Resultat: Är Liam och Kevin wt namn?
Ja, Liam och Kevin är wt namn.
91,09%
92 röster
Nej, Liam och Kevin är inte ett wt namn.
8,91%
9 röster
  • 1
  • 2
2021-08-01, 03:13
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Är man sitt namn? Skapar namnet personligheten? Om man då byter sitt namn, byter man då också ut sin personlighet?

Ta en person med en starkt framträdande personlighet, t ex en kändis som Alexander Bard. Är han som någon okänd Alexander som bara några känner till? Är han som Alexander den store, som var först med namnet? Alexander Graham Bell, som ibland sägs ha uppfunnit telefonen - hade han Bards personlighetsdrag? Är Stefan Löfvens, Stefan Holms och Stefan Ingves personligheter lika?

Alla namn har sin charm. "WT" har ingen klar definition och står inte att finna i vad någon heter. Y-namnen är inte unikt otursförföljda och det finns fler skötsamma med såna namn än icke-skötsamma.

Liam och Kevin är namn på engelska och fördomarna tycks mest riktas mot deras respektive morsa som antas vara kraftigt tatuerad och röker gula Blend under köksfläkten. Kevin Bacon, Costner och Spacey är var och en sin egen personlighet. Liam Gallagher och Neeson kunde inte vara mer olika personligheter. Men "Wonderwall" kanske fortfarande är populär bland de yngre generationerna och bröderna Gallagher får förnamnar i Sverige.

Att utreda personlighetsdrag ur personnamn är ännu en form av astrologi. En personnamnens zodiak, om man så vill. Vissa gör förvisso en jättegrej av astrologi, men antalet hängivna anhängare gör inte astrologins sanningsinnehåll större. Den kvarstår på noll och intet. Att nu denna nya namnzodiak skulle vara pålitlig, det finns det ingen anledning att tro.
Citera
2021-08-01, 03:23
Medlem
Gubbens avatar
Lennox...
Citera
2021-08-01, 07:56
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyspysPalle
Var ju nästan värre namn med dock. Noel, Kian, Vide, Otis, Matteo, Melvin, Colin. Vafan vissa saker borde det vara dödstraff på.
Melvin och Colin är med ett WT namn.
Citera
2021-08-01, 08:55
Janet.
Citera
2021-11-16, 19:29
Medlem
Det är riktigt wt att ge sina barn påhittade namn från filmer och tv-serier. Det eller att det alltid ska vara en amerikansk klang i namnet.
Walter, Khaleesi (så sjukt…), Carissa, Melody, Fiona, Luke (388 pers i Sverige m namnet!), Lea osv…
Citera
2021-11-20, 20:38
Medlem
Blamagegudinnans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NalensOga
Det är riktigt wt att ge sina barn påhittade namn från filmer och tv-serier. Det eller att det alltid ska vara en amerikansk klang i namnet.
Walter, Khaleesi (så sjukt…), Carissa, Melody, Fiona, Luke (388 pers i Sverige m namnet!), Lea osv…

Fiona har ju keltiska anor och är jättefint. Inte ett dugg WT och låter bra på både svenska och engelska. Inget fel på Walter heller.
Citera
2022-06-16, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aegor
Jo jag vet. Jag har aldrig riktigt gillat begreppet white trash och det kanske inte är wt namn eftersom Kevin och Liam är för vanliga.
För mig betyder wt såna som är mer eller mindre efterblivna. Det är därför dessa namn är wt för mig.

Aj då den sved :/ Har faktiskt aldrig vetat att mitt namn var så ogillat bland flashback användare tills nu. Jag skulle dock inte klassa mig själv som efterbliven då jag pluggar som civilingenjör inom datorteknik Jag tror inte jag passar in i stereotypen, som tur är.
Citera
2022-06-16, 12:56
Medlem
Merwinnas avatar
Kevin och Liam var i alla fall vanliga i WT-familjer när dessa namn (i större utsträckning) började användas i Sverige för... 20-25 år sedan kanske? Men jag börjar faktiskt vänja mig vid dem nu. De skulle kunna ingå i vår namnskatt på riktigt så småningom, tror jag. Massor av namn är ju importerade från början.

Det finns två saker som talar för dem: dels ursprunget (keltiskt, en fin urgammal europeisk kultur) och dels att de inte är y-namn. Kevin är från början ett riktigt namn. Liam är dock faktiskt en kortform (för William), men inte så uppenbart smeknamnsbetonat som namn som Johnny, Conny, Sonny m.fl. y-namn.
Citera
2022-06-17, 15:37
Medlem
Massajens avatar
Mitt favoritnamn på en grabb är City!
Förekommer i en sketch med Galenskaparna
Citera
2022-06-20, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KevinXD
Aj då den sved :/ Har faktiskt aldrig vetat att mitt namn var så ogillat bland flashback användare tills nu. Jag skulle dock inte klassa mig själv som efterbliven då jag pluggar som civilingenjör inom datorteknik Jag tror inte jag passar in i stereotypen, som tur är.

Jag har inget emot namnet Kevin och egentligen inget emot Liam heller, ett namn säger inget om en person.
För övrigt så tycker jag dom flesta är mer eller mindre efterblivna.
Lycka till med studierna!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in