Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-07-30, 23:41
  #1
Medlem
så har det börjat droppat in lite nyheter om fifa/FUT 22

https://www.fifaultimateteam.it/en/f...otes-gameplay/

enligt pitch notes så skall autoblock nerfats, den försvararen du styr skall vara den som blockerar i första hand, samt att du kan "timea" blockeringen

playerswitching har fått fått sig en översyn, 3! nya sätt att "byta gubbe" är infört

som vanligt låter det bra på pappret, får se om det verkligen BLIR bra

det känns ändå när man läser om vad dom filar på, att dom VET vad problemet med spelet är, frågan är om dom kan lösa det..

så vad tror ni, kommer Fifa/FUT 22 vara det bästa fotbollsspelet någonsin, som vi alla suktat efter, eller kommer det bli ett trainwreck?

och kommer ni köpa ny konsol när det börjar närma sig? (om det går att få tag på) det är iaf en fråga jag funderar på
Citera
2021-07-31, 06:21
  #2
Medlem
Ett tecken på aatt det går utför är att dom har förlorat kampen om licenserna till juve och roma till epic games,...
Citera
2021-07-31, 08:22
  #3
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crille666
så har det börjat droppat in lite nyheter om fifa/FUT 22

https://www.fifaultimateteam.it/en/f...otes-gameplay/

enligt pitch notes så skall autoblock nerfats, den försvararen du styr skall vara den som blockerar i första hand, samt att du kan "timea" blockeringen

playerswitching har fått fått sig en översyn, 3! nya sätt att "byta gubbe" är infört

som vanligt låter det bra på pappret, får se om det verkligen BLIR bra

det känns ändå när man läser om vad dom filar på, att dom VET vad problemet med spelet är, frågan är om dom kan lösa det..

så vad tror ni, kommer Fifa/FUT 22 vara det bästa fotbollsspelet någonsin, som vi alla suktat efter, eller kommer det bli ett trainwreck?

och kommer ni köpa ny konsol när det börjar närma sig? (om det går att få tag på) det är iaf en fråga jag funderar på

Autoblock är väl fint om de löser, men jag hoppas på en total ombalansering av gameplay där skill moves och dribbla nerfas rejält till fördel för passning och inläggsspel. Ser det dock inte hända. Communityt vill ha en skill-cirkus där 5-star-skillers är bästa korten.

Många fifaspelare tycker det är fullt rimligt att skill moves = skill gap. En elastico eller directional nutmeg kräver tajming och fingerfärdighet, att det ger ett mål om den är vältajmad tycker de är rimligt.

Själv hatar jag det. Hitta fram till Neymar och sen börjar ett sällan skådat bollkladdande med skill move efter skill move, medan man hoppas försvaret ska öppna sig som en sardinburk. Realism = noll.

Skill moves ska vara high risk/low reward, som i verklig fotboll. I FIFA är det medium risk/high reward. Det som ska löna sig är få touch, pass and move, rätt positionering, högt tempo i passningsspelet.

Älskar content-systemet och bygga roligt lag. Men ingen som helst poäng om gameplay är helt viktat till skill moves.

Avvaktar och ser.
Citera
2021-07-31, 08:38
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Autoblock är väl fint om de löser, men jag hoppas på en total ombalansering av gameplay där skill moves och dribbla nerfas rejält till fördel för passning och inläggsspel. Ser det dock inte hända. Communityt vill ha en skill-cirkus där 5-star-skillers är bästa korten.

Många fifaspelare tycker det är fullt rimligt att skill moves = skill gap. En elastico eller directional nutmeg kräver tajming och fingerfärdighet, att det ger ett mål om den är vältajmad tycker de är rimligt.

Själv hatar jag det. Hitta fram till Neymar och sen börjar ett sällan skådat bollkladdande med skill move efter skill move, medan man hoppas försvaret ska öppna sig som en sardinburk. Realism = noll.

Skill moves ska vara high risk/low reward, som i verklig fotboll. I FIFA är det medium risk/high reward. Det som ska löna sig är få touch, pass and move, rätt positionering, högt tempo i passningsspelet.

Älskar content-systemet och bygga roligt lag. Men ingen som helst poäng om gameplay är helt viktat till skill moves.

Avvaktar och ser.

Du vet jag håller med dig på varje punkt!
Jag gör ganska mycket mål på inlägg för det är en stor del av riktig fotboll, folk blir totalt skogstokiga skriver till mig jag utnyttjar glitchar och det inte går försvara sig mot.

Vilket såklart inte stämmer, precis som i riktig fotboll kan man inte bara försvara i mitten och låta mig få hur mycket tid som helst på kanten.

Det de har problem med är att AI inte hjälper dem i försvaret.

I början på fifa 21 så var det OP med inlägg, men inte mer än skill moves. Kan inte förstå varför folk är emot man spelar på olika sätt?

Nerfar man inlägg så blir det att folk bara kör narrow formationer. Bara se på proffsen de gör aldrig inlägg nästan pga det är mer effektivt att göra skill moves via kanten och sen evt en pass snett bakåt.

Men jag kan inte förstå hur en perfekt passning har en mycket högre felprocent än ett skill move.
Citera
2021-07-31, 11:41
  #5
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FifaUltimateTeam
Du vet jag håller med dig på varje punkt!
Jag gör ganska mycket mål på inlägg för det är en stor del av riktig fotboll, folk blir totalt skogstokiga skriver till mig jag utnyttjar glitchar och det inte går försvara sig mot.

Vilket såklart inte stämmer, precis som i riktig fotboll kan man inte bara försvara i mitten och låta mig få hur mycket tid som helst på kanten.

Det de har problem med är att AI inte hjälper dem i försvaret.

I början på fifa 21 så var det OP med inlägg, men inte mer än skill moves. Kan inte förstå varför folk är emot man spelar på olika sätt?

Nerfar man inlägg så blir det att folk bara kör narrow formationer. Bara se på proffsen de gör aldrig inlägg nästan pga det är mer effektivt att göra skill moves via kanten och sen evt en pass snett bakåt.

Men jag kan inte förstå hur en perfekt passning har en mycket högre felprocent än ett skill move.

Jag körde pressade curlade inlägg i början då det var väldigt bra - räckte med att din lagkamrat var framför motståndaren så var det i princip öppet skottläge från point blank range. Sättet motståndarna behövde stoppa det var att inte släppa förbi min winger på kanten, för om han kom förbi var det kört. Det hade jag inget emot, för släpper du förbi motståndaren på kanten och du har en speedig forward i mitten som löper ifrån backen, krävs "bara" ett bra inlägg och ett bra avslut så är det mål - realism.

Typ så här: https://www.youtube.com/watch?v=Ju3y4DK7iIY

Övriga inlägg tyckte jag var klart sämre än motståndarens skill moves. Vad slags inlägg funkar nu i endgame?
Citera
2021-07-31, 12:00
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Jag körde pressade curlade inlägg i början då det var väldigt bra - räckte med att din lagkamrat var framför motståndaren så var det i princip öppet skottläge från point blank range. Sättet motståndarna behövde stoppa det var att inte släppa förbi min winger på kanten, för om han kom förbi var det kört. Det hade jag inget emot, för släpper du förbi motståndaren på kanten och du har en speedig forward i mitten som löper ifrån backen, krävs "bara" ett bra inlägg och ett bra avslut så är det mål - realism.

Typ så här: https://www.youtube.com/watch?v=Ju3y4DK7iIY

Övriga inlägg tyckte jag var klart sämre än motståndarens skill moves. Vad slags inlägg funkar nu i endgame?

Precis den jag med körde och visst det var OP men som du säger fullt möjligt att försvara mot om man manuellt försvarar på kanten.

Curlande gör jag vid de få tillfälle jag har en kontring och min spelare i mitten år helt fri.

Annars gör jag helt vanliga inlägg nu mot bortre ytan, det funkar bra speciellt mot de som låter AI sköta försvarna och bara kör cut passning line med def/innermitt.

Men det är ju inte alls lika effektivt som att försöka skilla sig in från kanten, för även om motståndaren försvarar perfekt har man en chans att bollen studsar tillbaka till en/till annan medspelare.
Citera
2021-08-01, 15:26
  #7
Avstängd
Det mest irriterande är hur oförberedd man kan göra försvaret och dessutom paces.

Visst kunde man manuellt styra målvakten FULLT ut i tidigare fifa spel men inte i dessa frostbites?
Att målvakter ändå är på automatik säger mig bara att skiten vill vara riggad och hatar allt vad skills innebär.
__________________
Senast redigerad av Forthenord 2021-08-01 kl. 15:28.
Citera
2021-08-07, 07:26
  #8
Medlem
lite rykten jag set på nätet:

"In FUT 22, players have the option to disable their opponents celebrations"

äntligen!

"Chemistry nerf confirmed for LB/RB/CDMs playing as CBs in Ultimate Team. "

vet inte vad jag skall tycka om det.. på ett sätt är ju pusslandet med lagbygget den roliga biten, samtidigt borde man kunna köra med vem man vill på vilken position som helst (det kan man ju iofs, men man straffas med kemin)

"FUT Champ changes in #FIFA22

- Weekend League Qualification required every week. 5 games, 3 needed and 3 attempts per week.

- Less games (20)

- New player reward system, higher rank = better version of the card. "
Citera
2021-08-08, 13:50
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crille666
lite rykten jag set på nätet:

"In FUT 22, players have the option to disable their opponents celebrations"

äntligen!

"Chemistry nerf confirmed for LB/RB/CDMs playing as CBs in Ultimate Team. "

vet inte vad jag skall tycka om det.. på ett sätt är ju pusslandet med lagbygget den roliga biten, samtidigt borde man kunna köra med vem man vill på vilken position som helst (det kan man ju iofs, men man straffas med kemin)

"FUT Champ changes in #FIFA22

- Weekend League Qualification required every week. 5 games, 3 needed and 3 attempts per week.

- Less games (20)

- New player reward system, higher rank = better version of the card. "

Allt känns positivt förutom sista punkten jag inte riktigt förstår.

Menar de att en spelare tex messi att higher rank ger bättre version av spelaren? Eller att de som idag får fördelar på packeten?
Citera
2021-08-08, 14:00
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FifaUltimateTeam
Allt känns positivt förutom sista punkten jag inte riktigt förstår.

Menar de att en spelare tex messi att higher rank ger bättre version av spelaren? Eller att de som idag får fördelar på packeten?

Bra fråga, jag tycker det låter som att det är en spelare/playerpick varje vecka, och så får man bättree version med högre rank

Men vi får se
Citera
2021-08-08, 14:11
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crille666
Bra fråga, jag tycker det låter som att det är en spelare/playerpick varje vecka, och så får man bättree version med högre rank

Men vi får se

Hoppas det är som playerpick idag att tex 88+ och 89+ osv.

Rewards borde vara generellt sätt bättre för alla som spelar matcherna.

Gillar personligen att det inte var från vid TOTS folk kunde få sjuka rewards tex top 200 . Typ 1.5- 10 mille.

Annars är risken att folk aldrig får en möjlighet att bli bättre under fifas gång.
Citera
2021-08-10, 17:12
  #12
Medlem
Pitch Notes om FUT 22: https://www.ea.com/games/fifa/fifa-2...Localized=true
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback