Citat:
Ursprungligen postat av
orvaren
Visst är det så!
Men att olja och filter sks kosta 3500-8000kr är ju,ursäkta franskam,helt förjävligt dyrt!
För de pengarna så kan jag byta olja och filter en gång i månaden,ett helt ÅR!
(Typ i alla fall..)
In med ett uppsamlingskärl,lossa pluggen,slå en skruvmejsel genom filtret,ta en öl.
I med pluggen.
Ge nya filtret en slick olja.
Häll i resterande .
Köper man billigaste "skiten" så går det väl loss på 250-300kr och tar en timme?
(Om man dricker "en" öl medans man väntar på att den gamla oljan ska rinna ut..)
Det finns många anledningarvatt INTE köpa en ny(are) bil...🙂
Först svar till dig herr O….
Ja det kostar en del att låta verkstäder göra jobbet, och där finns det billigare verkstäder och dyrare ja.
Men tänk att det alltid ska klagas på verkstädernas priser nästan oavsett vad det gäller och vad det kostade. Samtidigt så gör folk jämförelser likt dig där de förenklar nåt så in i helvete, och glömmer en hel drös saker som verkstäderna, i synnerhet märkes, måste hålla sig till, och det är inte bara för att skinna folk på pengar. Men visst kan man göra det billigare själv i rena pengar, men vad är ens egen tid värd då…?
Sen var det nån som påstod att det kostade 8000kr för att få det digitalt stämplat, sen kröp det fram att det byttes olja och filter. Ok, även det låter som man missat en hel del, eller så var det nån superdupermerca det handlade om.
Normalt vid service så gås det igenom en hel del saker och kollas felkoder etc etc utöver att olja och filter byts.
Min egen BMW 740iL -99 kostade ca 8500kr för en stor service ink byte av alla kupéfilter samt bromsvätska. När jag jämförde med liknande service på den lyxigaste Saab 9-5 så kostade den ynka 1500kr mindre, med en liten radfyra jämfört med en betydligt större V8 med mycket större oljevolym etc. När jag räknade igenom så var det delar för ca 5000kr i min service, visserligen då med de högre reservdelspriser som originaldelar har.
Men det hela handlade alltså om några timmars jobb med kontroller av många saker, smörja här o där, testa olika saker, ladda in nya programvaror om det krävdes av tillverkaren, kolla rost etc etc, byte av tändstift, oljor filter bromsvätska etc.
Givetvis kunde jag fixat många av dessa saker själv billigare, men samtidigt missat flera saker som kan vara bra att ha i långa loppet. Dessutom är det skönt att slippa palta med oljor etc inte bara vid själva jobbet, för det ska ju inte ligga och drälla i garaget i evigheter heller.
Nu när vagnen har passerat 30k mil och närmar sig 35k mil så brukar jag säga till om att det vid service bara görs det mest primära sakerna, för att få ner priset en hel del. Och jag väljer att själv hålla koll på de enklare och minst bökiga och slabbiga kontrollerna/åtgärderna.