2021-07-18, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
Många bilmärken ignorerar svenskt klimat (och vägnätet) som är bland det absolut sämsta som finns ur rosthänseende.

MB har bättrar sig något om jag minns rosttesterna i ViB rätt.

Visst har MB bra kvalité men bilar går sönder, inte minst pga vårt vägnäts urusla standard.

Sedan har Sverige ett hårt klimat för bilar. Kyla, fukt, värme, salt, grus, sand är inget bilar mår så bra av.

Sedan är det ett avlångt land och blir många mil på mätaren.

Svenskar har också en tendens att behålla bilar längre än vad bil företagen räknar med och jämfört med konsumenter i tex Frankrike och Italien.
Ja ursäkter finns det säkert hur mycket som helst men Mercedes är inte vad dom en gång var.
Citera
2021-07-18, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waxveasle
Ja ursäkter finns det säkert hur mycket som helst men Mercedes är inte vad dom en gång var.

Sant.

Inte BMW heller.

Toyota, Kia och Hyundai håller bättre kvalité idag. Mycket bättre.
Citera
2021-07-18, 14:41
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Nej, då dessa bilar har en förmåga att få sjukt dyra fel, så är det inte dyrt att ha en garanti på fabriksfel. Hade fel på trycksensorerna i däcken, du vill inte gissa vad dessa skulle kostat om det inte låg på garanti.

Man ska inte köpa en dyr bil om man inte har råd TS:
Visst är det så!

Men att olja och filter sks kosta 3500-8000kr är ju,ursäkta franskam,helt förjävligt dyrt!

För de pengarna så kan jag byta olja och filter en gång i månaden,ett helt ÅR!
(Typ i alla fall..)

In med ett uppsamlingskärl,lossa pluggen,slå en skruvmejsel genom filtret,ta en öl.

I med pluggen.

Ge nya filtret en slick olja.

Häll i resterande .

Köper man billigaste "skiten" så går det väl loss på 250-300kr och tar en timme?
(Om man dricker "en" öl medans man väntar på att den gamla oljan ska rinna ut..)

Det finns många anledningarvatt INTE köpa en ny(are) bil...🙂
Citera
2021-07-18, 14:57
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Visst är det så!

Men att olja och filter sks kosta 3500-8000kr är ju,ursäkta franskam,helt förjävligt dyrt!

(Typ i alla fall..)

In med ett uppsamlingskärl,lossa pluggen,slå en skruvmejsel genom filtret,ta en öl.

I med pluggen.

Häll i resterande .

Köper man billigaste "skiten" så går det väl loss på 250-300kr och tar en timme?
(Om man dricker "en" öl medans man väntar på att den gamla oljan ska rinna ut..)

Jag håller med, att ta de summorna för att få stämpel är som att hugga kunden i tårna., men dem kommer ju undan.

Din franska är ursäktad.
Ja, efter år 2000 så börjar felen öka.
Citera
2021-07-18, 15:46
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Bilar är skit. Såvida man inte själv besitter; möjligheter, kunskap och tid för att göra mycket själv - då blir man knullad oavsett.

Har senaste åren hängt upp mig med de allra flesta jag känner på det att oavsett märke (nåja, överlag) så kostar det - om än ur olika aspekter.

Arbetskostnaden är det som oftast drar iväg med har vi märkt.

Lämna till märkes, dyrt...om de även drar ut på tiden...vilket det ibland gör för de ska felsöka och felsöka...

Lämna till t.ex. Mekonomen, dyrt....för nu mera sedan flertalet år så finns en hel del skojare som tagit sig ann att stå för dessa kedjor, bara i min stad finns nog alla dessa representerade och hälften har ett ryckte kring sig sedan minst 20 år bakåt med att fuska etc. Visst längre timpris - men blir det gjort eller ordentligt ens...? Lite osäkert faktiskt.

Men överlag, Kia, MB, BMW, VW...Volvo Jag tror fan Opel har högst arbetskostnad t.o.m. vad jag senast hörde..

Räknas MB som en bättre bil idag? Nu verkade TS skriva om en 2013 dock...
Citera
2021-07-18, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Visst är det så!

(Typ i alla fall..)

I med pluggen.

Häll i resterande .

Först svar till dig herr O….

Ja det kostar en del att låta verkstäder göra jobbet, och där finns det billigare verkstäder och dyrare ja.
Men tänk att det alltid ska klagas på verkstädernas priser nästan oavsett vad det gäller och vad det kostade. Samtidigt så gör folk jämförelser likt dig där de förenklar nåt så in i helvete, och glömmer en hel drös saker som verkstäderna, i synnerhet märkes, måste hålla sig till, och det är inte bara för att skinna folk på pengar. Men visst kan man göra det billigare själv i rena pengar, men vad är ens egen tid värd då…?

Sen var det nån som påstod att det kostade 8000kr för att få det digitalt stämplat, sen kröp det fram att det byttes olja och filter. Ok, även det låter som man missat en hel del, eller så var det nån superdupermerca det handlade om.

Normalt vid service så gås det igenom en hel del saker och kollas felkoder etc etc utöver att olja och filter byts.

Min egen BMW 740iL -99 kostade ca 8500kr för en stor service ink byte av alla kupéfilter samt bromsvätska. När jag jämförde med liknande service på den lyxigaste Saab 9-5 så kostade den ynka 1500kr mindre, med en liten radfyra jämfört med en betydligt större V8 med mycket större oljevolym etc. När jag räknade igenom så var det delar för ca 5000kr i min service, visserligen då med de högre reservdelspriser som originaldelar har.
Men det hela handlade alltså om några timmars jobb med kontroller av många saker, smörja här o där, testa olika saker, ladda in nya programvaror om det krävdes av tillverkaren, kolla rost etc etc, byte av tändstift, oljor filter bromsvätska etc.
Givetvis kunde jag fixat många av dessa saker själv billigare, men samtidigt missat flera saker som kan vara bra att ha i långa loppet. Dessutom är det skönt att slippa palta med oljor etc inte bara vid själva jobbet, för det ska ju inte ligga och drälla i garaget i evigheter heller.

Nu när vagnen har passerat 30k mil och närmar sig 35k mil så brukar jag säga till om att det vid service bara görs det mest primära sakerna, för att få ner priset en hel del. Och jag väljer att själv hålla koll på de enklare och minst bökiga och slabbiga kontrollerna/åtgärderna.
Citera
2021-07-18, 17:25
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Först svar till dig herr O….

Ja det kostar en del att låta verkstäder göra jobbet, och där finns det billigare verkstäder och dyrare ja.
Men tänk att det alltid ska klagas på verkstädernas priser nästan oavsett vad det gäller och vad det kostade. Samtidigt så gör folk jämförelser likt dig där de förenklar nåt så in i helvete, och glömmer en hel drös saker som verkstäderna, i synnerhet märkes, måste hålla sig till, och det är inte bara för att skinna folk på pengar. Men visst kan man göra det billigare själv i rena pengar, men vad är ens egen tid värd då…?

Sen var det nån som påstod att det kostade 8000kr för att få det digitalt stämplat, sen kröp det fram att det byttes olja och filter. Ok, även det låter som man missat en hel del, eller så var det nån superdupermerca det handlade om.

Normalt vid service så gås det igenom en hel del saker och kollas felkoder etc etc utöver att olja och filter byts.

Min egen BMW 740iL -99 kostade ca 8500kr för en stor service ink byte av alla kupéfilter samt bromsvätska. När jag jämförde med liknande service på den lyxigaste Saab 9-5 så kostade den ynka 1500kr mindre, med en liten radfyra jämfört med en betydligt större V8 med mycket större oljevolym etc. När jag räknade igenom så var det delar för ca 5000kr i min service, visserligen då med de högre reservdelspriser som originaldelar har.
Men det hela handlade alltså om några timmars jobb med kontroller av många saker, smörja här o där, testa olika saker, ladda in nya programvaror om det krävdes av tillverkaren, kolla rost etc etc, byte av tändstift, oljor filter bromsvätska etc.
Givetvis kunde jag fixat många av dessa saker själv billigare, men samtidigt missat flera saker som kan vara bra att ha i långa loppet. Dessutom är det skönt att slippa palta med oljor etc inte bara vid själva jobbet, för det ska ju inte ligga och drälla i garaget i evigheter heller.

Nu när vagnen har passerat 30k mil och närmar sig 35k mil så brukar jag säga till om att det vid service bara görs det mest primära sakerna, för att få ner priset en hel del. Och jag väljer att själv hålla koll på de enklare och minst bökiga och slabbiga kontrollerna/åtgärderna.
Visst är det så!

Men man får ju vad man köoer också..

Köper man en premiumbil,med värsta grejerna,så kostar det! Intr bara i inköp,utan resten av ägandet också.

Nu byter jag inte olja en gång i månaden,så de enstaka tillfällena jag gör det,så har jag oftast varit ett par gånger på returpunkten och lämnat sklräp,så att var fjärde vända till returpu kten få med sig en skvätt olja,är ju inget större bekymmer...

Min hink har ingen elektronik som ens går att upodatera..än mindre en digital servicebok..

Men VILL man ha det,då kan man ju köpa en 2021 toppmodell,så får man hela paketet!
Dyr försäkring.
Dyr..ja,allt..mer eller mindre..

Att lampor fungerar kollar man (jag) varje gång,däck/tryck lika så,vussa saker som olja och andra nivåer kollas,men inte VARJE gång jag sätter mig i bilen,saker jag faktuskt kan missa,men besiktningen snällt påpekar,kan ju vara någon styrled,bussning,osv..som man inte kontrollerar/upptäcker vid varje körning..eller rost i någon mindre synlig del under bilen..
Det finns många olika sätt att äga bil på..🙂
Citera
2021-07-18, 17:30
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Gjort likadant. Beställt delar på AutoDoc. Valt mindre verkstäder.

Vad tänker du byta till?

Jag gillar MB, tyvärr kan det dra iväg med reparationskostnader och service trots det.
Det är toppnotch bilar men de är inte gratis.
Jag vet inte riktigt.. Svårt att byta från Mercedes Svårt att toppa komforten, och jag åker långt och mkt (4500 mil om året). Har kikat på Passat och Octavia men inte riktigt fastnat för någon av dem.
Köpte Mercan något år efter nya modellen kom, då var de betydligt billigare än nu. Kanske får vänta och hoppas de släpper någon större facelift så alla klassiska merca-ägare byter och det doppar i pris på de begagnade
Citera
2021-07-18, 17:32
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WD400
Gick inte du miste om garantier o liknande?
Den hade gått 7500 mil inga garantier att prata om som gäller då ändå. Köper man ny bil är det väl skillnad kanske. Då ska de väl tvinga på en massa märkesservice som kostar det tredubbla för att garantierna ska gälla
Citera
2021-07-20, 02:58
Medlem
Citat:
Ska du serva en så gammal MB på märkesverkstad kommer du att bli ruinerad.

Märkesverkstäder är som regel oerhört dyra.

Volvo är ett undantag dock.

Volvo service ett undantag? Knappast!
Citera
2021-07-20, 03:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Den hade gått 7500 mil inga garantier att prata om som gäller då ändå. Köper man ny bil är det väl skillnad kanske. Då ska de väl tvinga på en massa märkesservice som kostar det tredubbla för att garantierna ska gälla

Köper man ny mercedes/Bmw ingår 3 års service. Sedan fortsätter man att gå till märkes verkstad. Dom vet bäst om bilen och sjukdomar som dom fixar gratis. Har man råd att köra Bmw/Mercedes då är det inte biltema som gäller.
Citera
2021-07-20, 03:07
Medlem
Citat:
Sant.

Inte BMW heller.

Toyota, Kia och Hyundai håller bättre kvalité idag. Mycket bättre.

Vad???? 😂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in