ca 40kn/h
Klockan var innan 5 på morgonen ock knappt någon trafik.
De följde efter mig med släckt belysning i en civil bil.
Jag saktade in vid en korsning, såg inga bilar och körde då mot rött.

Stoppade mig strax innan jobb och var allmänt dryga. (Tyckte bara kriminella körde runt så tidigt. Frågade tre gånger om jag verkligen bara kört hemifrån med mera)

Jag visade körkort och de hotade med både rödljuskörningen, olovlig körning och smitning! Smitningen hade de aldrig fått igenom då de satte på blåljus när jag gick igenom den låsta grinden till jobb.

Jag klarade mig antagligen av min ålder på 50 bast och att jag gick ut utanför området utan elsparken så de aldrig kunde kolla hastigheten ordentligt.

Såg däremot en yngre kille under 18 som blev tagen nyss. Han plockade de in och tog även med spaken för kontroll.

Tror att om man kör vettigt kan man komma undan med en varning även om man kör något för fort och i övrigt har rent mjöl i påsen.

Men råkar man köra förbi en snut på dåligt humör lär han sätta dit en. Då får man väl ta boten och sen får man tillbaks sin elspark då de inte är olagliga att äga.
Sura pengar, men kanske inte hela världen. Slår man ut det på alla gånger man kör för fort i bil eller på elsparken så är det en billig peng om man räknar per tillfälle.


Kontentan är således. Kör med hänsyn så krävs det mycket för att bli tagen. Och ta en bot med ett leende då du vet du gjort fel.
Citera
2023-11-14, 18:25
  #77
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tfmstr
Jag blev stoppad av polisen med en Kugoo Kirin G3 för en månad sedan. 1200 Watts effekt på batteriet och toppfart på 50. Normalt ligger jag dock på ca 40kn/h
Klockan var innan 5 på morgonen ock knappt någon trafik.
De följde efter mig med släckt belysning i en civil bil.
Jag saktade in vid en korsning, såg inga bilar och körde då mot rött.

Stoppade mig strax innan jobb och var allmänt dryga. (Tyckte bara kriminella körde runt så tidigt. Frågade tre gånger om jag verkligen bara kört hemifrån med mera)

Jag visade körkort och de hotade med både rödljuskörningen, olovlig körning och smitning! Smitningen hade de aldrig fått igenom då de satte på blåljus när jag gick igenom den låsta grinden till jobb.

Jag klarade mig antagligen av min ålder på 50 bast och att jag gick ut utanför området utan elsparken så de aldrig kunde kolla hastigheten ordentligt.

Såg däremot en yngre kille under 18 som blev tagen nyss. Han plockade de in och tog även med spaken för kontroll.

Tror att om man kör vettigt kan man komma undan med en varning även om man kör något för fort och i övrigt har rent mjöl i påsen.

Men råkar man köra förbi en snut på dåligt humör lär han sätta dit en. Då får man väl ta boten och sen får man tillbaks sin elspark då de inte är olagliga att äga.
Sura pengar, men kanske inte hela världen. Slår man ut det på alla gånger man kör för fort i bil eller på elsparken så är det en billig peng om man räknar per tillfälle.


Kontentan är således. Kör med hänsyn så krävs det mycket för att bli tagen. Och ta en bot med ett leende då du vet du gjort fel.
Ja, här tror jag att du hade din ålder för dig, och om du har ett svenskt namn på körkortet som du visade så kanske risken minskar för att de ska driva ärendet hela vägen så att säga. Hade du du varit en 20 årig blatte så hade de kanske synat dig mer i sömmarna, vilket inte hade varit så konstigt.

Jag tror absolut att om man kör hänsynsfullt och inte far fram som en galning bland andra trafikanter att man kan klara sig länge och väl. Problemet blir väl om man blir inblandad i en olycka, även om man inte är vållande, vad som då händer. Då kan det ju bli olovlig körning och säkert en jävla massa krångel med försäkringsbolag osv.

Det är väl lite samma med vissa "för kraftfulla" elcyklar att de också kan bli påpassade. Far man fram som en galning så är det väl bara bra att den personen åker dit, men om det inte är någon övrig trafik så gör det väl inte så mycket att det går lite fort.
Citera
2023-11-14, 20:34
  #78
Medlem
paskharens avatar
Blir det inte olovlig körning om dom tar dig? Typ körkortet är bye bye.
Citera
2023-11-14, 22:41
  #79
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paskharen
Blir det inte olovlig körning om dom tar dig? Typ körkortet är bye bye.

För mig hade de inte kunnat klocka mig. De hade inga bevis på hur fort jag hade kört. Elkicken lät jag stå inne på det låsta området. Antar de inte orkade ta det vidare.
Men de hotade med olovlig körning.
Men de måste testa elsparken och få fram effekten på den. Och det är nog lite struligt.

Men, vill de kan de ta en för olovlig körning även om man bara kör i 15 km/h om man har mer än 250 w.
Citera
2023-11-14, 22:44
  #80
Medlem
paskharens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tfmstr
För mig hade de inte kunnat klocka mig. De hade inga bevis på hur fort jag hade kört. Elkicken lät jag stå inne på det låsta området. Antar de inte orkade ta det vidare.
Men de hotade med olovlig körning.
Men de måste testa elsparken och få fram effekten på den. Och det är nog lite struligt.

Men, vill de kan de ta en för olovlig körning även om man bara kör i 15 km/h om man har mer än 250 w.

Va? Det är väl inte svårare än att dom beslagtar din sparkcykel och testar den på station. Eller kör en vända så ser dom rätt fort att den inte går i max 25km/h eller vad det är på en sådan.
Citera
2023-11-14, 22:59
  #81
Medlem
Så länge den faktiskt går i 25 och inte i 45 och du är nykter så får du någon typ av standardbot. Men om du är med i en olycka eller om du är onykter så finns det riktigt jobbiga saker som du kan åka dit på. Eller om du har massor i bagaget , då använder man en sån här grej. Om det är en jättesnabb scooter kan det oxå bli problem. Samma som med trimmade moppar. Det finns möjlighet för polisen att rapportera dig för trimmad moped. Men de kan oxå ta dig för oreggat och otypat fordon utan försäkring etc.
Citera
2023-11-14, 23:41
  #82
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tfmstr
Jag blev stoppad av polisen med en Kugoo Kirin G3 för en månad sedan. 1200 Watts effekt på batteriet och toppfart på 50. Normalt ligger jag dock på ca 40kn/h

Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Det är väl lite samma med vissa "för kraftfulla" elcyklar att de också kan bli påpassade. Far man fram som en galning så är det väl bara bra att den personen åker dit, men om det inte är någon övrig trafik så gör det väl inte så mycket att det går lite fort.

Citat:
Ursprungligen postat av paskharen
Va? Det är väl inte svårare än att dom beslagtar din sparkcykel och testar den på station. Eller kör en vända så ser dom rätt fort att den inte går i max 25km/h eller vad det är på en sådan.

Jo, det är betydligt värre har jag förstått om man kör en uppenbart alldeles för extrem scooter som Tfmstr ovan (1200W och 50 km/h). Är det däremot en mer "vanlig" scooter som tex. Ninebot Max som är vanlig i EU, men som ligger något lite över svenska standards (som har tex. 300W istället för 250W, och max 25 km/h istället för max 20 km/h) så tar de inte alls lika allvarligt på det.

Speciellt om man är med om en olycka så kan man åka dit rejält med en extrem scooter, jämfört med en vanlig. Speciellt illa med en onykterhet och extremscooter. Stor chans att körkortet ryker då och häftiga dagsböter.
__________________
Senast redigerad av peterpanp 2023-11-14 kl. 23:44.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback