• 1
  • 2
2021-07-12, 23:55
Medlem
vaknar oftast med snuva.
Trodde jag va ensam.

Går över efter två timmar.
Citera
2021-07-13, 00:01
Medlem
Mobscenes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guitarrride
Som andra sagt här kan det vara skillnad i anatomin i cavitas nasi, och även problem med svullnader i tonsilla pharyngea. Vid mkt slem eller täppt näsa brukar ofta önh-läkare säga att man kan pröva att skölja med saltvatten varje dag. Det finns även en nässpray som är receptfri som kan dämpa svullnader ifall det skulle vara något sådant som skapar problemen, kommer inte riktigt ihåg vad den heter men den har ett grönt lock och används mot typiskt allergiska besvär.

Nån av dem?
https://www.apotekhjartat.se/produkt...asan/nasspray/

Citat:
Ursprungligen postat av 4.blocks
vaknar oftast med snuva.
Trodde jag va ensam.

Går över efter två timmar.

Jag vaknar dock inte med snuva, men lite halsont ibland.

När jag skrev inlägget var höger blockerat.
Nu är vänster blockerat!
Nån kanske kan komma en förklaring.
Senast redigerad av Mobscene 2021-07-13 kl. 00:04.
Citera
2021-07-13, 00:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mobscene
Vad ska jag tugga på som inte äter kött? 😄
Du får bjuda på middag.

Tycker käkbenen sticker ut lite grann vid öronhöjden men det är min ansiktsform. Har höga kindben. Måste anstränga mig när jag ska gapa helt och det knakar lite. Det är nog inte normalt.

Finländare (jägare) utvecklade formen efter köttätande (segt) så jag kanske ska börja igen.
Kött är bra, speciellt kött från gräsbetade djur, som kor.

Det knakade en del för mig också, som om att käken gick ur led, men allt detta löstes genom att jag fick mina tänder och käkmuskler att arbeta som det är tänkt, genom att tugga på något med ordentligt tuggmotstånd, som segt kött och senor.

Skillnaden är obeskrivlig, det är som att ansiktet nu fungera som det ska, och det ser schysst ut när det är symmetri.
Citera
2021-07-13, 00:18
Medlem
Mobscenes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bovelen
Kött är bra, speciellt kött från gräsbetade djur, som kor.

Det knakade en del för mig också, som om att käken gick ur led, men allt detta löstes genom att jag fick mina tänder och käkmuskler att arbeta som det är tänkt, genom att tugga på något med ordentligt tuggmotstånd, som segt kött och senor.

Skillnaden är obeskrivlig, det är som att ansiktet nu fungera som det ska, och det ser schysst ut när det är symmetri.

Nice. 👍🏼

Det jag äter ger inget mycket tuggmotstånd så det kan vara boven i dramat.

Gorillans bitkraft 1,300 PSI
Lejons bitkraft 650 PSI.

Gorillor käkar blad hela dagarna så det motsvarar säkert samma motion som att nåt kg rått kött.

ÄNDRING: Hurra! Hittade nåt som heter ”chew peer”.
Senast redigerad av Mobscene 2021-07-13 kl. 00:23.
Citera
2021-07-13, 00:45
Medlem
Citat:
Nån av dem?
https://www.apotekhjartat.se/produkt...asan/nasspray/

Jag vaknar dock inte med snuva, men lite halsont ibland.

Nasonex är sprayen. FYI. Om du vaknar med halsont, bör du testa ändra läge när du sover, som att ha högre läge på nacken med två kuddar och ligga mer på sidan eftersom halsont kan bero på snarkning, mer vanligt om man sover på rygg och plan ställning då epiglottis faller lättare ner mot larynx

Halsont kan också uppstå av magsyror som lättare åker upp från gaster när man sover pga gravitationen, speciellt om man har problem med sphinctern som ska hålla tätt vid ostium cardiacum som är öppningen från esophagus till gaster. Därför kan du även testa att ta en tablett Omeprazol innan du går och lägger dig och en på morgonen i typ en vecka för att föra magen mindre sur och se om det hjälper mot halsont.

Om du undrar mer kan du skicka meddelande också.
Citera
2021-07-13, 00:48
Medlem
Awombhawhas avatar
Ja mer eller mindre alla människor är alltid lite täppta i ena näsborren. Det kallas näscykeln och är kroppens egna sätt att avlasta vardera näsborres slemhinna, vänster och höger täpps till om vartannat några gånger per dag. Helt naturligt.

Det märks såklart mer när man är täppt pga pollen, förkylning eller vad det nu är, men även helt friska näsborrar vidgas och täpps till växelsvis.
Citera
2021-07-13, 07:52
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Är aldrig förkyld, har inga allergier eller besvär men det är ALLTID en blockering i ena näsborren. Det tycker jag är störande.

Gäller detta fenomen även er? Funderar på att köpa nässpray.

Läste genom tråden lite snabbt och förvånas över att ingen nämnt polyperna..?
Har du fått dessa kollade?

Hade samma problem när jag var ung, opererade bort polyperna och problemet försvann direkt.
Citera
2021-07-13, 08:12
Medlem
Har haft problem med näsan länge. Gjort undersökningar till höger och vänster. Men nu är jag fri från besvär. Det som fungerar är att ändra kosten. Kör keto nån vecka så får du uppleva skillnaden. Sen får du välja själv om du vill tillbaka till näshelvetet eller stanna frisk.
Citera
2021-07-13, 11:17
Bannlyst
För tillfället är luftfuktigheten ca 60 procent så du borde ha fri luftpassage men i ditt fall kan det vara mekaniskt. Jag är täppt i näsan nästan året runt förutom under sommaren, då minskar näsmandlarnas svullnad och luften kan passera lätt. När näsmandlarna inte kan fukta den torra luften så sväller de upp och täpper till näsan. Det finns nåt som heter konkotomi/conchotomi där de punkterar (eller bränner) näsmandlarna så att de inte sväller upp. Men när de läker så är problemet tillbaka igen, tar minst 1 år.
Citera
2021-07-13, 11:19
Medlem
Proras avatar
Som redan skrivits ovan: detta att den ena näsborren växlingsvis är en aning täppt är ett naturligt fenomen och inget man ska behöva joxa med nässprej för. Jag kan dock tänka mig att det bör kollas upp om det ständigt skulle vara samma näsborre. Första gången jag hörde talas om fenomenet måste ha varit i tidningen Forskning & framsteg på 80-talet, där det nämndes som ett exempel på ett känt fenomen som det i alla fall då inte fanns en vedertagen förklaring till och inte ansågs värt att forska kring.
Citera
2021-07-13, 12:02
Medlem
Citat:
Är aldrig förkyld, har inga allergier eller besvär men det är ALLTID en blockering i ena näsborren. Det tycker jag är störande.

Gäller detta fenomen även er? Funderar på att köpa nässpray.

Man andas alltid ut genom endast ena näsborren. Det varierar cyklist om ungefär var tredje timme.
Testa att ha handen framför näsan så känner du att luft endast kommer ur ena näsborren. Ett par timmar senare kommer luften ut från andra näsborren.

Du kan lära dig mer här: https://www.youtube.com/watch?v=BGAC...hannel=SciShow
Citera
2021-07-13, 20:28
Medlem
Mobscenes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eisenhoovermachine
Man andas alltid ut genom endast ena näsborren. Det varierar cyklist om ungefär var tredje timme.
Testa att ha handen framför näsan så känner du att luft endast kommer ur ena näsborren. Ett par timmar senare kommer luften ut från andra näsborren.

Du kan lära dig mer här: https://www.youtube.com/watch?v=BGAC...hannel=SciShow

Det var just det jag upptäckte. Då är allt i sin ordning.
Intressant, tack.
Senast redigerad av Mobscene 2021-07-13 kl. 20:30.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in