• 1
  • 2
2021-07-11, 23:19
Medlem
Nihennas avatar
Nu är inte detta aktuellt för mig på en 35 år eller så, men den som är tidigt ute...

Som det är nu så sparar jag 1500 kr i månaden långsiktigt, och 1500 kr kortsiktigt. Det långsiktiga är just nu 80/20 på ISK-konto med Avanza Auto 6 och Avanza Zero. Dessa är tänkt att vara mina pensionspengar,

Jag har dock börjat fundera på vad som är bäst. Ska man leva av den årliga avkastningen, alltså runt 8%, eller ska man ta ut allt, dela med typ 20 år (lever jag längre än 87 lär jag vara såpass svag att jag knappast har glädje för de extra pengarna utan bo på ett hem för min vanliga pension) och leva på en fast summa per år? Säg alltså att jag har 4 miljoner, 4 000 000 / 20 = 200 000 = 16 666 kr extra i månaden.

Ni som sparar till pensionen, hur tänker ni? Jag tänker att om man tar av avkastningen så kan man, iaf teoretiskt, leva på pengarna längre, dock ligger man ju illa till om börsen går ner. Tar man och säljer av allt så är pengarna trygga, men hänger dels inte med inflationen och dels så räcker de, i alla fall teoretiskt sett, kortare.
Citera
2021-07-11, 23:23
Medlem
Deckard-Cains avatar
Skriv en tråd om 30 år, så kan vi se hur läget är då
Citera
2021-07-11, 23:24
Medlem
SittFints avatar
Ju kortare tid du har kvar, desto mindre risk ska investeringarna ha.
Citera
2021-07-11, 23:26
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Så så småningom ska jag alltså byta ut mina högriskfonder till lågrisk, alltså även innan jag planerar att ens ta ut pengarna?
Citera
2021-07-11, 23:30
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Så så småningom ska jag alltså byta ut mina högriskfonder till lågrisk, alltså även innan jag planerar att ens ta ut pengarna?
Ska och ska. Anledningen till att man har högre risk på långtidssparande är att tiden minskar risken väsentligt. Högrisksparande har större fluktuationer, men högre förväntad avkastning. Den långa tiden gör att toppar och dalar tar ut varandra. Sen får du ju göra som du vill, men om du bara har fem år kvar att leva så är det ju inte längre ett långsiktigt sparande.
Citera
2021-07-11, 23:32
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ska och ska. Anledningen till att man har högre risk på långtidssparande är att tiden minskar risken väsentligt. Högrisksparande har större fluktuationer, men högre förväntad avkastning. Den långa tiden gör att toppar och dalar tar ut varandra. Sen får du ju göra som du vill, men om du bara har fem år kvar att leva så är det ju inte längre ett långsiktigt sparande.
Ok, förstår! Tänker då att man skiftar om vid 60 års ålder eller så. Tack!
Citera
2021-07-11, 23:33
Medlem
Vansterpartiets avatar
Ha pengarna kvar på börsen så länge som möjligt och sälj av årsvis/månadsvis. Således lär du säkert åka på någom svacka men avkastningen övrig tid överträffar detta.
Citera
2021-07-11, 23:39
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Ha pengarna kvar på börsen så länge som möjligt och sälj av årsvis/månadsvis. Således lär du säkert åka på någom svacka men avkastningen övrig tid överträffar detta.
Oj, det sättet tänkte jag faktiskt inte på, men det känns som det sätt som är mest logiskt. Särskilt om pengarna sitter på lågriskfonder på slutet.
Citera
2021-07-11, 23:43
Medlem
Citat:
Och större risk att dö..
Citera
2021-07-11, 23:44
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Oj, det sättet tänkte jag faktiskt inte på, men det känns som det sätt som är mest logiskt. Särskilt om pengarna sitter på lågriskfonder på slutet.
Om jag hade säg två mille och tio år kvar så hade jag plockat ut en mille. Det är tillräckligt för att jag ska kunna leva på det i tio år, om än väldigt snålt. Förmodligen tjänar jag mer på att ha den kvar. Men det är skönt att ha tryggheten.
Citera
2021-07-12, 00:26
Medlem
SittFints avatar
Sen är det ju också osäkert hur länge du kommer leva. Om du räknar med ett år till kan det ju kanske vara lite dumt att ta ut rubbet och bränna allt på ett år, bara för att upptäcka att du har två år kvar och är helt pank.
Citera
2021-07-12, 00:49
Medlem
Riddarhusets avatar
Om man vid 65 års ålder dessutom har
1. två bra tjänstepensioner
2. boende och sommarhus utan skulder
3. fått ut arv eller snart kommer att få
så kanske behov av att leva upp del av kapitalet inte finns alls.
Då vill många bara att det växer på sikt till sina efterlevande.
Dvs man behöver inte byra strategi.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in