Flashback bygger pepparkakshus!
2022-10-03, 19:00
Medlem
Ser man det ur svensksynpunkt så är ortenspråket fruktansvärt irriterande men i övrigt ser jag inga direkta konstigheter för att vara underhållning.
Sverige har hårdnat och gått i spiral nedåt men till skillnad från vissa så ser jag den växande högern som en av de stora orsakerna till försämringarna. Vilka är det som söndrar vårt samhälle och då snackar jag inte ekonomiskt.
Citera
2022-10-04, 06:33
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajslukt
Jag håller med dig till fullo, och min bakgrund är väldigt snarlik.

Som du säger, så låter det verkligen efterblivet idag.

Varje gång jag återbesöker förorten igen, så är det med stor sorg som jag ser förfallet av svenskarna. Jag ser och hör svenska grabbar som säger "azzå wallahi han e cok galen bre" och som kopierar hela det afrikanska/arabiska sättet att vara. Hur de går, för sig, talar och klär sig är mer arabiskt än svenskt.

För att inte nämna tankeverksamheten som tycks ha försämrats avsevärt också.

Av alla dåliga saker som jag ser med mångkulturen och Sverige idag, så är det sorgligaste att se hur svenska ungdomar och barn har blivit. Då menar jag alltså inte att de lyssnar på dålig musik eller är upproriska, det är alla tonåringar.

Ja, lyssnade på intervju med kompisarna till den tjej i Göteborg som var ute med hunden när hon blev skjuten och som jag förstod det var en del av dem helsvenskar, men alla lät precis som blattar när de pratade.

Mina föräldrar var lågbetalda arbetare, själv blev jag civilingenjör och gick på Chalmers för så länge sedan att det fanns lediga lägenheter i Angered. Bor nu i en småstad och känner noll personer som talar som blattar.

Läste om nåt pengabråk hon som spelar i serien var inblandad i och hittade då några sexscener tjejen spelar i, så laddade ner serien i veckan och provspelade några sekunder här och där av nåt avsnitt, verkade inte lockande...
Sedan jag läst här i tråden lär det dröja innan jag kan plåga mig igenom serien...

Men har på TikTok ramlat på ett par invandrar grabbar från Helsingborg som åker på såna där eldrivna sparkcyklar, de har innan bott i Danmark och pratar en väldigt skön dialekt så kanske kan jag acklimatisera mig på sikt...
Senast redigerad av Enydrion 2022-10-04 kl. 06:48.
Citera
2022-10-05, 07:02
Medlem
Vasakortbrallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tydligsynonym
Helt ärligt.

Såg 2 avsnitt, sen orkade jag inte mer. Den där förortsvenskan gör att jag dör lite inombords varje gång de öppnar munnen.

Karaktärerna känns överdrivna, men jag inser att det finns individer som är så på riktigt.

Serien är en dyster påminnelse om flera års politiskt misslyckande, med segregationen i förorterna och den organiserade kriminaliteten.

Nej, usch.

Producera bättre serier som påverkar ungdomar att vilja studera, uppfylla sina drömmar, vara en bra människa och påverka framtiden positivt.

Skitserie som ger ungdomar en negativ världsbild.
Efter att ha plågat mig igenom säsong ett och två var jag helt matt av tanken på att det är typ så verkligheten ser ut för unga i utsatta områden.

Jag tror verkligen inte att det är särskilt långt ifrån hur verkligheter ser ut och man blir verkligen inte sugen på att leva det livet med tanke på hur serien slutar och allt skit som präglar hela säsong två.
Citera
2022-10-20, 10:19
Medlem
Serie som serie.

Förstår inte frågan. Den är ställd som om invandrare kom till Sverige & uppfann en kultur. Se gjorde de inte. De anammade redan existerande populärkulturella drag. Enda som är konstigt är den där tjejen som ska spela Super hård/lesbisk/gangsterbrud utan att det framkommer att hon skulle föreställa en hbtq-schablon. Det går nog ingen förbi
Citera
2024-08-23, 16:55
Medlem
frekkinheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tydligsynonym
Helt ärligt.

Såg 2 avsnitt, sen orkade jag inte mer. Den där förortsvenskan gör att jag dör lite inombords varje gång de öppnar munnen.

Karaktärerna känns överdrivna, men jag inser att det finns individer som är så på riktigt.

Serien är en dyster påminnelse om flera års politiskt misslyckande, med segregationen i förorterna och den organiserade kriminaliteten.

Nej, usch.

Producera bättre serier som påverkar ungdomar att vilja studera, uppfylla sina drömmar, vara en bra människa och påverka framtiden positivt.

Skitserie som ger ungdomar en negativ världsbild.

Inte bara det, finns många ungdomar som blir "inspirerade" och tycker det där livet verkar coolt. Tror dock serieskaparna ville visa den mörka sidan av det främst, jag menar vem fasn vill leva så där? Konstant ångest för att kanske bli klippt efter ett misstag
Citera
2024-08-23, 19:11
Medlem
GreenBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frekkinhead
Inte bara det, finns många ungdomar som blir "inspirerade" och tycker det där livet verkar coolt. Tror dock serieskaparna ville visa den mörka sidan av det främst, jag menar vem fasn vill leva så där? Konstant ångest för att kanske bli klippt efter ett misstag

Fast många anti-gangster filmer har väl haft motsatt effekt. Alla orten grabbar tycker väl Scarface är den coolaste film som gjorts och tycker Tony Montanas liv är ett häftigt liv.
Citera
2024-09-04, 06:26
Medlem
Serien är så realistisk att jag blir deprimerad.
Den är välskriven och oväntat spännande för att vara en svensk produktion. Helt ok.

Men jag känner igen alla kriminella typer, snacket, hjärndödheten, den skitfåniga machokulturen osv. Jag föraktar 90% av alla karaktärer. Patetiska j-a vuxenbäbisar som använder könsord i varje mening, säljer bankat knark och utnyttjar barn. Vidriga äckel.

Jag hoppas helt ärligt att de flesta ska mola.

När jag växte upp, pratade pundarna på Sergels torg extremt mycket bättre svenska än brushorna i orten, som är födda och skolade i Sverige. Pundarna lät som svensklärare i jämförelse.

Serien påminner mig om Sveriges kollaps och den totala bristen på kultur och intelligens i vissa invandrargrupper.

Vidrigast i serien är tjejen med rastaflätor, som leker tuff och gömmer sig bakom killarna exakt hela tiden. En riktig råtta.

Käften går hela tiden men alla andra får göra skitjobbet, förutom när hon stormar en lägenhet med en vovve och en försvarslös tjej i....

Jag önskar ärligt talat att hon blir raderad ur serien. Snälla, kan hon inte bara dö snabbt och enkelt?

Jag har hunnit till avsnitt tre och kräks redan.
Citera
2024-09-04, 06:37
Medlem
Ren skit. Alltså, man önskar att det bara var i tv-serie, filmer och musik som denna rena skit produceras.

Men folk påverkas, många är lättpåverkade och gör det till verklighet. Ren skit för oss hederliga människor som blir offer.

Tycker att det bästa är när de onda (kriminella) blir dödade eller straffade, då njuter jag rejält.
Citera
2024-09-04, 13:23
Medlem
Jag blev djupt besviken när tjejen med flätorna klarade sig, när Ravvan sköts i bilen. Dålig scen. Hur kunde de undgå att dö direkt? Inte en jävel borde kunna överleva.
Citera
2024-09-09, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Ren skit. Alltså, man önskar att det bara var i tv-serie, filmer och musik som denna rena skit produceras.

Men folk påverkas, många är lättpåverkade och gör det till verklighet. Ren skit för oss hederliga människor som blir offer.

Tycker att det bästa är när de onda (kriminella) blir dödade eller straffade, då njuter jag rejält.

Det är ganska sjukt att kolla på en serie och göra tummen upp när centrala karaktärer dör. Jag drog en lättnadens suck när Ravvan molade. Enda gången jag blev ledsen var när tonårskillen dog, skjuten av Ravvan.
Jag blev fö besviken för att Nala överlevde. Så kände jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in