2021-07-26, 05:55
Medlem
Har en tröja som jag vill förminska lite genom att tvätta den.
Vad är det som påverkar kläderna mest?, tvätta på 90 grader eller är det främst genom torkningen i tvättmaskinen som kläderna krymper?
Citera
2021-07-26, 06:05
Medlem
90 grader. Alternativt en extra macka till frukosten i fortsättningen.
Citera
2021-07-26, 06:12
Medlem
Dan88s avatar
Mina piké krymper i 40 grader. Måste stretcha de efter tvätten så att de ska behålla samma storlek.
Citera
2021-07-26, 06:27
Medlem
60 grader i lång program och sedan torktumlare så krymper det nog
Citera
2021-07-26, 07:31
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soajet
Vad är det som påverkar kläderna mest?, tvätta på 90 grader eller är det främst genom torkningen i tvättmaskinen som kläderna krymper?

90 grader som sagt, men räkna inte med att plagget kryper symmetriskt lika mycket åt alla håll. Det är vanligast att det krymper mer på längden eller bredden beroende på hur trådarna i tyget ligger. Du kan alltså inte krympa från t.ex. large till medium och tro att det ska bli bra. Du kommer garanterat att få taskig passform.
Citera
2021-07-26, 09:09
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
90 grader som sagt, men räkna inte med att plagget kryper symmetriskt lika mycket åt alla håll. Det är vanligast att det krymper mer på längden eller bredden beroende på hur trådarna i tyget ligger. Du kan alltså inte krympa från t.ex. large till medium och tro att det ska bli bra. Du kommer garanterat att få taskig passform.

Här vill jag backa opp ordentligt! Många tröjor tenderar att krympa på "höjden". Och för nån som mig som är lång och jävlig så tenderar en misstvätt att jag går runt med vad som basically är en jävla bolero på slutet.

Om det är ett plagg du genuint bryr dig om TS, gå till en skräddare och sy in, eller kolla en tutorial hur man gör det och ge det ett sportsligt försök själv.
Tvättkrympande är verkligen en rysk roulette
Citera
2021-07-26, 09:33
Medlem
19As avatar
Jag utgår från att tröjan är av bomull.

Tvätta som vanligt på 40-60°C och kör en tumling efteråt på tröjan du vill krympa. Den kommer att krympa ungefär dubbelt så mycket på längden som på bredden +/- några %.
Om du vill testa dig fram så tumla bara 30-60 min första gången och låt hängtorka resten. Blir det inte tillräckligt litet så upprepa och kör en hel tumling nästa gång.
Blir den för liten så är det bara att kränga på sig den och ha den på en dag så töjer den ut sig lite igen.

Troligtvis behöver du upprepa tumlandet var 3-5 tvätt då tröjan som sagt röjer sig igen.
Citera
2021-07-26, 10:07
Moderator
evilhoneys avatar
Bostad, hem och trädgård --> Kläder och skor: allmänt
/Moderator
Citera
2021-07-26, 10:17
Citat:
Ursprungligen postat av soajet

Tvätta på ett kort program, centrifugera på ganska högt varvantal, tumla den tills den nästan är torr och plantorka resten av tiden så lär den krympa en del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in