Citat:
Ursprungligen postat av
slemhog
Bredband fick jag en deal hos en av de största aktörerna, efter hotat säga upp mig och bråka med dom. 12 mån bidningstid. 100% sanning.
Tv kostar vanligtvis 299 kr/mån men de hade kampanj 199 kr/mån om man band sig i 12 mån.
Bolagen har stora marginaler på bredband/tv och 90% av kunderna sitter år ut och år in med samma avtal till dyrt ordinariepris eller med gamla dyra avtal och göder dom, därmed finns det stort utrymme ge stora rabatter till såna aktiva prisjagare som mig för att de vill behålla en som kund.
Mobiltelefon vimlar det av bolag abonnemang för 99 kr/mån med 3-4 gb surf och fria samtal. Du har fello, hallon, vimla m fl.
Min elförbrukning är 1500 kw per år och med höga elavgifter nu blir det 250 kr/mån. När elpriserna varit lägre i förra året kostade det 200 kr/mån. Jag byter elbolag eller förhandlar med nuvarande varje år för att slippa månadsavgifter och få kampanjavtal.
Helt normal förbrukning då jag mest sitter med framför laptopen, kollar tv ibland och spelar lite musik. Har även en extra frys. Kanske en marijuana odlare har högre?
Du kan räkna själv på skatteverkets kalkylator att nettolönen är 31000 kr/mån på 41 000 brutto i Stockholm och Solna kommun ifall man inte är med i kyrkan. Det är båda lågskattekommuner och det är billigt att bo i Stockholm jämfört med landsbygden.
Inga problem med sportbil i närförort till Stockholm. Staden är bra mycket större än innanför tull. Ser inte riktigt problemet? Är du inflyttad lantis? Hur mycket 2-filiga 70 vägar som helst. Att köra bil på kvällar till andra sidan stan går mycket snabbare än den slöa kollektivtrafiken, 20-30 min mot 1 timme typ och man slipper packet. Använder även bilen för att handla mat och pendla till jobbet.
Tack för svaret, förklarar en del. Att du lägger en hel del tid på att jaga priser. Det borde fler göra.
Bredband: Tror det är ovanligt att kunna pruta på bredbandet. Bra jobbat.
TV: Har TV som du plus netflix m.m., då kommer man inte undan med 299 kr.
Mobil: Jo, hallon och liknande har jag hör talas om. Har en av de stora teledrakarna för täckning och stabilitet. Det du säger om marginalerna stämmer säkert.
El: Har haft samma leverantör i flera år, har inte så hög elkostnad. Visst kan man hålla på och tjäna några kronor men det är kaffepengar.
Bil: Bor inte i Sthlm men varje gång man ska dit är det packat och vägarbeten. Tycker det inte är så stor skillnad på kvällar längre jämfört med vardagar, mycket trafik då också.
Kommunskatt: Visst slår det igenom var man bor. Vem vill bo i överbefolkade kommuner som Solna och Stockholm. Många svenskar flyttar därifrån utom invandrare som flyttar dit. Men visst, det är lägre skatt och högre boendekostnader, men du verkar ha kommit bra undan även där.