Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-08-05, 15:50
  #1
Medlem
Soterns avatar
Stämmer det att det bara är 25 elementarpartiklar som bygger upp allt i universum?
Citera
2021-08-05, 20:06
  #2
Medlem
Det verkar lite fjuttigt med bara 25 partiklar för ett helt universum.

Du menar kanske 25 sorter/typer av partiklar?
Citera
2021-08-05, 21:00
  #3
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kringelikrok
Det verkar lite fjuttigt med bara 25 partiklar för ett helt universum.

Du menar kanske 25 sorter/typer av partiklar?


Precis. Jag kunde kanske varit tydligare.
Citera
2021-08-05, 21:49
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Stämmer det att det bara är 25 elementarpartiklar som bygger upp allt i universum?
Hur kommer du upp i så mycket som 25?
https://en.wikipedia.org/wiki/Elementary_particle
Citera
2021-08-05, 21:50
  #5
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Hur kommer du upp i så mycket som 25?
https://en.wikipedia.org/wiki/Elementary_particle


Jag läste det på en fysiksida så det är därför jag undrar.
Citera
2021-08-07, 15:59
  #6
Medlem
Från början var det väl bara fyra - jord, eld, luft och vatten. Sedan upptäcktes atomer med protoner, elektroner och neutroner. Och senare fler elementarpartiklar- fotoner, myoner, kvarkar osv. Så det kanske är 25 st nu - eller 42. Men enligt senare teori så kanske allt består av strängar och då finns det bara en partikel.
Frågan är ju komplicerad. Men jag förstår din tanke - Allt består av samma byggstenar! En kolatom på Saturnus eller Andromeda ser likadan ut som en på jorden.
Citera
2021-08-14, 13:23
  #7
Medlem
Få se nu. Enligt standardmodellen finns

- 6 sorts kvarkar (upp, ned, charm, sär, topp och botten)
- 6 sorts leptoner (elektronen, muonen, tauonen och deras respektive neutriner
- 1 sorts foton
- 3 sorts svaga bosoner (W± och Z0)
- 8 sorts gluoner (räknas ofta som 1 men om de elektrosvaga bosonerna räknas som 4 så tycker jag personligen att alla gluoner borde räknas också)
- 1 sorts Higgsboson (kan tekniskt sett räknas som 4 men brukar ses som en, den som blir kvar efter soontant symmetribrott)

Lägger man ihop dessa så får man just 25, så det kan vara de du hört om. Man kan få lite olika antal beroende på vilka man väljer att räkna och ännu fler om man inkluderar alla antipartiklar, så det är inget helt fast nummer.

Men ja, detta är som sagt enligt standardmodellen specifikt. Om gravitationen i framtiden går att kvantisera ordentligt så kommer även gravitonen inkluderas, och vi saknar även förklaring för mörk materia, så den är inte komplett. Antalet partiklar kan även minska om exempelvis strängteorin skulle visa sig stämma.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback