• 6
  • 7
2021-10-29, 11:51
Medlem
Ja bil är ingen lysande affär.

Så alla som vill bli rika eller bli rikare skall lägga NOLL kronor på bil o drivmedel.

TS - behåll pengarna - låt idioterna lägga sina pengar på bileriet.

Alla som avstår från bileri är smarta o alla som lägger pengar på bileriet är ekonomiska
idioter.

PS - varför finns det fattiga som aldrig haft bil? Hur går den ekvationen ihop
Citera
2021-10-29, 15:14
Medlem
Jag personligen trivs bäst med nya bilar, i stort sett bekymmersfritt bilägande i åtminstone tre år, med garantier och ibland fri service. Problemet är den att nya bilar verkar bli dyrare och dyrare. Jag "lekte" lite och skapade konfiguration på en A4 Avant. Ingen värsta modell. Ingen värsta utrustning heller. Priset på konfigurationen via Audis hemsida hamnar på 512 700 kronor, extra (vinterdäck) ingår inte. Köper man en helt ny bil ingår ofta rabatt av någon slag men hur mycket är det? Jag tänker just nu att jag kör den bilen jag har idag tills den blir rostig...
Senast redigerad av starshipp 2021-10-29 kl. 15:18.
Citera
2021-10-30, 08:31
Medlem
Ja det är ju fast i vad man värdesätter. Så mycket kan jag säga att när du är in på ditt fjärde år med 4k avbetalni g/mån så har du ofta en annan åsikt än du hade innan köpet. Man får bra bilar för under 100k och då menar jag driftsäkra. Däcken,bromsarna, oljan och filter skall bytas på alla bilar förståss.
Citera
2021-10-30, 13:48
Medlem
Vill ha en så ny och säker bil som möjligt.

Jag värdesätter mitt liv över ekonomin. Nyare bilar är så extremt mycket säkrare att det är sjukt.
Citera
2021-10-31, 19:43
Medlem
Nilsbofinks avatar
Bilar är alltid en förlustaffär. Resten handlar om prioriteringar. Är bilar ett intresse eller som jag vill åka väldigt bekvämt så är det värt att kosta på sig en dyrare. Bara ha för att ta sig till jobbet så finns det bra bilar i 50-100k klassen som gör jobbet alldeles utmärkt.
Alternativt leasa en elbil så åker man nytt och billigt och slipper stå där med ett uttjänt batteri och inte kunna bli av med den om några år.
Citera
2021-11-07, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nilsbofink
Bilar är alltid en förlustaffär. Resten handlar om prioriteringar. Är bilar ett intresse eller som jag vill åka väldigt bekvämt så är det värt att kosta på sig en dyrare. Bara ha för att ta sig till jobbet så finns det bra bilar i 50-100k klassen som gör jobbet alldeles utmärkt.
Alternativt leasa en elbil så åker man nytt och billigt och slipper stå där med ett uttjänt batteri och inte kunna bli av med den om några år.
Jag köpte en bil för 70, körde i två år och sålde för 70 så det är inte alltid förlust. Iofs, med inflation och kostnad för bensin och underhåll har jag förlorat pengar men ändå, det behöver inte vara så dyrt med bil om man vet vad man köper.
Citera
2021-11-07, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qtip
Vill ha en så ny och säker bil som möjligt.

Jag värdesätter mitt liv över ekonomin. Nyare bilar är så extremt mycket säkrare att det är sjukt.
Bästa anledning att köpa ny bil.
Citera
2021-11-07, 13:26
Medlem
Insyn5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serken
130 000 är relativt billigt men handlar ju om preferenser också. Att låna 130 000 med 20% kontantinsats bör ju ge dig en månadskostnad på strax över 1000 kr. Blir väl alltså att fråga dig själv om du hellre betalar det eller hela summan direkt

130k är inte billigt. Du måste ju förstå att en kostnad för en bil inte slutar och är färdig när du köpt den.
Citera
2021-11-07, 21:14
Medlem
Nilsbofinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fletchman
Jag köpte en bil för 70, körde i två år och sålde för 70 så det är inte alltid förlust. Iofs, med inflation och kostnad för bensin och underhåll har jag förlorat pengar men ändå, det behöver inte vara så dyrt med bil om man vet vad man köper.

Ibland kan man göra fynd helt klart men det är sällan. Med begagnat marknaden som är nu kan man tjäna en slant om man köpte bil för 2-3 år sen
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in