Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-09-05, 17:13
  #73
Avstängd
För den som gillar fantasy: "Grunts" av Mary Gentle. Börjar relativt normalt som fantasy fast berättat från orkernas sida. Sen träffar de på en drake som samlar på vapen från alla världar och får tag på attackhelikoptrar, en vilsekommen marinsoldat hittar dit, invasion av utomjordingar, och så lite BDSM, kannibalism osv.

"De goda nyheterna är att du får vara med och spela orkboll. De dåliga nyheterna är att vi tänkte använda ditt huvud som boll."
Citera
2021-09-05, 19:43
  #74
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
"De goda nyheterna är att du får vara med och spela orkboll. De dåliga nyheterna är att vi tänkte använda ditt huvud som boll."
Låter som en dålig uppsats jag skrev på mellanstadiet.
Citera
2021-09-13, 00:22
  #75
Medlem
Helt klart American Psycho. Mycket bra bok. Ajvides Lilla Stjärna kändes också rätt skruvad. Även den ett mästerverk.
Citera
2021-10-05, 00:58
  #76
Medlem
Kulla Gulla. Svensk variant av Anne på Grönkulla? Sedan kom Pippi i Villa Villerkulla. Barnhusbarn... sentimentalt skruvat!
Citera
2021-10-05, 01:11
  #77
Medlem
Idumeas avatar
Att läsa The Consumer av Michael Gira känns ungefär som att stoppa hjärnan i en matberedare på full effekt. Jag kan rekommendera det.
Citera
2021-10-05, 02:06
  #78
Medlem
Naknekejsarens avatar
Ryo Murukamis Miso Soup är precis så japansk weird som man kan tänka sig. Sirenerna på Titan är för mig Vonneguts allra mest vrickade historia, vilket vill säga mycket. Harlan Ellisons A boy and his Dog har en kusligt rolig punchline, men många av hans kortberättelser skulle kunna nämnas (som klassikern: I have no mouth but I must scream!).

Jorge Luis Borges och hans metafysiska labyrinter känner jag måste nämna, men vilken av de många konstiga historierna ska nämnas? Kanske Funes the Memorious om en man som efter en olycka kan minnas precis allt som någonsin har hänt honom i minsta lilla detalj? Vet ej, alla kan nästan nämnas.

László Krasznahorkais The Melancholy of Resistance förtjänar också att nämnas.
__________________
Senast redigerad av Naknekejsaren 2021-10-05 kl. 02:12.
Citera
2021-10-29, 05:55
  #79
Medlem
anomaligns avatar
Bestiarium av Mare Kandre

Xenogenesistrilogin av Octavia E. Butler

Kommer också att tänka på en SF-novell jag läste för några år sedan om något slags mönster (Basilisk hack) som får mänskliga hjärnor att krascha om personen ser det. Minns inte författaren eller titeln. Det kan ha varit David Langford och Berryman Logical Image Technique, eller någon uppföljare.
__________________
Senast redigerad av anomalign 2021-10-29 kl. 06:13.
Citera
2021-10-29, 10:52
  #80
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GubbenFindus
I skolan fick vi läsa en bok om en tjej som blev bortrövad av någon slags björn som det slutade med att hon blev gravid med. Minns inte alls vad den hette, kan ha varit bara ett ord (typ Björn) och omslaget minns jag var blå. Blev äcklad av hela grejen och tyckte inte det var rätt bok för den åldern.
Björn av Bengt Nilsson, var det kanske.
Citera
2021-10-29, 11:58
  #81
Medlem
Läst många skruvade böcker utgivna av Vertigo. Gunnar Blå-böckerna, Äldreomsorgen i Övre Kågedalen skriven av flashbackmedlemmen, några till som jag inte minns vad dom heter..
Citera
2021-10-30, 00:24
  #82
Medlem
AllaAElskarEnyas avatar
Läste för en tid sedan Maldorors sånger, jag hade lagt den ifrån mig, öppen på ett bord. En bekant som aldrig någonsin har läst bok i hela sitt liv kom på besök och plockade upp den och började läsa där jag hade slutat. Jag var upptagen med lite annat, men så hör jag han säga "Men herregud..


American Psycho, som har nämnts mycket, tyckte jag inte alls var bra, men jag tycker inte om någon bok som är översatt av Einar Heckscher. Ni som gillade den, läste ni den på engelska?
Citera
2021-11-02, 17:50
  #83
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atreyum
Den står högt på min lista faktiskt!

Den boken (Äldreomsorgen ...) är hyperbolisk och därför en svensk låtsasprovokation.

Nej min vän -- om du verkligen vill läsa något knäppt, välj då Whitley Striebers böcker Närkontakt och Genombrott, som handlar om hans påstått verkliga möten med främmande varelser. Dessa böcker förstörde hans karriär, och under några veckor faktiskt min egen sömn.
__________________
Senast redigerad av PappaMax 2021-11-02 kl. 18:06.
Citera
2021-11-04, 18:59
  #84
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rosalenin
Björn av Bengt Nilsson, var det kanske.
Jaa! Tack! Det var ett blått omslag! Kul att äntligen få svar på detta.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback