Citat:
Ursprungligen postat av
AssfishiN3
Mycket intressant.
Men detta görs löpande då på -alla- kandidater som söker jobb eller är det mer avgränsat till chefspositioner och headhunting?
Rätt sjuk utveckling ändå.
De kollar sociala medier - innebär det att man helst ska ha privata inställningar så ingen ser vad man postar?
Kan saker man postat i tonåren, som är det minsta kontroversiellt, bita en i arselt även i vuxen ålder?
Genuint nyfiken.
Detta sker på alla positioner, kanske inte sommarjobbare som delar ur aftonbladet på sommaren men du kanske förstår.
Det görs en enkel koll under när du går vidare i processen sen när du ska bli anställd lär dom begära tillstånd, men räkna med att dom redan scannat av dig. Dom flesta som jobbar som säkerhetskonsulter har stor erfarenhet inom vissa statliga organ, du kan gissa vilket dom flesta kommer ifrån.
Jag skulle aldrig ha öppen Facebook/twitter/insta eller någonting, lås allt eller ta bort, dina charmiga bilder från 18års fyllan kan vara roliga att blicka tillbaka på men ha dom på datorn och inte online.
Om jag var du skulle jag radera alla inlägg på tex facebook från när jag var yngre, personen som utreder har ju ingen kännedom mer än vad den ser framför sig och jag skulle säga "better safe then sorry"
Tyvärr lever vi i ett samhälle där minsta lilla sak du gör kan skada företaget enormt också, säg att du är nazist och skriver massa inlägg men samtidigt på din FB profil har "jobbar på xxx ab" det krävs inte mycket för att kunna skada ett förtroende företaget företaget betalat miljoner för att bygga upp.