Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2021-08-10, 13:41
  #25
Medlem
datalogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torerax
Da formodar jag att du har gatt igenom hela kallkoden for LUKS? Finns det nagra audits?
Inte hela, nej. Men jag vet att många fler ögon har granskat LUKS än motsvarigheterna hos Microsoft och Apple.
Citera
2021-08-10, 13:51
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Det var en rejält gammal genomgång. En lite mer detaljerad och nyare genomgång visar att från och med Macar med T2-chip är prestandaförlusten med Filevault påslaget ej noterbar.

https://macmyths.com/do-i-really-need-filevault/

Så med en Mac från 2018 eller nyare är det ingen prestandaförlust att ha Filevault påslaget. På äldre Macar är det uppenbart att diskprestandan påverkas.

Min är lite äldre än 2018, så det kan absolut stämma. Då har jag hittat en anledning att uppgradera. Eller så installerar jag Linux igen, och kör deras diskkryptering.
Citera
2021-08-10, 19:53
  #27
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PapaJoesVideos
Plus:
-Det är den enklaste och mest användarvänliga fde lösningen jag sett.
-Det är helt skottsäkert så länge det finns ett skapligt lösen bakom.
-Snyggt gränssnitt.

Minus:
-Kan du komma på något negativt?

Fyll på med erfarenheter och synpunkter. Har jag fel? I så fall varför. Jag har en bra historia att dra om tråden tas seriöst.

Vad vi kan konstatera hittills är att FileVault påverkar läs- och skrivhastigheten om man har en Mac utan T2-chip. I vissa fall påverkas prestandan ganska mycket. Det är väl det negativa. På nyare Macar (med T2-chip) sker krypteringen på hårdvarunivå istället för på filnivå och då påverkas inte prestandan alls.

Jag har något vagt minne av att FileVault 1 (som bara gjorde en sparse disk image av användarens hemkatalog, istället för att kryptera hela volymen) kukade ur för några av mina kunder och gjorde att det inte gick att låsa upp hemkatalogen.

Så kan vi få höra vilken bra historia du har att berätta?
Citera
2021-08-11, 08:38
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Krypterar inte thumbnail-cache vid kryptering av enskilda bildfiler. Det gör inte GPG i Linux heller vid kryptering av enskilda filer. En betydande negativ faktor.

Edit: fel av mig, jag tänkte på Disk Utility, inte FileVault, som ju krypterar hela disken.

Kom på en en nackdel med FileVault: kan inte kontrolleras via command line på samma sätt som open source. FileVault gör dessutom datorn segare. Annars fungerar det bra.
Finns det någon heldiskkryptering som inte gör burken segare?
Citera
2021-08-11, 15:23
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostery
Finns det någon heldiskkryptering som inte gör burken segare?

Frågan är väl hur mycket segare, allt annat lika?
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback