• 2
  • 3
2021-07-12, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Fattar inte hur ni resonerar.....för det första så gör man av medmycket mindre pengar som pensionä..det viktigaste är å inte ha stora skulder..har nyss gått i pension, är 64,jobbat på bygge sen 15 år ålder...får nu ut ca 18000 netto å gör inte av med det ens..har hus å hobbybilar samt flera hobbyes..bor själv..handlar för ca 1000 kr i veckan...röker..lagt undan 1 mille för större utgifter...tänk på att snittåldern för män är ca 82....inte 100..altså ca 17 till 20 år du skall förbruka dina pengar på...de flesta i min älder säljer sina hus..för mycket jobb helt enkelt..pengar in....de flesta får ett arv...pengar in...nä lev nu istället, inte som gammal gubbe sen...de flesta allvarliga sjukdomar börjar vid ca 70 år.. tar ett ex..min granne är ca 70 nu....gubben dog förra året..de var de snålaste folk jag nånsin träffat...han pysslade med aktier å lämnade säkert 4 mille efter sig, hon snålar på likadant som förut...fastän hon har en förmögenhet...den enda som blir glad är väl deras pojk på 47 som redan har det skitbra...lev nu.

Om du anser att din granne är snål som inte levde upp sina 4 miljoner då bör du tycka att alla super rika miljardärer är ännu snålare än din granne? I princip alla på topp 1000 lista över världens rikaste måste vara snåla? Naturligtvis lägger de mycket mer pengar på lyx än din granne men i förhållande till deras totala förmögenhet(som är mångfaldig större än 4 miljoner) så måste de vara mycket snålare än din granne?
Citera
2021-07-12, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Om du anser att din granne är snål som inte levde upp sina 4 miljoner då bör du tycka att alla super rika miljardärer är ännu snålare än din granne? I princip alla på topp 1000 lista över världens rikaste måste vara snåla? Naturligtvis lägger de mycket mer pengar på lyx än din granne men i förhållande till deras totala förmögenhet(som är mångfaldig större än 4 miljoner) så måste de vara mycket snålare än din granne?
jo klart dom är..men du förstår säkert vad jag menar...leva snålt den bästa tiden i livet å vänta in pension å ändå inte kunna unna sig
Citera
2021-07-12, 20:22
Medlem
skit i statistiken att man lever till 84 redan när du är 65-70 år orkar du inte göra av med mycket pengar
eller har glädje av dem kanske, finns många som dör vid 65-70 års åldern , sikta på en tidig pension lev livet ock se till innan du åker in på hemmet om du har några pengar kvar att ge bort de till barn eller vilka du vill gynna
Citera
2021-07-12, 20:32
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Kvar till vad? Hoppas du menar kvar till pension.

Pensionsdagen är den känsligaste tiden. I början av pensionen kan man sedan växla upp risk igen.

Många underskattar sin tid som pensionär. Medellivslängden runt 85år inkluderar alla missbildade barn som dör och 20-åriga knarkare som kör ihjäl sig på mc. Har du klarat dig till 65år ligger förväntad livslängd närmare 95.
Jag menar fram till döden.

Men det är som du säger lite svårt att beräkna, så man borde ju ha en del marginal.
Citera
2021-07-12, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
skit i statistiken att man lever till 84 redan när du är 65-70 år orkar du inte göra av med mycket pengar
eller har glädje av dem kanske, finns många som dör vid 65-70 års åldern , sikta på en tidig pension lev livet ock se till innan du åker in på hemmet om du har några pengar kvar att ge bort de till barn eller vilka du vill gynna
Håller med en aning om att det är bättre att njuta av pengarna när man är ung.
Vet inte hur gammal du är men du bör ha lite människor i omgivningen som är 65-70? Någon som haft en hälsosam livsstil håller normalt sett ihop tämligen väl vid 70.
Dock bör man inte förvänta sig att bli försörjd med offentliga medel på något vis så långt fram i tiden. Tycker det är här man bör göra avvägningen. Vad gör du när vården du behöver inte fungerar i det offentligt finansierade? Vad gör du när du är inte har råd med hyran i ett normalt bostadsområde?
Citera
2021-07-12, 20:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solarwind
Vad gör du när vården du behöver inte fungerar i det offentligt finansierade?

Vad gör man då om det inte finns pengar över till privat vård?

Citat:
Ursprungligen postat av Solarwind
Vad gör du när du är inte har råd med hyran i ett normalt bostadsområde?

Vad gör man då om det inte finns pengar över till att köpa egen bostad?
Citera
2021-07-13, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hinkfitta
Vad gör man då om det inte finns pengar över till privat vård?

Vad gör man då om det inte finns pengar över till att köpa egen bostad?
Vet inte om min poäng gick fram. Jag menar att även om jag kan ställa upp på att resonemanget att man inte ens vet hur länge man lever och även troligtvis har roligare när man är ung. Så bör man ändå förbereda sig på att staten kanske inte fungerar så bra vi hoppas på och kan försörja en som utlovat längre fram. Även om man inte behöver spara alla pengar för att börja leva ett gott liv först efter man gått i pension.
Citera
2021-07-13, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Nu är inte detta aktuellt för mig på en 35 år eller så, men den som är tidigt ute...

Som det är nu så sparar jag 1500 kr i månaden långsiktigt, och 1500 kr kortsiktigt. Det långsiktiga är just nu 80/20 på ISK-konto med Avanza Auto 6 och Avanza Zero. Dessa är tänkt att vara mina pensionspengar,

Jag har dock börjat fundera på vad som är bäst. Ska man leva av den årliga avkastningen, alltså runt 8%, eller ska man ta ut allt, dela med typ 20 år (lever jag längre än 87 lär jag vara såpass svag att jag knappast har glädje för de extra pengarna utan bo på ett hem för min vanliga pension) och leva på en fast summa per år? Säg alltså att jag har 4 miljoner, 4 000 000 / 20 = 200 000 = 16 666 kr extra i månaden.

Ni som sparar till pensionen, hur tänker ni? Jag tänker att om man tar av avkastningen så kan man, iaf teoretiskt, leva på pengarna längre, dock ligger man ju illa till om börsen går ner. Tar man och säljer av allt så är pengarna trygga, men hänger dels inte med inflationen och dels så räcker de, i alla fall teoretiskt sett, kortare.
Att sälja av allt den dag som man går i pension är sällan bra. Risken är stor att man säljer av vid fel tidpunkt. Dessutom så är det troligt att du lever ytterligare ca 15 år. Bättre då att sälja av lite varje månad eller kanske varje kvartal men absolut inte allt på samma gång.

Finns egentligen inte någon större anläggning till att välja en placering med lägre risk som pensionär. Man kommer ju förhoppningsvis att leva många år och då är det ofta bättre med lite högre risker.

Du får väl fundera över hur mycket som du vill lämna efter dig när du dör, vill du lämna mycket så lever du på bara utdelning men normalt sett så knaprar man även på kapitalet. Normalt så lämnar man ju lite till nästkommande generationer. Det har man gjort i århundraden både fastigheter, pengar och lösöre.
Citera
2021-08-27, 19:14
Medlem
DrVonAnkas avatar
Rent psykologiskt skulle det kännas dåligt att veta att man har 20 goda år att leva sedan måste man börja snåla. Det hade jag aldrig klarat att leva med så jag skulle behålla allt på börsen och hoppas avkastningen håller sig någorlunda stabil tills jag dör.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in