Citat:
Ursprungligen postat av
Bananpundarn3000
Säg att jag skulle ha med 100 stycken edible gummibjörnar ner från stockholm till skåne med tåg. Jag kommer passera förbi hbg och där är det 50/50 att det kommer en polishund på tåget och sniffar runt. Kommer den svenska polishunden att känna lukten av min björnar och finns det då ett sätt att verkligen undvika ett sådant senario?
Ja de kan känna lukten av björnarna utan problem.
Att vakumförpacka dem och tex stoppa dem i en kaffeburk eller dyl hjälper oftast inte heller. Sådana experiment har gjorts och de fungerar inte, om du nu inte skulle ha en extrem tur.
Narkotikahundar kan tex som exempel sniffa sig till droger som någon har vakumförpackat och gömt i en bensintank eller oljefat utan problem.
De är tränade att söka efter diverse narkotiska preparat redan från unghundsåldern och ofta då på extremt svåra gömmor.
Redan i valpåldern tränas de till att kunna hitta och markera föremål eller bara dofter, fast då är det inte narkotiska preparat utan annat. Sedan när de förstår principen är det skitlätt att lära dem att söka efter narkotika.