Resultat: Kontantfritt samhälle?
Ja, absolut!
32,15%
291 röster
Nej, cash is king!
67,85%
614 röster
2021-08-14, 03:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av airsalt
Som sagt, detta beror på EU-direktiv. Så vill man undvika problemet och samtidigt skaffa en utländsk bank, så kanske man inte ska välja en bank inom EU. Samt kolla upp vad som gäller i det nya landet. För Sverige är inte ensamt om att ha dessa kontroller.

Jag anmärkte mest på att personen ifråga verkade överdriva när det gällde att bli kontrollerad och att behöva dokumentera exakt allt. Inte på att det faktiskt förekommer emellanåt.

Sedan kan jag åtminstone förstå varför det sker. Vet inte om det finns bättre sätt när det gäller penningtvätt och finansiering av terrorism. Ni två verkar dock strunta totalt i varför man blir kontrollerad, och vill avskaffa det totalt och låta folk göra vad de vill med sina pengar. Utan konsekvenser. Även om brott kan förekomma.

Du e ju sjuk i huvudet.Flytta till nordkorea om du vill bli kontrollerad i rumpan av staten.

Bankerna i eu trakasserar inte sina kunder som de gör i sverige.

Folk får köpa va fan dom vill med sina egna pengar.
Det har varken du eller jag med att göra om de så köper horor å knark eller penisförstoring för sina pengar.

Finns ingen finansiering av terrorism i europa.
99,9999% av alla köp och transationer är vanligt folk men man skitsnack som terrorism som svepskäl att kontrollera folket

De får tvätta pengar bäst dom vill men det är polisens uppgift och de åker fast förr eller senare.

Så länge de har extra pengar skapar de en helvetes massa extra jobb när de lyxkonsumerar och använder tjänster som barer,hotell,renovering hemma och massa annat och landet får in massa extrakonsumtion och arbetstillfällen och skatter som kommer in i allafall med skillnaden att pengarna först skapat massa extra jobb till landets befolkning istället för att de skulle gått direkt till staten.

Tyvärr så har nästan ingen såna pengar längre i sverige så en stor del av extrakonsumtion och lyxkonsumtion bara försvann och det blir kinesvaror folk köper och gör folk i sverige och europa arbetslösa.
Citera
2021-08-15, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av airsalt
Som sagt, detta beror på EU-direktiv. Så vill man undvika problemet och samtidigt skaffa en utländsk bank, så kanske man inte ska välja en bank inom EU. Samt kolla upp vad som gäller i det nya landet. För Sverige är inte ensamt om att ha dessa kontroller.

Jag anmärkte mest på att personen ifråga verkade överdriva när det gällde att bli kontrollerad och att behöva dokumentera exakt allt. Inte på att det faktiskt förekommer emellanåt.

Sedan kan jag åtminstone förstå varför det sker. Vet inte om det finns bättre sätt när det gäller penningtvätt och finansiering av terrorism. Ni två verkar dock strunta totalt i varför man blir kontrollerad, och vill avskaffa det totalt och låta folk göra vad de vill med sina pengar. Utan konsekvenser. Även om brott kan förekomma.

Jag överdriver inte. Bankerna klassar dig och lever du en svenssons-liv så möjligt du inte blir kontrollerad. Dock har du bra ekonomi, är företagare, reser till Dubai och liknande så måste allt dokumenteras och dom stänger dina konton.

Inte bara det, men bankerna numera har ett nytt projekt där dom delar information kring personer. Banksekretessen betyder inte något i kampen mot penningtvätt så hinner du inte dokumentera (inom 10 dagar) så riskerar du att förlora alla bankkonto i Sverige inom kort.

Jag har sätt det här vid flera tillfällen så jag kör numera all, absolut allt, över på krypto. Ett banksystem där bankerna inte lyder mig, men staten, är inte ett system man vill vara del av.
Citera
2021-08-18, 17:15
Medlem
Massajens avatar
Är det någon som kunnat leda i bevis att den minskade kontanthanteringen pressat tillbaka brottsligheten? Eller stödet till terrorister?
Citera
2021-08-18, 17:21
Medlem
Folk verka ha sedlar ändå, hittade en 500 hundring på parkeringen, så det fick bli en fin harry boy till V75 av den sedeln ..
Citera
2021-08-25, 20:54
Medlem
Jag har 150 000kr i kontanter. Hade jag haft det på banken så hade dom blivit stulna ironiskt nog
Citera
2021-08-25, 21:29
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PontusVonPluring
Jag har 150 000kr i kontanter. Hade jag haft det på banken så hade dom blivit stulna ironiskt nog

Svarta ? Förstår varför dem kan bli snodda. Värre är det i förorten där måste man sno för att överleva.
Citera
2021-10-13, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Man kan se puckon och äldre senila stå och med kort ta ut sedlar utanför ICA och sedan gå och handla för dessa. Pengarna ska sedan räknas av ICA. De ska sedan förpackas och transporteras till banken. Där ska de räknas igen. Sedan ska de förpackas och transporteras tillbaka till uttagsautomaten vid ICA och sedan börjar vi om igen ... Puckon!

Verkar vara ett ganska litet pris på frihet om du frågar mig.
Citera
2021-10-15, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Svarta ? Förstår varför dem kan bli snodda. Värre är det i förorten där måste man sno för att överleva.

Bara skitsnack.

Folk behöver inte sno även om man bor i förorten.

Alla får bidrag i sverige.

matpengar och hyra täcks och basbehovet för att kunna leva tills man hittat ett jobb.

Vissa vill inte jobba utan vill bara ha snabba pengar.

Vissa som man tagit in i landet är så tröga och svåra att jobba med eller ställer till med annat djävulskap på jobbet så de kan inte behålla ett jobb.

andra använder sina pengar för att röka på eller annat .

Det är en fråga om prioriteringar och andra saker men ingen behöver sno i sverige för att överleva.
Citera
2022-03-04, 19:36
Medlem
Tog ut en bunt sedlar under veckan, förbeställt, om hela firman dvs Sverige skulla braka ihop, enligt bank kassörskan så börjar de sina i sedelreserven men med hur mycket kunde hon inte säga, då folk vallfärdar för att ta ut kontanter, tänkte senare, alla de som har pengar men inte kan ta ut cash, för det är slut Hue kul är de på en skala 1 till 7 ....
Senast redigerad av SKIL 2022-03-04 kl. 19:39.
Citera
2022-03-04, 19:38
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SKIL
Tog ut en bunt sedlar under veckan, förbeställt, om hela firman dvs Sverige skulla braka ihop, enligt bank kassörskan så börjar de sina i sedelreserven men med hur mycket kunde hon inte säga, då folk vallfärdar att ta ut kontanter, tänkte senare, alla de som har pengar men inte kan ta ut cash, för det är slut Hue kul är de på en skala 1 till 7 ....

Vad ska du ha dom till? Torka dig i arslet? Dom kommer inte vara värda ett skit ändå!
Citera
2022-03-04, 19:39
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SKIL
Tog ut en bunt sedlar under veckan, förbeställt, om hela firman dvs Sverige skulla braka ihop, enligt bank kassörskan så börjar de sina i sedelreserven men med hur mycket kunde hon inte säga, då folk vallfärdar att ta ut kontanter, tänkte senare, alla de som har pengar men inte kan ta ut cash, för det är slut Hue kul är de på en skala 1 till 7 ....

Hur mycket tog du ut?
Citera
2022-03-04, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Hur mycket tog du ut?

Bankomaterna går väl varma oxå ..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto