Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2021-09-02, 12:40
  #37
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saerkvarken
Ah, ja, det borde jag fattat. Jag skulle tro att månens lilla massa och stora avstånd till sateliten (relativt jordens massa och satelitavstånd) gör att dess effekt blir rätt försumbar, men jag tar och räknar lite på det imorgon (eller senare om jag känner mig själv rätt >___>) och återkommer då.
Omloppsbanor runt månen är svårare, då de relativt sett påverkas mer av jorden och solen. Många banor slutar i krasch eller oscillerar mycket i omfång. Även runt jorden är de inte 100% stabila, och satelliter har små raketmotorer för att hålla sin plats i banan.

Omloppsbanor runt jorden påverkas även av jordens bucklighet. En solsynkron bana nyttjar planetens ekvatoriala utbuktning för att vrida banan i samma takt som planeten går runt solen, så att solen från satellitens synpunkt alltid står åt samma håll.
Citera
2021-09-04, 12:41
  #38
Medlem
Rymd-tiden kröks.
Citera
2021-09-10, 13:19
  #39
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
Att månens massa borde ställa till det väldigt mkt för satelliter. Borde dra dem ur sin bana rätt så ofta.

Månen är mycket längre bort än du tror, och gravitationen är inte så stark, så den effekten är nog försumbar. Satelliter runt månen har däremot vissa problem, eftersom månens massa är ojämnt utbredd, så gravitationsfältet runt den är också väldigt ojämnt.
Citera
2021-09-11, 03:01
  #40
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickenbacker69
Månen är mycket längre bort än du tror, och gravitationen är inte så stark, så den effekten är nog försumbar. Satelliter runt månen har däremot vissa problem, eftersom månens massa är ojämnt utbredd, så gravitationsfältet runt den är också väldigt ojämnt.

Jorden/månen har fortfarande fördelen att dess rotationscenter är inuti jorden. Precis som ISS är, men månens är ca 72% från jorden centrum. ISS' ligger absolut centrerad då den inte väger nånting.

Vad det betyder är att dessa objekt har mininal betydelse för jordens bana kring solen. Jorden kan så att säga wobbla lite pga månen, men inte utanför radien. En av de saker som ökar stabiliteten i jordens bana.

Den andra har med precession att göra och hur månen påverkar det.
Citera
2021-10-01, 17:05
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Jag har själv gjort samma experiment som Cavendish, det ingick i grundutbildningen på högskola, så visst fungerar det.

Vad är det som säger att man skulle kunna göra något nyttigt av det? Kraften mellan hanterbara kroppar är extremt liten, men om du har förslag på praktiska tillämpningar så kläm ut med dem. Det finns massor inom naturvetenskap som är känt men inte kommit till någon praktisk nytta.
Jag gjorde ett liknande experiment som det på filmen och som Cavendish i gymnasiet, 1968. Jag använde en torsionsvåg. Det var en typ av examensarbete sista året på gymnasiet.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback