2021-08-03, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lemmeln

Låt oss förenkla. (...)

Ja, det var förenklat, minst sagt. Med allra största sannolikhet behöver eller vill man (som aspirerande medelklasspar) kunna köpa sig ett bättre boende ifall man inte vill bo i en hyreslägenhet under hela sitt liv.
Citera
2021-08-03, 14:41
Medlem
En kompis som jobbade på Försäkringskassan berättar att varje gång nån varit i media som ”funnit sig själv”, ”lever ett nytt lugnt liv” och satsat på diverse hobbies som inte ger pengar, fick de in en drös anmälningar. Ofta hade personen bidrag från Fkassan också…
Citera
2021-08-03, 15:10
Medlem
Dille24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemmeln
Klart att det går.

Låt oss förenkla. Inflation inte existerar. Börsen växer med 6% årligen. Svensson får 25000kr efter skatt i lön och det är aldrig någon löneökning.

...

Det tog tio minuter att ta fram det här exempelt. Om du lägger en timme på att vrida lite på parametrarna så skall du se att det kan passa till ditt önskade svenssonliv.

Det stora problemet är att börsen inte stadigt växer 6% varje år. Satsa på fel aktier eller fonder på toppen och du riskerar att bli av med sparpengarna istället. Dessa trender kommer alltid i den sista intensivaste börsfest-fasen. Sen tar det 10 år innan du är i fatt igen.
Citera
2021-08-03, 15:18
Medlem
Running_mans avatar
Känner några som pratar om Financial Independence Retire Early men då verkar det mer som att dom vill sluta jobba tidigare, att pensionera sig tidigare helt enkelt.

Ingen utav däm är särskilt hippie-inriktad eller vill leva på sina egna potatisar från trädgården. Några utav dem sparar stora summor pengar varje månad och en utav dem har redan haft barn(utflugna) så det där med att dom skulle vara intresserade utav ett barnfritt liv stämmer inte till 100%.
Citera
2021-08-03, 15:44
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PulverBrax
Jag tycker att detta med FIRE och speciellt sparande generellt är intressant.

Däremot tycker jag mig se ett mönster vad gäller de som "lyckas" med FIRE. Ofta är det två bohemiskt lagda personer (alltid utan barn eller planer på ett riktigt familjeliv) de planerar att leva på någon form av existensminimum från utdelningen och äta av egenodlad mat

Vad jag vill diskutera, är FIRE intressant för vanliga människor som av förklarliga skäl inte kan äta gröt och egenodlad potatis varje dag? Går det att ha ett bra liv (medelklass) med semestrar, hus och aktiviteter med barn utifrån FIRE?

Tanken är ju att du skiter i det där ett tag för att sedan bli ekonomiskt fri. Tycker inte att livet att leva snålt x antal år (som iof är som en förlägning av studentlivet). För att sedan kunna leva som en kung, resa och göra vafan man vill.
Ställ det mot ett vanligt trisst Svenneliv, löneslav hela livet, se sliten ut redan vid 40, begränsad frihet hela livet.

Svaret är enkelt för mig, förstår inte riktigt folk som är tveksamma till detta. Tror det beror mycket på jantelag och avundsjuka.
Citera
2021-08-03, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dille24
Det stora problemet är att börsen inte stadigt växer 6% varje år. Satsa på fel aktier eller fonder på toppen och du riskerar att bli av med sparpengarna istället. Dessa trender kommer alltid i den sista intensivaste börsfest-fasen. Sen tar det 10 år innan du är i fatt igen.
Börsen växer ofta mer än 10% i många år för att sen falla upp mot 80%.

Sitta på fel aktier händer inte, klart man kör globala indexfonder med några tusen aktier så är det problemet borta.

Sen för att minimera förlusterna är det bättre att köra nån strategi som tex permanent portfolio eller 50/50 indexfonder och guld. Vilket är mycket viktigare än att maximera vinsten
Citera
2021-08-03, 16:21
Medlem
fatFIRE självklart.
Minst 100 mille.
Citera
2021-08-03, 16:23
Medlem
TheJackets avatar
Poänglös TS när du inte ens förklarar vad FIRE är
Citera
2021-08-03, 16:26
Medlem
lemmelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tummen
Ja, det var förenklat, minst sagt. Med allra största sannolikhet behöver eller vill man (som aspirerande medelklasspar) kunna köpa sig ett bättre boende ifall man inte vill bo i en hyreslägenhet under hela sitt liv.

Ville du FIRE eller ville du tidigt i ditt liv låna pengar och betala av ränta på ett hus tills du dör?
Citera
2021-08-03, 16:29
Medlem
lemmelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dille24

Sett över rimlig tid har Stockholmsbörsen årligen stigit med 6% efter inflation.
Citera
2021-08-03, 16:59
Medlem
tuggishs avatar
Livet är till för att levas.

Förstår fullt folk som pysslar med detta. Men kan samtidigt tycka att det är värdelöst att "spara bort" sina bästa år.

Har man aldrig rest till andra kontinenter, ägt en sportbil osv så missar man faktiskt något i livet. Man lever bara en gång. Åldern 20-30 kommer bara en gång i livet.

Jag satsar hellre på att tjäna mycket resten av livet och samtidigt leva ordentligt än att snåla ihjäl mig för att gå i pension vid 50. Är det då man ska ta igen alla äventyr man inte gjorde som ung? När man är en lönnfet gubbe som ingen brud gör vågen över?

Trivs rätt bra med min karriär och kan tänka mig att jobba till 60 ungefär. Har större pensionsavsättningar genom jobbet och kan ganska lätt enligt beräkningar dra mig ur då. Dock vet jag inte om jag skulle må bra av att inte vara med på savannen på jobbet. Blir så lätt uttråkad utan utmaningar.
Citera
2021-08-03, 17:00
Medlem
LaffanStings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
För att förtydliga tråden, FIRE betyder alltså Financial Independence Retire Early //mod

Tack. Det gick inte att förstå tidigare. Nu förstår även en gammal man som jag. Tack igen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in