• 1
  • 2
2021-08-05, 19:43
Medlem
slemhogs avatar
41 brutto, 31 netto. Har maximerat min inkomst inom mitt skrå.

Har så billiga räkningar jag hittat.

Hyra 1800, hyr ut ett rum i en billig bruksvärdes 3a här i Sthlm och bor bra. Lgh har jag renoverat till innerstads BR standard med prisvärda material.
Tv: 200 kr.
Bredband: 100
Hemförsäkring:70
Mat: 2500
Tobak: 400
Fack o akassa: 400
El: 250
Mobil: 100 (4 gb surf)
Gratis gymkort genom jobbet.

Övriga kostnader (reparationer, utbyte, underhåll, service bil, kläder m m: ca 2500 kr/mån.

Lyxkonsumtion:

Rolex
Jaktvapen
Sportbil värd 400k, försäkring 1000 kr/mån, skatt 350 kr/mån
Båt, kostar ca 500 kr/mån inkl allt. Hyr ut den ibland så går plus.
Hus i Spanska solkusten, 60% belåning, hyr ut det ibland så går plus minus noll.

Utgifter ca 13000 kr/mån, sparar 18000 kr/mån.

Har skrivit ut mig från kyrkan för lägre skatt.
Handlat mat på veckans kampanjblad, fryser in stora kvantiteter av samma vara i frysboxar och i skafferi när det är billigt. Äter billig god mat och försöker hålla kött/ost för max 50-60 kr/kg.
Klipper mig för 100 kr.
Går sällan på krogen.
Äter ute 1 ggr i veckan.
Cyklar ofta till jobbet på sommarhalvåret.
Prisjämför allt, köper produkten med mest bang for the buck vanligtvis inom teknikväg i medelsegmentet.
Handlar begagnade lyxmöbler för nypriset på jysk.
Hittat alltid bra kampanjer eller handlar utomlands.
Betalade aldrig tv-licens under den tiden den existerade.
Brukar ibland hämta bortskänkes varor som jag vet går sälja för 500-1000 kr snabbt.

Sysslar inte med aktier, speciellt inte nu på all time high. Har inte nerverna för det.
Går sällan på krogen, reser 1-2 ggr per år till mitt hus i Spanien eller snickrar ihop kortare resor med så prisvärda hotell jag kan hitta på trivago.

Försöker leva ett FIRE liv utan att avvara något jag gillar eller drömt om. Finner ingen större glädje och får snarare ångest med lyxhotell för 3000 kr natten, nya bilar, dyra resturanger hela tiden, senaste iphone eller onödigt dyra kläder på NK för ordinariepris, sånt är möjligtvis kul någon gång ibland i livet.

Finns det några mer sätt jag kan förbättra min ekonomi? Några tattar råd för spara några kronor är inte intressant, pantar vanligtvis inte ens burkar då det är för liten förtjänst för allt jobb.
Senast redigerad av slemhog 2021-08-05 kl. 20:42.
Citera
2021-08-05, 20:25
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog

Hyra 1800, hyr ut ett rum i en billig bruksvärdes 3a här i Sthlm och bor bra. Lgh har jag renoverat till innerstads BR standard med prisvärda material.

Övriga kostnader (reparationer, utbyte, underhåll, service bil, kläder m m: ca 2500 kr/mån.

Lyxkonsumtion:

Rolex
Jaktvapen
Hus i Spanska solkusten, 60% belåning, hyr ut det ibland så går plus minus noll.

Handlat mat på veckans kampanjblad, fryser in stora kvantiteter av samma vara i frysboxar och i skafferi när det är billigt. Äter billig god mat och försöker hålla kött/ost för max 50-60 kr/kg.
Klipper mig för 100 kr.
Går sällan på krogen.
Äter ute 1 ggr i veckan.
Prisjämför allt, köper produkten med mest bang for the buck vanligtvis inom teknikväg i medelsegmentet.
Brukar ibland hämta bortskänkes varor som jag vet går sälja för 500-1000 kr snabbt.

Sysslar inte med aktier, speciellt inte nu på all time high. Har inte nerverna för det.
Går sällan på krogen, reser 1-2 ggr per år till mitt hus i Spanien eller snickrar ihop kortare resor med så prisvärda hotell jag kan hitta på trivago.

Finns det några mer sätt jag kan förbättra min ekonomi? Några tattar råd för spara några kronor är inte intressant, pantar vanligtvis inte ens burkar då det är för liten förtjänst för allt jobb.

Försök skriva dig i en kommun med lägre skattesats eller skatteparadis.
Skaffa extrajobb om du har fritid kvar.
Sälj organ du inte behöver, tex en njure, även öron har värde.
Senast redigerad av calmsolution 2021-08-05 kl. 20:28.
Citera
2021-08-05, 20:27
Medlem
Ser riktigt bra ut.
Skippa tobaken är väl det man kan säga.
Och möjligen sportbilen om den inte ger ökad livskvalitet.
Ev spara pengar med ränta hos lendify eller savelend om du inte vill ha aktier och fonder och vill kunna jobba mindre framöver.
Citera
2021-08-05, 20:30
Medlem
Dra ner på tobak
Citera
2021-08-05, 20:45
Medlem
calmsolutions avatar
2500:- för mat per månad för enbart dig själv låter mycket, det borde nästan kunna halveras genom god planering och storkok. Det är nog det du snabbast kan förbättra.
Citera
2021-08-05, 21:20
Bannlyst
Vad gör du av pengarna (18000) du sparar varje månad? Varför inte köpa mark, guld eller ännu en bostad?
Citera
2021-08-05, 21:28
Medlem
StoffeSvenssons avatar
Du är redan sjukligt snål och lever ett riktigt budgetliv.
Eftersom du sparar 18 000 kr i mån så måste ju dessa pengar förräntas.
En passiv inkomst på arbetande kapital är vad du behöver.
Citera
2021-08-05, 22:04
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Några tattar råd för spara några kronor är inte intressant, pantar vanligtvis inte ens burkar då det är för liten förtjänst för allt jobb.
Kanske räknas som tattar råd men såg några saker som du kan dra ner på:
Är det viktigt med kanaler så finns pirat ip-tv billigt, själv betalar jag inte för kanaler och streamar från pirattjänster.
Hos Karmamobil får du 5GB för samma pris och får du med andra att byta till Vimla så får du 10kr rabatt för varje person ...Jag betalar 80kr/mån men har 3GB som man kan spara i en pott.
Jobbar du inte på en osäker arbetsplats så kanske du kan strunta i facket och bara ha a-kassa.
Du har lite hög el om det är för varje månad? Kanske finns billigare bolag eller om du kan dra ner t.ex stänga av ström helt istället för standby på apparater m.m.
Måste du inte ha en fin frisyr så blir det billigare med trimmer.
Citera
2021-08-05, 22:29
Medlem
Citat:

Lyxkonsumtion:

Rolex
Jaktvapen

Klipper mig för 100 kr.
Går sällan på krogen.
Äter ute 1 ggr i veckan.

Försöker leva ett FIRE liv utan att avvara något jag gillar eller drömt om. Finner ingen större glädje och får snarare ångest med lyxhotell för 3000 kr natten, nya bilar, dyra resturanger hela tiden, senaste iphone eller onödigt dyra kläder på NK för ordinariepris, sånt är möjligtvis kul någon gång ibland i livet.

Det kommer alltid komma ett nytt all time high på börsen, är ingen anledning att inte börja investera. Det behöver inte vara någon form av aktiv investering heller.

Ta några tusenlappar i varje månad och investera i fonder/aktier med lång hållbarhet. Gör detta kontinuerligt så kommer du att kunna DCA rätt OK (dollar cost average). På så sätt jobbar ditt kapital hela tiden och du träffar både toppar och dalar.

Beror ju såklart på hur långt kvar du har till pensionen men på bara 10 år så kan du (troligtvis, finns såklart inget garanti med börsen) tjäna en fin slant.

I övrigt så lever du ett snålt liv, jag är avundsjuk. Själv har vi utgifter på ca 30k/månaden (allt förutom fickpengar) men däremot så har vi hus, bil, 3 barn och hund. Vi sparar ca 20-25k/månaden men ändå, man vill ju kunna dra ner lite grann på kostnadernan.
Citera
2021-08-05, 22:55
Medlem
Du ska börja investera dina 18k i månaden, vansinne om du har de på banken, men de tackar och tar emot.

Kom ihåg: ”time in market, not time to market”
Citera
2021-08-05, 23:06
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Finns det några mer sätt jag kan förbättra min ekonomi?

Sälj din Rolex, onödigt att serva den för 8-10 KSEK med jämna mellanrum. Sälj båten, arbete och kostnader kan läggas på annat. Sluta jaga, dyr hobby och Norma tar premium även för jaktmatch numer. Och börja månadsspara i fonder.

Sitt och kolla när din hög av pengar växer. Dröm om allt du kan göra, men aldrig kommer göra eller uppleva
Citera
2021-08-05, 23:13
Medlem
mikaelss avatar
FIRE? Med en bil för en halv miljon? Och ett hus i Spanien?
Och tobakskostnader, om än låga.

Vad vill du ändra?
Lägre kostnader? Sälj bilen. Ännu lägre kostnader? Sälj huset.

Du står ut med en inneboende för att ha råd med sportbil och hus i Spanien? Hur är det FIRE? Varken independence eller early, låter det som, du jobbar ju fortfarande, eller?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in