Nu är inte detta aktuellt för mig på en 35 år eller så, men den som är tidigt ute...
Som det är nu så sparar jag 1500 kr i månaden långsiktigt, och 1500 kr kortsiktigt. Det långsiktiga är just nu 80/20 på ISK-konto med Avanza Auto 6 och Avanza Zero. Dessa är tänkt att vara mina pensionspengar,
Jag har dock börjat fundera på vad som är bäst. Ska man leva av den årliga avkastningen, alltså runt 8%, eller ska man ta ut allt, dela med typ 20 år (lever jag längre än 87 lär jag vara såpass svag att jag knappast har glädje för de extra pengarna utan bo på ett hem för min vanliga pension) och leva på en fast summa per år? Säg alltså att jag har 4 miljoner, 4 000 000 / 20 = 200 000 = 16 666 kr extra i månaden.
Ni som sparar till pensionen, hur tänker ni? Jag tänker att om man tar av avkastningen så kan man, iaf teoretiskt, leva på pengarna längre, dock ligger man ju illa till om börsen går ner. Tar man och säljer av allt så är pengarna trygga, men hänger dels inte med inflationen och dels så räcker de, i alla fall teoretiskt sett, kortare.