Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-07-13, 09:00
  #1
Medlem
För två veckor sen kom nyheten att Northvolt/Volvo Cars går samman för att bygga ytterligare en gigafabrik för batterier. Northvolt har ju, som bekant, kommit en bra bit i bygget av sin fabrik i Skellefteå, men detta handlar om ytterligare en etablering
https://www.media.volvocars.com/se/s...dicated_283268

Nu kommer nyheter att ett antal kommuner i Västernorrland har gett sig in i kampen om denna etablering, som enligt uppgifter kommer ske nånstans i "Norden"
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...-sig-northvold
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...till-northvolt

Vilka andra orter är med i racet?
Citera
2021-07-13, 09:39
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
För två veckor sen kom nyheten att Northvolt/Volvo Cars går samman för att bygga ytterligare en gigafabrik för batterier. Northvolt har ju, som bekant, kommit en bra bit i bygget av sin fabrik i Skellefteå, men detta handlar om ytterligare en etablering
https://www.media.volvocars.com/se/s...dicated_283268

Nu kommer nyheter att ett antal kommuner i Västernorrland har gett sig in i kampen om denna etablering, som enligt uppgifter kommer ske nånstans i "Norden"
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...-sig-northvold
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...till-northvolt

Vilka andra orter är med i racet?
Gissningsvis tror jag inte den hamnar i Sverige på grund av brist på elförsörjning. En gissning så god som någon.......
Citera
2021-07-13, 09:51
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tatoomike
Gissningsvis tror jag inte den hamnar i Sverige på grund av brist på elförsörjning. En gissning så god som någon.......

Kring det så kan man nämna att SCA i augusti 2020 beslöt att lägga ner den energislukande pappersmassefabriken i Timrå. Borde väl ha ge en del tillgänglig kapacitet i elnätet i Sundsvallsområdet.
Citera
2021-07-13, 09:57
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
Kring det så kan man nämna att SCA i augusti 2020 beslöt att lägga ner den energislukande pappersmassefabriken i Timrå. Borde väl ha ge en del tillgänglig kapacitet i elnätet i Sundsvallsområdet.
Jo men så har vi ju batterifabriken som är på gång oxå i norrland... det ena kanske tar ut det andra vad vet jag.....
Citera
2021-07-13, 11:18
  #5
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tatoomike
Gissningsvis tror jag inte den hamnar i Sverige på grund av brist på elförsörjning. En gissning så god som någon.......

De får bara tillverka batterier på soliga och blåsiga dagar, då har vi ett överskott på el.
Citera
2021-07-13, 14:25
  #6
Medlem
Gabriel Knights avatar
Troligen hamnar den i Norge som inte är belastat av Sveriges och Eu:s knasiga regelverk gällande företagsetableringar samt har bra elförsörjning via vattenkraft.
Sedan måste man ju undra hur det kommer sig att Sverige har elbrist mitt i sommaren medan övriga Skandinavien inte har det.
Citera
2021-07-14, 00:59
  #7
Medlem
Mo i Rana i Norge eller Finland gissar jag
Citera
2021-07-14, 10:58
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smarree88
Mo i Rana i Norge eller Finland gissar jag
Knappast Mo i Rana. De skall väl få en annan batterifabrik vad det verkar.
Citera
2021-07-14, 11:01
  #9
Medlem
Elområde 1 eller 2. Timrå är nog en bra gissning. Finns fler orter där nedläggningar gör att det finns processarbetskraft, el och vänligt inställt kommunestyre. Troligen bör kommunen ha ett eget elbolag också, det underlättar.

Norge kommer att slåss för att få fabriken . Osloområdet gör att resor från Göteborg blir smidiga...
Citera
2021-07-14, 22:08
  #10
Medlem
Phantom042s avatar
Sundsvall och kommunerna runt omkring känns rätt lämpliga. Dels att Ortsvikens pappersbruk läggs ner vilket definitivt gör att kapaciteten i elnäten inte är ett problem.
Finland har för dyr el, just i detta nu mer än dubbla spotpriset jämfört med norra Sverige och så är det ofta, dessutom betydligt smutsigare el beroende av import från Ryssland.



Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Troligen hamnar den i Norge som inte är belastat av Sveriges och Eu:s knasiga regelverk gällande företagsetableringar samt har bra elförsörjning via vattenkraft.
Sedan måste man ju undra hur det kommer sig att Sverige har elbrist mitt i sommaren medan övriga Skandinavien inte har det.

Det är Sverige och Norge som exporterar till alla andra länder runt omkring oss.
Just nu exporterar Sverige till Finland, tre baltstater, Polen, Tyskland och Danmark.
Danmark importerar ungefär 2/3 av sin el just nu.
Citera
2021-07-24, 12:27
  #11
Medlem
IceEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
Kring det så kan man nämna att SCA i augusti 2020 beslöt att lägga ner den energislukande pappersmassefabriken i Timrå. Borde väl ha ge en del tillgänglig kapacitet i elnätet i Sundsvallsområdet.


Antar att du syftar på Ortviken, som ligger i Sundsvall.

Fast visst känns Sundsvall/Timrå som en vass kandidat. Dels på grund av energikapaciteten, men även den nya logistikparken som är under uppbyggnad, samt planeringen av dubbelspår mellan Gävle och Härnösand torde vara vägande argument.

Timrå har dessutom Norrlands bästa företagsklimat.
Citera
2021-07-31, 14:35
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Antar att du syftar på Ortviken, som ligger i Sundsvall.

Fast visst känns Sundsvall/Timrå som en vass kandidat. Dels på grund av energikapaciteten, men även den nya logistikparken som är under uppbyggnad, samt planeringen av dubbelspår mellan Gävle och Härnösand torde vara vägande argument.

Timrå har dessutom Norrlands bästa företagsklimat.

Tackar för rättelsen.
Var ligger närmsta vattenkraftverk från Sundsvall/Timrå? Hur många mil uppströms ligger det?

Skellefteå hade fördelen av att några av Skellefteälvens vattenkraftverk ligger relativt långt nedströms efter Skellefteälven. Bara några km uppströms Skellefteå stad. Förvisso går befintliga ledningar ut till Rönnskärsverken precis in till Northvoltfabriken, men ledningarna kan ändå komma att behöva uppgraderas vilket inte är billigt, och då spelar avstånd till produktionen roll.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback