2021-07-09, 01:43
Medlem
JustZlatans avatar
Har nu sett gisslandramat i Gladbeck på tv. Hände i augusti 1988. Jag var för liten för att minnas något. Två civila dödsoffer bland gisslan: 18-åriga kvinnan Silke Bischoff och den unga tonårskillen med italienska rötter, Emanuelle De Giorgi som skyddade sin unga lillasyster.

Gärningsmännen: ”Ledaren” Hans-Jürgen Rösner och Dieter Degowski med ett IQ på 79. Dieter sköt Emmanuelle i huvudet på bussen som de hade tagit som gisslan.

Det hela slutade med ett standoff på motorvägen. Polisen pepprade bilen och Rösner sköt Silke som dog.

Tydligen är Dieter ute ur fängelset sedan några år tillbaka. Någon som vet något mer?
Citera
2021-07-09, 08:29
Medlem
Kan inte svara på frågan angående deras närvaro.. men en sak jag blev lite fundersam över, kanske uppmärksammade du samma sak?

Scenen precis efter att de parkerat bilen i en gränd och Jürgen tillsammans med den kvinnliga kidnapparen ska gå på shopping tur.
Under en sekvens filmas paret bakifrån, då ser man Jürgens pistol väldigt tydligt som är ner stoppad byxlinningen. Varför har man valt att återberätta händelsen så? Jag förstår att det är inte särskilt skarpa knivar..men oavsett, en tungt belastad kriminell som Jürgen som dessutom var mest mån om att hållas diskret. Varför skulle han så nonchalant uppvisa ett vapen?

Tydligen så gör ju en spanare en dold framryckning och ser paret och börjar rapportera. Kan det vara ett utdrag från hans ledsaga?
Citera
2021-07-09, 09:38
Medlem
JustZlatans avatar
Jo jag uppmärksammade samma sak men brydde mig inte så mycket om det var en verklig händelse eller fiktiv. I början skriver de ju att det är blandat med fiktiva händelser.
Citera
2022-06-08, 10:59
Medlem
diseuses avatar
Netflix har idag släppt en dokumentär om detta:

https://www.netflix.com/gladbeck
Citera
2022-07-19, 18:17
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Netflix har idag släppt en dokumentär om detta:

https://www.netflix.com/gladbeck

Kikade på denna miniserie nu.

Mycket klantigt skött av Polisen. Men det är så klart lätt för mig att sitta här i efterhand och tycka det.

Jag förstod aldrig varför Polisen lät media vara så nära inpå och interagera med gisslantagarna. Men kanske fanns det nån lagstiftning som förhindrade Polisen att spärra av för journalister. Man tänker att det fanns en rädsla för att censur i och med ”grannarna” DDR. Nu har de ju lagstiftat emot detta så några lärdomar drogs i alla fall.

Tänkte att det bästa hade varit prickskyttar på gågatan i Köln där de stannade för kaffe och satt kvar i bilen (2 missdådare i fram och en i mitten bak) som tog ut alla samtidigt. Kanske kunde funkat om inte media/invånarna stått i vägen? Fast det är lätt att vara efterklok som sagt.
Senast redigerad av Kapitalistkalle 2022-07-19 kl. 18:19.
Citera
2022-08-02, 17:49
Medlem
mr-mystics avatar
Ganska sjukt hur tysk media och framförallt polisen kunde jamsa med dessa pajiga men tydligen livsfarliga våldsverkare. Trodde tyska polisen var skärpt och kompetent. Deras militär och ledning var ju tidigare sylvass längre tillbaka på 1900-talet (även om agendan var cynisk).

Bilden från denna dokumentär målar ju snarare upp landet ( och dess polis) som en bananrepublik. Har svårt att bestämma mig för om dom var för våghalsiga el hariga men kanske var det en usel kombo av båda prylarna. Först lämnar dom assa fri lejd till rånarna som då kidnappar en hel bus ist för ba två banktjänstemän. Det som polischefen borde ha gjort va väl att typ utlysa undantagstillstånd på orten med utegångsförbud och följa efter på distans (för att inte paja för gisslan i bilen)?

Ingen verkade ju ta kidnapparna på allvar utan folk skulle ju in o hänga i deras bil (inte minst journalister). Vart hade man lärt sig denna slapphet i från sedan tidigare? Har svårt att tänka mig att folk nästan skulle in o pola med kidnapparna om det i år va nått liknande typ.

Efter denna händelse så förbjöds ju visserligen journalister att intervjua brottslingar under pågående brott men egentligen var det väl inte det som la grunden till detta floppfiasko? Vad jag förstår det som började det att spåra ur strax efter att polisen gjorde det märkliga beslutet att gripa den kvinliga kidaparen- Om det var en ren avrättning av 15 åringen el om han misslyckat atackerade kidaparen för att skydda sin syster förtäljer inte riktigt historien men polisens beslut la väl grund till det första mordet?

Efter ett bra tag bytte dom alltså tillbaka till bil och även då var det en hel folkmassa med privatpersoner & journalister (en chefredaktör åkte ju senare med o dyl) runt bilen. De två männen hade ju skjutvapen och den 18 åriga kvinnan som hade pistol mot skallen verkade först ganska lung & sa att hon ej trodde att han skulle skjuta (detta kanske var innan 15 åringen fått skallen bortblåst?).

Man kan ju tycka att polisen borde passat på att döda båda två samtidigt när det var så flumigt runt bilen samt att gissantagarna var onyktra o dyl?
Nu väntade dom flera dygn med att igripa, kanske efter att dom börjat ångra sig efter att gisslantagarna ba ställde till med oreda när polisen backade?

Iaf så förefaller det som att polisen fick en motsatt agenda & ist gjorde ett tafligt försök att lösa situationen bra? En polis dödades vid Aoutoban och sen kanske polisen helt enkelt ba ofrade den 18 åriga kvinnan för att få slut på skiten (filmen förtäljer ej riktigt deras plan men dom fick ju ej in nått direkt dödande skott iaf)?

Märkligt också isf med dom relativt milda domarna (förutom skytten som ändå fick riktig livstid). Någon som har någon anylys om vad man borrde ha gjort och hur det kunde bli som det blev mm? Borde man inte kunna lönnmörda dom jävlarna i en liknade situation, alternativt söva ner alla inblandade (men det kanske går för långsamt & märks)? Intresant iaf att ha koll på inför framtida drama (nuförtiden e d ju visserligen mest självmords islamister som är verksamma
Citera
2022-08-02, 17:55
Medlem
mr-mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Kikade på denna miniserie nu.

Mycket klantigt skött av Polisen. Men det är så klart lätt för mig att sitta här i efterhand och tycka det.

Jag förstod aldrig varför Polisen lät media vara så nära inpå och interagera med gisslantagarna. Men kanske fanns det nån lagstiftning som förhindrade Polisen att spärra av för journalister. Man tänker att det fanns en rädsla för att censur i och med ”grannarna” DDR. Nu har de ju lagstiftat emot detta så några lärdomar drogs i alla fall.

Tänkte att det bästa hade varit prickskyttar på gågatan i Köln där de stannade för kaffe och satt kvar i bilen (2 missdådare i fram och en i mitten bak) som tog ut alla samtidigt. Kanske kunde funkat om inte media/invånarna stått i vägen? Fast det är lätt att vara efterklok som sagt.
Det var väl en film & ingen serie?
Fast samtidigt hade man väl kunnat utnyttja alla pajaser som sprang runt bilen o dyl. Några civila ”hippiepoliser” borde väl ha kunnat slagit ut alla tre slödder på en gång? Det fanns ju mycket tid att spela på. Kunde man inte ha förgiftat deras mat el lönnmördat dom på nått vis (dom var ju inga genier liksom)? Att vara så mjäkig för att sen ba sumpa det helt och pepprat på måfå var ju helt inkorrekt åt andra riktningen med tanke på offret i bilen.
Citera
2022-08-02, 18:30
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr-mystic
Det var väl en film & ingen serie?
Fast samtidigt hade man väl kunnat utnyttja alla pajaser som sprang runt bilen o dyl. Några civila ”hippiepoliser” borde väl ha kunnat slagit ut alla tre slödder på en gång? Det fanns ju mycket tid att spela på. Kunde man inte ha förgiftat deras mat el lönnmördat dom på nått vis (dom var ju inga genier liksom)? Att vara så mjäkig för att sen ba sumpa det helt och pepprat på måfå var ju helt inkorrekt åt andra riktningen med tanke på offret i bilen.

Nu minns jag inte men tror det var typ 3 avsnitt? Skitsamma.

Ja man kunde gjort annorlunda i alla fall. Men de lärde sig nog en hel del på detta Polisen.
Citera
2022-08-04, 14:29
Medlem
mr-mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Nu minns jag inte men tror det var typ 3 avsnitt? Skitsamma.

Ja man kunde gjort annorlunda i alla fall. Men de lärde sig nog en hel del på detta Polisen.

Hajar fortfarande inte hur fan dom tänkte när dom aresterar kvinnan trotts att d andra två galningar har en hel buss med gisslan mm. Misstänker att man ej tog dom på alvar (det gjorde ju inte ens den unga bruden som sen fick nackskott på sig typ) men just den gärningkvinnan hade ju inte prio att eliminera när gärningsmännen var kvar o dyl. Dock hade d varit klokt att få henne med sig och att hon hade kunnat övertala dom andra men d va ju inte så d uppfattades.
Citera
2022-08-04, 15:25
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr-mystic
Hajar fortfarande inte hur fan dom tänkte när dom aresterar kvinnan trotts att d andra två galningar har en hel buss med gisslan mm. Misstänker att man ej tog dom på alvar (det gjorde ju inte ens den unga bruden som sen fick nackskott på sig typ) men just den gärningkvinnan hade ju inte prio att eliminera när gärningsmännen var kvar o dyl. Dock hade d varit klokt att få henne med sig och att hon hade kunnat övertala dom andra men d va ju inte så d uppfattades.

Nej det var märkligt. Särskilt att de körde iväg kvinnan en ganska långt så när sen gärningsmännen frågade efter henne fick de vänta länge innan hon kom. Där lekte Polisen med elden.
Citera
2022-08-04, 19:35
Medlem
mr-mystics avatar
Nån som vet egentligen hur det gick till vid alla morden? Tycker att filmen var ganska vag på d punkterna? 15 åringen blev dödad när han försökte rädda sin lillasyrra….. Var det verkligen så? Blev hon skonad då när han råkade dö liksom? Hur dog polismannen egentligen? Tonåriga bruttan fick ta skiten när prickskyttarna gjorde bort sig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in