• 1
  • 2
2021-07-11, 15:09
Medlem
Hej allesammans. Tänkte bara kolla med er datakunniga vad skillnaden är mellan C och D disk är? Betyder det att jag har två hårddiskar i datorn eller vad menas egentligen? Eller är en fysisk och den andra något annat? Och varför används inte min D disk när C snart börjar ta slut med minne?

Tack på förhand från en icke datorkunnig.
Citera
2021-07-11, 15:16
Medlem
526s avatar
Varken C: eller D: är fysiska hårddiskar. De är monteringspunkter i datorns filsystem. På dem monteras filsystemen, som finns på partitionerna. För att ta reda på om det är filsystem, som finns på två partitioner av samma disk eller om det är partitioner som finns på två diskar, skall du gå in i enhetshanteraren och titta efter hårddiskar. Hittar du bara en så ligger partitionerna på samma disk. Går den fysiska disken sönder förlorar du allt data på den. Men även om C: och D: ligger på samma disk påverkas inte den andra partitionen av en eventuell filsystemskrasch på den andra.
Senast redigerad av 526 2021-07-11 kl. 15:18.
Citera
2021-07-11, 15:23
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LL9
Hej allesammans. Tänkte bara kolla med er datakunniga vad skillnaden är mellan C och D disk är? Betyder det att jag har två hårddiskar i datorn eller vad menas egentligen? Eller är en fysisk och den andra något annat? Och varför används inte min D disk när C snart börjar ta slut med minne?

Tack på förhand från en icke datorkunnig.

Det kan vara två hårddiskar.
Det kan vara en hårddisk och en DVD-spelare.
Det kan vara en hårddisk uppdelad i två partitioner.
Det kan vara en hårddisk uppdelad i två partitioner varav D kan vara en återställningspartition.

Med programmet Partition Wizard kan man partitionera en hårddisk och ändra storlek på dem.
Citera
2021-07-11, 15:34
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Varken C: eller D: är fysiska hårddiskar. De är monteringspunkter i datorns filsystem. På dem monteras filsystemen, som finns på partitionerna. För att ta reda på om det är filsystem, som finns på två partitioner av samma disk eller om det är partitioner som finns på två diskar, skall du gå in i enhetshanteraren och titta efter hårddiskar. Hittar du bara en så ligger partitionerna på samma disk. Går den fysiska disken sönder förlorar du allt data på den. Men även om C: och D: ligger på samma disk påverkas inte den andra partitionen av en eventuell filsystemskrasch på den andra.
Rätt svar.
Vill poängtera att enhetsbokstäver är en rest från datorns stenålder som bara Microsoft fortsätter att stötta.
Citera
2021-07-11, 15:45
Medlem
jag-har-oxo-en-kuks avatar
Citat:

Det här stämmer ju inte riktigt. Om det bara är en disk med två partioner så är både C: och D: drabbade.

Och lite kuriosa, A: och B: var reserverade för diskett, C: var första disken.
Citera
2021-07-11, 16:41
Bannlyst
Gå in i bios så ser du om det är två fysiska diskar eller om det endast är två partitioner.
Citera
2021-07-11, 17:14
Medlem
Citat:

Var är min hårddisk någonstans då? Och vad lagras där? Förstår inte. Och varför är D helt tomt?
Citera
2021-07-11, 17:30
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Var är min hårddisk någonstans då? Och vad lagras där? Förstår inte. Och varför är D helt tomt?

Kan du kanske informera oss om vad du har för dator, kolla kvittot och skriv av beteckningen.

A: och B: används inte då disketter försvann för länge sen, dess satte man ofta på just dessa enheter.

C: är windowsdisken

D: är ofta en CD eller DVD om du har sån i datorn. Den visar alltid tom tills du stoppar i en skiva.
D: kan också vara en återställningspartion av din dator.

Det är du själv som bestämmer vart datorn ska placera filer så om en disk blir full så kommer bara datorn varna och be dig rensa.
Citera
2021-07-11, 17:32
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Du har så rätt men nu ska du förklara för en person som inte tycks kunna så mycket om datorer och då får man göra det enkelt.
Citera
2021-07-11, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Kan du kanske informera oss om vad du har för dator, kolla kvittot och skriv av beteckningen.

A: och B: används inte då disketter försvann för länge sen, dess satte man ofta på just dessa enheter.

C: är windowsdisken

D: är ofta en CD eller DVD om du har sån i datorn. Den visar alltid tom tills du stoppar i en skiva.
D: kan också vara en återställningspartion av din dator.

Det är du själv som bestämmer vart datorn ska placera filer så om en disk blir full så kommer bara datorn varna och be dig rensa.

Jag har en SSD 512 GB. C och D disken har 237 GB var. Så jag antog min hårddisk var både C och D (även om det av någon konstig anledning saknas några GB) men tydligen verkar det inte vara så.

Dvs tar jag ut min hårddisk och lägger in den i annan dator kommer det som lagrades på C och D inte finnas med?
Citera
2021-07-11, 22:11
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Jag har en SSD 512 GB. C och D disken har 237 GB var. Så jag antog min hårddisk var både C och D (även om det av någon konstig anledning saknas några GB) men tydligen verkar det inte vara så.

Dvs tar jag ut min hårddisk och lägger in den i annan dator kommer det som lagrades på C och D inte finnas med?

Det låter som om att du har en hårddisk som helt enkelt är uppdelad i två delar (partitioner). om du inte har något på D: så kan du exempelvis flytta över filer till den såsom bilder, dokument och annat.

Om du flyttar din hårddisk till en annan dator så kommer allt följa med. Kan krävas en del uppdateringar då hårdvaran i datorn ser annorlunda ut och kommer då behöva ställa om sig för det. Har du Windows 10 så kommer mycket av detta ske per automatik.
Citera
2021-07-12, 12:32
Medlem
Citat:

Ja

Om du vill ha den som lagrings disk så behöver ofta bara koppla in den. Ibland kan man behöva välja i bios EXAKT vilken disk datorn ska starta från. Dyker disken inte upp i Windows kollar du i diskhanteraren om den syns, hur den ser ut eller om den behöver en enhetsbokstav.

Vill du starta en annan dator från disken kan du får olika fel. Även om man tar sig förbi eller struntar i fel så kan den ofta vara seg / långsammare än vad den borde vara.

I Win 10 kan man höger klicka på Windows flaggan / diskhanteraren
Man kan också öppna en mapp / höger klicka på dator / hantera / diskhanteraren

Hur många diskar du fysiskt har kan du också se i diskhanteraren på nedre delen där det står disk 0. 1 osv. Du kan behöva göra fönstret större för att se allt. Några missat att det fanns mer längre ned. Man får upp olika alternativ beroende på vilken ruta / bild som föreställer diskar / partitioner som man höger klickar på. Vad färgerna betyder ser du på ramen längst ned.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in