Flashback bygger pepparkakshus!
2021-10-25, 22:19
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
+1

Då fungerade propagandaapparaten bättre genom att basunera ut den enda rätta "sanningen"... internet fanns inte då.

Idag har medborgarna tyvärr tillgång till information i sin mobil från ex FHM där de kan läsa att genomsnittsåldern för de avlidna var 82 år varav 86% var multisjuka.. och att det endast under 2020 avlidit 478 barn... varav 13 med C19, sedan pandemin började.

Ovan information skapar bara en massa svårstyrda "antivaxxers" som egentligen bara borde lyssna på vad Pravda har att säga... för sitt eget bästa.

Då kan du ju läsa detta:

"Out of 29 countries analysed, the COVID-19 pandemic led to losses in life expectancy in 27, with large losses of life expectancy of >1 year in 11 countries for males and 8 among females.

Losses in life expectancy observed in Central and Eastern European countries in 2020 exceeded those observed around the dissolution of the Eastern Bloc (with the exception of Lithuania and Hungary), whereas similar magnitudes of losses in Western Europe were last seen around World War II.

Compared against recent trends, females from 15 countries and males from 10 ended up with lower life expectancy at birth in 2020 than in 2015—a year when life expectancy was adversely impacted already due to an especially bad flu season.

Losses in life expectancy were largely attributable to increased mortality above age 60 years and linked to official COVID-19 deaths."

https://academic.oup.com/ije/advance...yab207/6375510
Citera
2021-10-25, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Jag tror att det beror på dels låg IQ och dels att personerna är lätta att påverka via internet, nån slags foliehattar.

Hade pandemin istället inträffat 1999 så hade inte lika många varit antivaxxers p.g.a. att internet inte slagit igenom riktigt än då. Det fanns inte en massa forum där dessa tomtar samlades på samma sätt.

Håller med! Media gör folk dumma! Därför är ca 85% idioter som vaccinerat sig. Media trycker på och skrämmer upp folk.
De 15% som inte vaccinerat sig har mycket högre IQ som tänker till och som gjort sin research.
Citera
2021-10-25, 22:59
Medlem
stoltsvenskfittas avatar
De har väl snappat upp något från någon alternativ nyhetskälla, de kanske känner sig osårbara, de kanske har fattat vad vi andra har missat, eller så litar de inte på vita eller något annat legitimt skäl.

Vem vet? helt enkelt.

Själv väntar jag med spänning på att få veta om vaccinet kommer mörda mig eller inte.
Citera
2021-10-25, 23:01
Medlem
stoltsvenskfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashigqwe
Håller med! Media gör folk dumma! Därför är ca 85% idioter som vaccinerat sig. Media trycker på och skrämmer upp folk.
De 15% som inte vaccinerat sig har mycket högre IQ som tänker till och som gjort sin research.

Vill bara poängtera, "gör din egen research" är kod för "jag har inga länkar och kommer inte ihåg vilken video jag hörde detta i".
Citera
2021-10-25, 23:09
Medlem
lyckebobys avatar
[quote=stoltsvenskfitta|77708992]Vill bara poängtera, "gör din egen research" är kod för "jag har inga länkar och kommer inte ihåg vilken video jag hörde detta i".[/QUOT

...bra att alla inte gör som alla andra gör, den världen vill inte jag leva i...vill du???
Citera
2021-10-25, 23:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stoltsvenskfitta
Vill bara poängtera, "gör din egen research" är kod för "jag har inga länkar och kommer inte ihåg vilken video jag hörde detta i".
För videon har troligen tagits bort, men du fortsätter lita på Matti Sellberg mf. som ljuger (läs anpassar statistik efter utstakad agenda) på bästa sändningstid.

/J
Citera
2021-10-25, 23:25
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Då kan du ju läsa detta:

"Out of 29 countries analysed, the COVID-19 pandemic led to losses in life expectancy in 27, with large losses of life expectancy of >1 year in 11 countries for males and 8 among females.

Losses in life expectancy observed in Central and Eastern European countries in 2020 exceeded those observed around the dissolution of the Eastern Bloc (with the exception of Lithuania and Hungary), whereas similar magnitudes of losses in Western Europe were last seen around World War II.

Compared against recent trends, females from 15 countries and males from 10 ended up with lower life expectancy at birth in 2020 than in 2015—a year when life expectancy was adversely impacted already due to an especially bad flu season.

Losses in life expectancy were largely attributable to increased mortality above age 60 years and linked to official COVID-19 deaths."

https://academic.oup.com/ije/advance...yab207/6375510

Jaha....Du vill att jag skall kommentera ... typ vad?

Mitt inlägg visade att det dog 478 barn under 2020... samtidigt sedan pandemins start har det avlidit 13 barn.

.... och du envisas fortfarande om att tjata de äldsta mest skröpliga i samhället något tidigare (enligt sch så rör det sig om ca 4 månader kortare medellivslängd)
Citera
2021-10-25, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av s0d
Jag vill inte att man ska tvångsvaccinera folk men undrar bara vad som rör sig i huvudet på dem som vägrar ta det. Har ni någon bra förklaring?

Se det som en massiv demonstration av Dunning-Kruger-effekten. Förr hade folk vett nog att inte uttala sig om saker de inte förstod men detta vett tycks ha gått förlorat i den malström av narcissism och okunnighet som Web 2.0 givit oss. Den allmänna diskursen demokratiseras till döds.
Citera
2021-10-26, 04:11
Många och många, det är trots allt 85% som tagit första sprutan. Sverige har en hög vaccinationsgrad.
Citera
2021-10-26, 04:43
Medlem
HGs avatar
Det kan aldrig bli en 100 % vaccinering, utan det blir minst ett bortfall på 10%.
Citera
2021-10-26, 06:12
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silveriller
Tvärtom är ju de flesta antivaxxers helt hysteriska.
De sitter dygnet runt på sociala medier och fabulerar vilt om gift-vaccin, massdöd, mängder av katastrofala biverkningar, globala konspirationer, utplåning av en stor del av jordens befolkning, big pharma, fascistiska regeringar och myndigheter, tvångsvaccineringar, mobiler som fastnar på armar, Bill Gates och rymdödlor och allt möjligt annat trams.

Samtidigt som som de säger att de som vaccinerar sig är "rädda"...

För de allra allra flesta som vaccinerar sig är det inte mer än: "jaha, det är väl bra att ta en spruta".

Njae skulle nog säga att högst nån promille eller procent står och skriker sig hesa i högan sky likt de exempel du tog upp i ditt inlägg.
Stora majoriteten av dom som inte vaccinerat sig (inklusive mig själv) säger ju oftast till okända att man är vaccinerad ifall någon frågar.

Jag är inte emot vaccinet men ser inte någon anledning för mig själv att ta det i dagsläget. Då åkte jag ändå på svår Covid och har fortfarande lite problem (luktsinnet t.ex.) som kommer och går över ett år senare.

Det är två anledningar till att jag inte vaccinerat mig ännu.

1. Tid - Människan fattar bäst beslut när vi betänker saker och ting och sällan under pressade situationer. Oftast kan förhastade beslut tas vilket jag även tycker mig se indicier på nu också.

Av fyra godkända (egentligen tre, har inte hört att någon fått Jansen) vaccin så är redan två i princip stoppade (Astra och Moderna) och detta inte ens inom ett år efter godkännande. Visst det kommer ena nyheten efter den andra där man kommer med nya bud, "Modernas vaccin funkar bra om man kombinerar med Pfizer" för att dagen efter skriva nåt nytt bud.

Innan allt verkligen är utrett och fullgod data finns så avvaktar jag. Jag litar även på evolutionen.

2. Masshysterin - Jag har i princip levt som vanligt sedan pandemin startade. Jag kunde inte arbeta hemifrån vilket har gjort att mitt vanliga liv har rullat på förutom att man fick gå ut och äta tidigare på kvällen på restaurang.

Jag möter mina 300-700 människor varje dag och hur folk har betett sig helt ärligt under pandemin så har jag inte sett någon större fara. Man har i princip stått mindre än en halvmeter ifrån mig och hostat ur sig lungorna, även snorat och allt annat som hör till.

Enda skillnaden nu mot innan pandemin är att jag är mindre sjuk, faktiskt inte åkt på något alls vilket jag brukar göra annars. Så tror ändå att folk har blivit väldigt noggranna med att tvätta händer och bli bättre när man själv är sjuk.

Sedan har jag två bubblare så det får bli lite foliehatt över mig också.
1. Satte Kina igång världens största apparat i mannaminne (Lockdown i Wuhan) för att man visste vart viruset kom ifrån eller inte? Eller var det omvärldsläget som föll Kina perfekt i fatet med att dra igång apparaten?

2. Läkemedelsbolag bedriver inte välgörenhet. I detta fallet verkar dom till och med profitera på denna pandemi så mycket det bara går (exklusive Astra). Så nu när man skall ta sin tredje dos så höjer man priserna till och med och då är det redan väldigt bra marginaler per dos.
I vissa fall kan man ju även ifrågasätta vissa läkemdelsbolags etik och moral med mediciner dom släppt igenom historien.
https://www.svd.se/vaccinjattar-hoje...tet-exploderar
Citera
2021-10-26, 10:00
Medlem
DroidBishops avatar
Nu snart två år in i den här cirkusen har jag svårt att se hur vi som fortfarande är ovaccinerade helt plötsligt skulle få för oss att vaccinera oss. Det är ett beslut vi har fattat för länge sedan och inget lär ändra på den saken.

Visst, om Sverige skulle gå full fascist mode lär väl en och annan vika ner sig men lyckligtvis verkar inte Sverige köra den linjen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in