• 1
  • 2
2021-07-18, 22:55
Medlem
När ni får en uppgift eller en rad uppgifter, tillämpar ni någon myglarstrategi för att få tid över till att slappa och låtsasjobba? En mygelstrategi kan vara att göra klart uppgifterna så snabbt och effektivt som möjligt på 1-2 timmar under förmiddagen och sen låtsasjobba fram till efter lunch innan man säger sig vara färdig och tar sig an ett gäng nya uppgifter.

En annan mygelstrategi (vilken lär vara vanligare?) är att verkligen sega och dra ut på det genom att prokrastinera till och från. Göra lite jobb, stiga upp och hämta kaffe. Göra lite till jobb, fixa med lite tvätt, och så vidare. Ärenden som borde ta 1-2 timmar tar således en hel dag istället.

Berätta om er mygelstrategi, och gärna vilken bransch ni jobbar inom men också vad ni har för lön och om ni är högskoleutbildade osv!
Citera
2021-07-18, 23:04
Medlem
Nog händer det alltid. Det hela beror lite på att vi ibland inte har så mycket att göra. Vid sådana tillfällen kan jag ägna mig åt att surfa lite privat eller utföra något privat ärende. Rör sig om max någon gång per vecka eller någon gång per månad.

Man får ju försöka sköta det lite snyggt och låtsas vara upptagen och så vidare. Finns lite olika strategier.
Citera
2021-07-18, 23:06
Medlem
Knaviuss avatar
Mitt jobb kräver ingenting så det känns som jag myglar hela dagarna. Att sitta på rast eller jobba är samma sak, jag sitter mest och glor. Jag har aldrig förstått varför kontorsarbetare strävar efter att sitta och glo.
Citera
2021-07-18, 23:15
Medlem
jagarinleggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knavius
Mitt jobb kräver ingenting så det känns som jag myglar hela dagarna. Att sitta på rast eller jobba är samma sak, jag sitter mest och glor. Jag har aldrig förstått varför kontorsarbetare strävar efter att sitta och glo.

Låter som vilket kommunjobb som helst. Det är där man placerar allt möjligt konstigt folk som låtsasjobbar och fikar hela dagarna.
Citera
2021-07-18, 23:17
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lakunamatata
När ni får en uppgift eller en rad uppgifter, tillämpar ni någon myglarstrategi för att få tid över till att slappa och låtsasjobba? En mygelstrategi kan vara att göra klart uppgifterna så snabbt och effektivt som möjligt på 1-2 timmar under förmiddagen och sen låtsasjobba fram till efter lunch innan man säger sig vara färdig och tar sig an ett gäng nya uppgifter.

En annan mygelstrategi (vilken lär vara vanligare?) är att verkligen sega och dra ut på det genom att prokrastinera till och från. Göra lite jobb, stiga upp och hämta kaffe. Göra lite till jobb, fixa med lite tvätt, och så vidare. Ärenden som borde ta 1-2 timmar tar således en hel dag istället.

Berätta om er mygelstrategi, och gärna vilken bransch ni jobbar inom men också vad ni har för lön och om ni är högskoleutbildade osv!
Så gör säkerligen särskilt nyutexaminerade högskoleutbildade snorungar. Det betvivlar jag inte en sekund.
Strategin dom har är att delegera till andra att göra deras jobb och lönen deras är ca 60-90 tkr/mån.
De flesta andra gör sitt eget jobb plikttroget, har arbetat sig upp med arbetslivs- och livserfarenhet, sliter hårt och dom tjänar ca 25-30 tkr/mån.
Citera
2021-07-18, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Så gör säkerligen särskilt nyutexaminerade högskoleutbildade snorungar. Det betvivlar jag inte en sekund.
Strategin dom har är att delegera till andra att göra deras jobb och lönen deras är ca 60-90 tkr/mån.
De flesta andra gör sitt eget jobb plikttroget, har arbetat sig upp med arbetslivs- och livserfarenhet, sliter hårt och dom tjänar ca 25-30 tkr/mån.

Bitter?
Citera
2021-07-18, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagarinleggen
Låter som vilket kommunjobb som helst. Det är där man placerar allt möjligt konstigt folk som låtsasjobbar och fikar hela dagarna.

Jag brukar se en kvinnlig kommunanställd fastighetsskötare runt 50 års åldern utanför mitt kontor hon kan sitta flera timmar av dagen i sin bil och bara glor haha är helt sjukt när man tänker på det kan ju inte vara roligt heller för henne.
Citera
2021-07-18, 23:44
Medlem
Kombinationen av hemmakontor och sommarlovslediga barn har i.a.f. gjort att inte särskilt mycket blivit gjort sista veckorna innan semestern.
Citera
2021-07-19, 00:22
Medlem
Skadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen

Citat:
Ursprungligen postat av lakunamatata
Bitter?
Bitter deluxe skulle jag säga
Citera
2021-07-19, 00:32
Medlem
Poor.Boy.Valentines avatar
Den här tråden har potential. Må den aldrig falla i glömska...

En klassiker:

Anställda sov i gruvan på arbetstid

För egen del så kan jag medge att man ofrivilligt somnat sittande - framför kollegorna. Är bara väldigt tacksam för att man inte gjorde det med öppen mun dreglande.
Citera
2021-07-19, 00:38
Medlem
Pungpuckels avatar
Nej inget större, man kan nog säga att jag inte kan..
Men visst, jag småfuskar/slarvar med vissa moment för att det ska gå lite snabbare.. men det är ju med småsaker.
Citera
2021-07-19, 01:29
Medlem
Lingon_s avatar
Hörde en historia om Sandvik för många år sedan att ett helt skiftlag på ett av rörverken hade satt i system att slå igång maskineriet på kvällen och sen skitit i att bevaka processen utan gått och lagt sig i sovsäckar i ett källarutrymme och sovit hela natten. Fungerande fram tills att förmannen kom dit en natt för att kolla läget och det ekade tomt i lokalerna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in