2021-07-16, 14:42
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
För att damfotboll har alltid varit mer politik än idrott. Sett till klagan och intresse för sporten har tex vattenpolospelare mer rätt att klaga. Damfotbollen får närmast allt från herrarna inkl. lyxjet till Tokyo.
Damfotboll är den mest politiserade sporten av alla, totalt förstört rykte och normala personer som jag(?) kan naturligtvis inte titta på damfotboll ens på TV, ännu mindre köpa en biljett. Den som gräver en grav åt andra faller ofta däri, sa man när jag var liten. Sport ska vara kul och spännande, inte fyllt med politik eller gnäll.
Citera
2021-07-16, 14:43
Medlem
Carrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LedarhundenAdolf
Det räcker inte att vara en framgångsrik elitidrottare som hyllas av massmedia och är omtyckt av folket.
God ekonomi som många bara kunde drömma om.

Osäkerheten och behovet att vara ett "offer" kanske kommer av att hon inte har en man som hon kan luta sig emot, bara mina egna spekulationer.
Kvinnor behöver stöd av en stark karl lika mycket som män behöver ömhet av en stabil kvinna. Det sitter djupt inne i vår natur och om behovet inte tillfredsställs så blir vi olyckliga.

Att ifrågasätta om ens liv är mindre värt än andras offentligt bara för att alla inte rättar sig efter ganska stora krav tyder på att det saknas något i en relation och det skapar en osäkerhet som projiceras utåt mot samhället i brist på annat.

Jag skulle aldrig själv kräva att andra ska utsmycka en hel arena efter just mina sexuella preferenser, sexuell läggning är en privatsak och inget man tvingar på andra.

Och nej jag är inte mindre värd för att andra inte bryr sig om eller vill veta av min läggning och hon är inte mindre värd heller.

Kan bara hålla med. Mycket bra skrivet.
Citera
2021-07-16, 14:51
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Damfotboll är den mest politiserade sporten av alla, totalt förstört rykte och normala personer som jag(?) kan naturligtvis inte titta på damfotboll ens på TV, ännu mindre köpa en biljett. Den som gräver en grav åt andra faller ofta däri, sa man när jag var liten. Sport ska vara kul och spännande, inte fyllt med politik eller gnäll.

Precis just köpa biljetter, stream, matchtröjor osv. Då blir det pengar. Finns massor av kvinnor som män som dagligen tränar i olika idrotter där det inte finns pengar. Klagar inte. Men just för fotboll och senare även hockey är det bara damer som klagar hela tiden. Blir ju inte kul. Det handlar om att även kvinnor lägger inte pengar på damfotboll.

Om kvinnor vill tjäna mycket pengar på idrott finns det ju en massa alternativ. Golf, skidor, tennis, alpint m.m. Där folk lägger pengar på att se för det är kul. Att gnälla gör enbart att folk vägrar se det. Sedan tjänar ju damfotbollsspelare extremt mycket sett till faktiskt intresse.
Citera
2021-07-16, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carrock
Har också för mig att bilden när hon pussar sin flickvän vart en av de mest spridda för hela 2019.
Och? Vad vill du säga med det?
Citera
2021-07-16, 15:00
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Precis just köpa biljetter, stream, matchtröjor osv. Då blir det pengar. Finns massor av kvinnor som män som dagligen tränar i olika idrotter där det inte finns pengar. Klagar inte. Men just för fotboll och senare även hockey är det bara damer som klagar hela tiden. Blir ju inte kul. Det handlar om att även kvinnor lägger inte pengar på damfotboll.

Om kvinnor vill tjäna mycket pengar på idrott finns det ju en massa alternativ. Golf, skidor, tennis, alpint m.m. Där folk lägger pengar på att se för det är kul. Att gnälla gör enbart att folk vägrar se det. Sedan tjänar ju damfotbollsspelare extremt mycket sett till faktiskt intresse.
Anledningen är att just fotboll är en ganska muskulös och kraftfull sport, och kvinliga kvinnor har inte minsta chans när butchen kommer och sparkar ner henne. Så starten på politiseringen var naturligtvis att alla i svenska damlandslaget var gays redan från början. Sedan rullar bollen på och är numera självuppfyllande, damfotbollsspelare ska alltid gnälla politik. Inte så att kvinnor gnäller mer än vanligt, men de följer gärna normen och normen nu i damfotboll är gnäll.

Dock har det spritt sig (?) en del till herrfotbollen, som är den första att inte tolerera rasism och annat politiskt skit. Golf eller tennis skulle aldrig nedlåta sig till de utspel som UEFA eller FIFA gör i politiska frågor. Vet inte varför, det är absolut ingen som bryr sig.
Citera
2021-07-16, 15:02
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armadou
När kvinnlig fotboll drar lika mycket publik, reklam- och tv-intäkter som herrfotbollen kan dom komma och kräva lika lön. Inte ens min dotter som spelat fotboll på hög nivå är intresserad av damfotboll.
Att nästan alla är lesbianer höjer inte direkt intresset.

Och varför lyser dom inte upp stan med mina SS-runor? Är inte mitt liv värt lika mycket som en regnbåges?

Inte förvånande att normala kvinnor hellre tittar på 22 unga vältränade män än 22 övertränade flator.
Detta utöver att pojklag i övre tonåren spelar bättre än damlag på elitnivå.
Citera
2021-07-16, 15:04
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Herrlandslagets tröjor är tillgängligt i alla storlekar.

Men för damlandslaget är tröjorna endast tillgängligt för damer.

– Det är tråkigt, min pappa ville också ha en (tröja) men det passade inte honom, säger Lina Hurtig.
https://www.expressen.se/sport/fotbo...nska-trojorna/

Senaste gnället. Ja det kanske beror på att om tröjorna ska levereras till alla storlekar kanske det bara blir en ytterligare subventionerad kostnad som fotbollsförbundet får stå för det är just bara pappor de närmast sörjande som köper dom så det blir en minusaffär. Men visst ska det gnällas på det med.
Citera
2021-07-16, 15:06
Medlem
okok1s avatar
Det verkar vara ett fotbollsproblem. Jag har aldrig hört kvinnor i andra sporter gnälla så mycket som damlandslaget gör.
Citera
2021-07-16, 15:16
Medlem
Vintergrisens avatar
Mja, mycket gnäll är det, men det hela lär väl lösa sig när allt fler män, som inte kommer upp i elitnivå som just män, får upp ögonen för att de istället kan göra karriär som "kvinnor" och på allvar "HBTQ-certifierar" damlandslaget. Inte många som lyssnar på gnäll när det kommer från de lägre divisionerna och att klaga över att man blir petad av någon dam som tidigare hette Örjan är förstås uteslutet om man inte vill ses som Hitler av sina följare på twitter.
Citera
2021-07-16, 15:22
Medlem
Carrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armadou
Och? Vad vill du säga med det?

Eftersom att hon är så kränkt och tog det personligt över att arenor runt omkring europa inte lös i regnbågsfärger, samtidigt som hon blivit så enorm hyllad över sin relation med sin danska flickvän, det ser bara inte bra ut.
Citera
2021-07-16, 15:34
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:

Precis.

Det jag dock kan vända mig emot - och som inte har med politiseringen och offerkoftandet som nämns i tråden - är aversionen från män som inte tycker att kvinnor ska spela fotboll och radar upp argument de inte skulle kunna tänka sig att göra mot Kajsa Bergqvist, handbollslandslaget, Sara Sjöström, Carolina Klüft m fl.
För mig är det helt uppenbart att dessa snubbar inte tycker att tjejer ska spela fotboll.
Jag tycker att det är kul med damfotboll och har inga problem med att tjejer sparkar boll.

Är tjejer sämre på fotboll? Hmmm … Hur många straffar missades och felpassningar gjordes under EM nyligen av snubbar som tjänar multimultum med kosing..?
Citera
2021-07-16, 15:41
Medlem
Carrocks avatar
Citat:
Precis just köpa biljetter, stream, matchtröjor osv. Då blir det pengar. Finns massor av kvinnor som män som dagligen tränar i olika idrotter där det inte finns pengar. Klagar inte. Men just för fotboll och senare även hockey är det bara damer som klagar hela tiden. Blir ju inte kul.
Citat:
Det handlar om att även kvinnor lägger inte pengar på damfotboll.

Det handlar väldigt mycket om just det. Drar man ett tvärsnitt hos den kvinnliga befolkningen och sedan jämför intresset hos kvinnorna i allmänhet mot männen, så är intresset för fotboll hos kvinnor exremt svalt, medans hos männen så är det nog det intresset som flest har gemensamt.

Jag har kollat mycket damfotboll/flickfotboll förr när jag var tillsammans med en tjej som spela och nu är proffs, i samma lag spelade även en som nu spelar för landslaget. Något jag notera va att det var ungefär 75% män av de få som satt på läktaren.

När man tittar på de som tränar dessa flicklag, och ställer upp helt ideellt för att tjejorna ska få spela så är det bara män i stort sätt, jag såg aldrig en vuxen kvinna som ställde upp och försumma sin fritid för att möjliggöra så att de kunde sparka boll.

Därför bli man fruktansvärt irriterad när Asslani sitter och ljuger i KIAs reklam, JA jag tror hon ljuger jag tror inte några gick runt och sa till henne att fotboll inte är för tjejer. Jag är tämligen säker på att även Asslani som tonårsflicka hade någon snäll pappa i laget som ställde upp ideellt som tränare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in