• 1
  • 2
2021-07-27, 14:45
Medlem
Har ingen erfarenhet med vårdjobb och har nyligen börjat jobba med personlig assistans. Ett skift är 20 timmar inklusive 8 timmar sovande jour. En standard-vecka är att varje person jobbar 2 pass i veckan. Kollektivavtalet är KFO/Fremia.

Vi är 4 personer som jobbar, en av dem är på obetald ledighet, en annan har precis jobbat 4 pass, den tredje (jag) har 4 pass inlagt denna vecka, och den fjärde kan inte ta sig till sitt arbetspass som börjar imorgon. Nu ringer chefen runt och säger att antingen jag eller den person som precis jobbat 4 pass MÅSTE ta på sig detta arbetspass och vi får lösa det själva.

Försöker chefen få oss att ta på oss detta pass frivilligt så hen inte behöver betala övertidsersättning? Har vi rätt till övertidsersättning? Hur många timmar får man arbeta på en vecka under vårat kollektivavtal utan extra ersättning? Räknas sovande jour in i arbetstiden?

Jag har en jävla massa frågor som chefen inte kan svara på och mitt kollektivavtal är ett mysterium eftersom enligt k.avtal skall sovande jour vara mellan 00-06 medans vi har sovande jour på helt andra tider. Jag är inte medlem i facket och har noll koll på vilken ersättning jag har rätt till.

Kan jag redan nu kräva övertidsersättning eftersom jag ändå skall jobba 4 pass denna veckan? Jag är inte medlem i facket och kan ärligt talat inte hitta mitt avtal någonstans. Det står inte heller något om det i mitt anställningsavtal.

Kan tillägga att chefen inte svarar i telefon och vill bara kommunicera över SMS. Jag skrev till chefen att hen får bestämma själv vem som jobbar och att varken jag eller den andra vill ta det passet. Men har inte fått något svar på flera timmar.
Citera
2021-07-27, 15:32
Medlem
Doctors avatar
Om chefen vill att du ska jobba mer än vad som är schemalagt så är det givetvis övertid.

§6 mom 3 på sidan 18 i avtalet.
https://assistanskoll.se/_up/Fremia-...-2020-2023.pdf
Citera
2021-07-27, 15:44
Medlem
Karlxiss avatar
För det andra så kan du alltid säga att du kan inte för du har annat inplanerat, de kan de andra också göra. chefens problem att lösa bemanningen inte ert.
Citera
2021-07-27, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enkronaimunnen
Har ingen erfarenhet med vårdjobb och har nyligen börjat jobba med personlig assistans. Ett skift är 20 timmar inklusive 8 timmar sovande jour. En standard-vecka är att varje person jobbar 2 pass i veckan. Kollektivavtalet är KFO/Fremia.

Vi är 4 personer som jobbar, en av dem är på obetald ledighet, en annan har precis jobbat 4 pass, den tredje (jag) har 4 pass inlagt denna vecka, och den fjärde kan inte ta sig till sitt arbetspass som börjar imorgon. Nu ringer chefen runt och säger att antingen jag eller den person som precis jobbat 4 pass MÅSTE ta på sig detta arbetspass och vi får lösa det själva.

Försöker chefen få oss att ta på oss detta pass frivilligt så hen inte behöver betala övertidsersättning? Har vi rätt till övertidsersättning? Hur många timmar får man arbeta på en vecka under vårat kollektivavtal utan extra ersättning? Räknas sovande jour in i arbetstiden?

Jag har en jävla massa frågor som chefen inte kan svara på och mitt kollektivavtal är ett mysterium eftersom enligt k.avtal skall sovande jour vara mellan 00-06 medans vi har sovande jour på helt andra tider. Jag är inte medlem i facket och har noll koll på vilken ersättning jag har rätt till.

Kan jag redan nu kräva övertidsersättning eftersom jag ändå skall jobba 4 pass denna veckan? Jag är inte medlem i facket och kan ärligt talat inte hitta mitt avtal någonstans. Det står inte heller något om det i mitt anställningsavtal.

Kan tillägga att chefen inte svarar i telefon och vill bara kommunicera över SMS. Jag skrev till chefen att hen får bestämma själv vem som jobbar och att varken jag eller den andra vill ta det passet. Men har inte fått något svar på flera timmar.
Gå med i facket så får du hjälp. Vad är det för dj...…….. chef som inte kan eller vill prata med sin personal. Byt jobb
Citera
2021-07-27, 17:54
Medlem
Be chefen dra åt helvete? Förstår inte problemet? Alternativt meddelar att du att chefen kan swisha dennes lön till dig eftersom du tydligen ska göra dennes jobb utöver ditt eget
Citera
2021-07-28, 02:04
Medlem
killawifes avatar
Ingen MÅSTE ta ett specifikt arbetspass. Man kan bli beordrad att arbeta övertid men alla har rätt att neka av personliga skäl. Man kan då inte straffas för detta, de personliga skälen kan vara vad som helst och man behöver inte säga vad det är.
Man kan givetvis få stämpeln på sig att man inte är samarbetsvillig och om man har nån typ av kärlek till sitt jobb eller vill göra karriär så är det kanske inte rätt "move" men vem bryr sig om sitt arbete på det sättet idag?
Det är din chefs ansvar att ordna detta så varken du eller dina kollegor behöver göra något.
Citera
2021-07-28, 13:54
Medlem
Jag har nu blivit beordrar att arbeta idag. Jag jobbar också ytterliggare 2.5 pass denna vecka, totalt 102 timmar arbetstid denna vecka. Kan jag begära övertidsersättning för alla timmar över de ordinarie 40 i efterhand?
Citera
2021-07-28, 14:09
Medlem
10 minuter efter jag blev beordrad till jobb så gick det ut ett mail till alla på arbetsplatsen där chefen säger att framöver måste det vara förbestämt vem som täcker upp skift om någon skulle vara borta. På så sätt blir passet "frivilligt" och hen slipper betala ut övertid
Citera
2021-07-28, 14:42
Medlem
Fast även om det är frivilligt så ska man få övertidsersättning. Skillnaden är om att det är beordrat så kan det vara högre ersättning.
Citera
2021-07-28, 17:43
Medlem
killawifes avatar
Övertid är övertid. Man ska ha övertidsersättning om man jobbar mer än sina kontrakterade timmar. Om man inte är timanställd, då får man inte ett skit.

Men vad är det för arbetsplats egentligen? Det låter ju inte som landstinget då de brukar ha bra koll på såna saker som arbetstid, övertid, vem som jobbar var, hur och när. Men som jag sa innan, du behöver inte jobba övertid om du inte vill. Bara säg att du inte kan. Eller skit i att svara, så gjorde jag på en arbetsplats när de ringde konstant om en massa skit som inte berörde mig. Efter ett tag fattade de och slutade att ringa när jag var ledig. Det är inte ditt ansvar. Du har ett kontrakt. Följ det och skit i deras problem.
Citera
2021-07-29, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Övertid är övertid. Man ska ha övertidsersättning om man jobbar mer än sina kontrakterade timmar. Om man inte är timanställd, då får man inte ett skit.

Men vad är det för arbetsplats egentligen? Det låter ju inte som landstinget då de brukar ha bra koll på såna saker som arbetstid, övertid, vem som jobbar var, hur och när. Men som jag sa innan, du behöver inte jobba övertid om du inte vill. Bara säg att du inte kan. Eller skit i att svara, så gjorde jag på en arbetsplats när de ringde konstant om en massa skit som inte berörde mig. Efter ett tag fattade de och slutade att ringa när jag var ledig. Det är inte ditt ansvar. Du har ett kontrakt. Följ det och skit i deras problem.

Vet ärligt talat inte ens om jag är timanställd eller inte. Kontraktet säger "så länge uppdraget varar" och schemat läggs upp den 1a varje månad en hel månad framåt.

Frågade chefen om övertidsersättning gäller för detta pass och fick "bra" till svar. Väldigt oklart men skall ha personalmöte idag så då klargörs väl vissa saker. Fortsätter chefen fula sig så får jag ta kontakt med facket.
Citera
2021-07-29, 12:45
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enkronaimunnen
Vet ärligt talat inte ens om jag är timanställd eller inte. Kontraktet säger "så länge uppdraget varar" och schemat läggs upp den 1a varje månad en hel månad framåt.

Frågade chefen om övertidsersättning gäller för detta pass och fick "bra" till svar. Väldigt oklart men skall ha personalmöte idag så då klargörs väl vissa saker. Fortsätter chefen fula sig så får jag ta kontakt med facket.
Enligt trådstarten är du inte medlem i något fackförbund.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in