2021-07-12, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Nu är inte detta aktuellt för mig på en 35 år eller så, men den som är tidigt ute...

Som det är nu så sparar jag 1500 kr i månaden långsiktigt, och 1500 kr kortsiktigt. Det långsiktiga är just nu 80/20 på ISK-konto med Avanza Auto 6 och Avanza Zero. Dessa är tänkt att vara mina pensionspengar,

Jag har dock börjat fundera på vad som är bäst. Ska man leva av den årliga avkastningen, alltså runt 8%, eller ska man ta ut allt, dela med typ 20 år (lever jag längre än 87 lär jag vara såpass svag att jag knappast har glädje för de extra pengarna utan bo på ett hem för min vanliga pension) och leva på en fast summa per år? Säg alltså att jag har 4 miljoner, 4 000 000 / 20 = 200 000 = 16 666 kr extra i månaden.

Ni som sparar till pensionen, hur tänker ni? Jag tänker att om man tar av avkastningen så kan man, iaf teoretiskt, leva på pengarna längre, dock ligger man ju illa till om börsen går ner. Tar man och säljer av allt så är pengarna trygga, men hänger dels inte med inflationen och dels så räcker de, i alla fall teoretiskt sett, kortare.

Beror på hur beroende du är av dessa pengar, är det de som gör att du har råd med hyran så är du i ett annat läge än om det är de som ger guldkanten på tillvaron.

Som generellt råd så kan man väl ändå säga att du är inne på en bra tanken när du resonerar kring vilket behov du har av ett kapital när du är 87 vilket då starkt skulle tala för att du bör plocka även av ditt sparade kapital. Som någon skrev är det också så att du ju har 20 år kvar då innan de sista pengarna ska tas ut och det talar för att du kan ta en del risker, speciellt om du inte är helt beroende av dem, vid en nedgång kan du ju ta ut lite större % och så tar de slut lite snabbare om du inte får en tillväxt framöver. Om man sätter tiden 20 år med 0 % avkastning eller ett snitt på bara 3 % har du troligen råd med en dipp även efter pension
Citera
2021-07-12, 01:31
Medlem
AreYouBacks avatar
Håll koll på bitcoin kommande veckor. Köp efter nästa dump. Köp med allt du har då kan du 10 dubbla din pension på tio år.
Citera
2021-07-12, 01:59
Medlem
Tropicalss avatar
Sälj aldrig något någonsin. Plocka bara hälften av utdelningen och återinvestera resten. Lär dina barn att göra likadant så är släkten säkrad för generationer.
Citera
2021-07-12, 07:18
Medlem
Går i samma funderingar men det är inget som jag behöver fatta beslut om ännu.
Lev på avkastningen om du vill låta någon ärva en hög med pengar eller nolla kontot lagom tills du dör. Eller om du lager dig på safe withdrawal rate.

Fördelen med att nolla kontot på 20 år är att du inte behöver spara lika hårt under uppbyghnadsfasen eller så kan du leva lyxigare som pensionär. Måste räkna på detta vad det egentligen innebär, vad händer vid negativ avkastning och hur ska detta hanteras.?
Citera
2021-07-12, 07:34
Medlem
mdlbs avatar
Håll så länge du kan, sälj andelar månadsvis när du behöver. Om du inte vill dö med miljoner på kontot så börja ta ut mer från pensionen och lev riktigt gott på de pengarna.

Om du inte redan gjort det har du en bra kalkylator här: https://rikatillsammans.se/verktyg/k...anta-pa-ranta/
Citera
2021-07-12, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Jag har dock börjat fundera på vad som är bäst. Ska man leva av den årliga avkastningen, alltså runt 8%, eller ska man ta ut allt, dela med typ 20 år (lever jag längre än 87 lär jag vara såpass svag att jag knappast har glädje för de extra pengarna utan bo på ett hem för min vanliga pension) och leva på en fast summa per år? Säg alltså att jag har 4 miljoner, 4 000 000 / 20 = 200 000 = 16 666 kr extra i månaden.

Ni som sparar till pensionen, hur tänker ni? Jag tänker att om man tar av avkastningen så kan man, iaf teoretiskt, leva på pengarna längre, dock ligger man ju illa till om börsen går ner. Tar man och säljer av allt så är pengarna trygga, men hänger dels inte med inflationen och dels så räcker de, i alla fall teoretiskt sett, kortare.
Det handlar ju om ifall du vill lämna något efter dig. Jag skulle dö med ångest om jag hade 4 miljoner på banken och ingen som ärver. Har du barn som förtjänar pengarna eller vill testamentera bort dem till en god sak blir ju inte detta ett problem.
En sak många inte tänker på är att investera i sin egen hälsa. Jag skulle inte kompromissa bort min hälsa med stress och leva osunt för att tjäna pengar till pensionen. Är du inte någorlunda frisk kan du inte göra mycket med pengarna ändå.

Själv investerar/sparar jag i liten skala för att jag tycker det är kul. Utan att ha någon plan för vad jag ska göra med pengarna i slutändan. Men har börjat tänka om. Man vet inte vad som händer längre fram ändå så jag börjar fundera på om det ändå inte skulle vara bättre att bränna mer nu istället. Vet inte vad jag ska bränna dem på bara. Känns inte som jag direkt behöver något.
Citera
2021-07-12, 08:02
Medlem
[Assman]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solarwind
Det handlar ju om ifall du vill lämna något efter dig. Jag skulle dö med ångest om jag hade 4 miljoner på banken och ingen som ärver. Har du barn som förtjänar pengarna eller vill testamentera bort dem till en god sak blir ju inte detta ett problem.
En sak många inte tänker på är att investera i sin egen hälsa. Jag skulle inte kompromissa bort min hälsa med stress och leva osunt för att tjäna pengar till pensionen. Är du inte någorlunda frisk kan du inte göra mycket med pengarna ändå.

Själv investerar/sparar jag i liten skala för att jag tycker det är kul. Utan att ha någon plan för vad jag ska göra med pengarna i slutändan. Men har börjat tänka om. Man vet inte vad som händer längre fram ändå så jag börjar fundera på om det ändå inte skulle vara bättre att bränna mer nu istället. Vet inte vad jag ska bränna dem på bara. Känns inte som jag direkt behöver något.

Det hänger mycket på din livssituation. Kommer du leva statiskt som nu? Du kanske träffar någon, köper ny fastighet och får dyr hobby på äldre dar.
Citera
2021-07-12, 08:05
Medlem
Onanikrems avatar
Pensionerade mig vid 55, sålde av 70% av aktierna och la på fonder, mest ränta. Behöll 30% som jag förnyar med återinvestering så långt det går. Det jag lever av just nu är fonderna. Säljer av halvårsvis.
Varför jag gjort så är för jag inte tänkt börja hänga på arbetsförmedligen som 60åring om börsen tokkraschar som jag varit med tre gånger att den gjort nu på 30 år jag handlat.

När jag börjar lyfta statlig och tjänstepension kommer jag att gå runt på det och utdelningar.
Mina tankar, men när man väl sagt upp sig så hoppar man utan skyddsnät. Därav jag kör safe nu och äter från kapitalet i stället.
Citera
2021-07-12, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av [Assman]
Det hänger mycket på din livssituation. Kommer du leva statiskt som nu? Du kanske träffar någon, köper ny fastighet och får dyr hobby på äldre dar.
Själv letar jag efter någon dyr hobby som verkar kul. Dyr fastighet verkar mest jobbigt, jag är nöjd med en normalstor lägenhet med bra läge. Men jag har nog fastnat i en mer sparsam inställning för jag ville bygga upp en buffert.
Får försöka träffa en tjej med mer status- och skrytinställning. Hört att de kan vara dyra i drift.
Citera
2021-07-12, 10:01
Medlem
Fattar inte hur ni resonerar.....för det första så gör man av medmycket mindre pengar som pensionä..det viktigaste är å inte ha stora skulder..har nyss gått i pension, är 64,jobbat på bygge sen 15 år ålder...får nu ut ca 18000 netto å gör inte av med det ens..har hus å hobbybilar samt flera hobbyes..bor själv..handlar för ca 1000 kr i veckan...röker..lagt undan 1 mille för större utgifter...tänk på att snittåldern för män är ca 82....inte 100..altså ca 17 till 20 år du skall förbruka dina pengar på...de flesta i min älder säljer sina hus..för mycket jobb helt enkelt..pengar in....de flesta får ett arv...pengar in...nä lev nu istället, inte som gammal gubbe sen...de flesta allvarliga sjukdomar börjar vid ca 70 år.. tar ett ex..min granne är ca 70 nu....gubben dog förra året..de var de snålaste folk jag nånsin träffat...han pysslade med aktier å lämnade säkert 4 mille efter sig, hon snålar på likadant som förut...fastän hon har en förmögenhet...den enda som blir glad är väl deras pojk på 47 som redan har det skitbra...lev nu.
Citera
2021-07-12, 18:11
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Ju kortare tid du har kvar, desto mindre risk ska investeringarna ha.
Kvar till vad? Hoppas du menar kvar till pension.

Pensionsdagen är den känsligaste tiden. I början av pensionen kan man sedan växla upp risk igen.

Många underskattar sin tid som pensionär. Medellivslängden runt 85år inkluderar alla missbildade barn som dör och 20-åriga knarkare som kör ihjäl sig på mc. Har du klarat dig till 65år ligger förväntad livslängd närmare 95.
Citera
2021-07-12, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Kvar till vad? Hoppas du menar kvar till pension.

Pensionsdagen är den känsligaste tiden. I början av pensionen kan man sedan växla upp risk igen.

Många underskattar sin tid som pensionär. Medellivslängden runt 85år inkluderar alla missbildade barn som dör och 20-åriga knarkare som kör ihjäl sig på mc. Har du klarat dig till 65år ligger förväntad livslängd närmare 95.

Enligt SCB är kvarstående medellivslängd vid 65 år ca 21 år för kvinnor och 19 år för män, dvs 86/84 år total levnadslängd.

De exemplen du nämner påverkar inte statistiken nämvärt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in