Citat:
Ursprungligen postat av
WD400
Hej ! Jag är sugen på att köpa en "ny" bil. Jag kör i dagsläget en sliten bil med många år på nacken som snart rullat 25k. Sprucken vindruta och börja få massa rost. Jag har inte riktig lust och fixa den.
Dem senaste 2 åren har jag löst alla lån och sånt som jag har så i dagsläget har jag endast ett bolån på min lägenhet. Jag bor ganska billigt i en liten bostadsrätt som jag trivs ganska bra i och räknar med att jag kommer bo här minst 5 år till. Min totala kostnad för boende är ca 4500kr. Amortering, ränta och avgift.
Jag har sparat ca 200k. Jag är sugen på någon bättre bil för 100-140k så det är ingen markant egentligen. Men jag kan inte bestämma mig om jag ska ta från spar pengarna, ta ett lån eller skita I att köpa ny bil helt?
Jag älskar bilar. Jag kör inte snabbt eller något men att köra en fin och bra bil ger mig glädje!
Jag är 25 år och tjänar ca 22 efter skatt om jag bara jobbar heltid. Jag jobbar oftast extra då får jag ut 25-26k i fickan.
Vad tycker ni jag ska göra ? Jag är inne i blocket och tittar på hur fina dem bilarna är

Som många skriver här så är en bil inte en investering. Låna därför inte pengar till en bil, om du inte måste. Köp kontant!
Bilar sjunker i värde och varje gång man köper en bil så finansierar man bilfirman och försäljaren. Köp därför sällan en bil. Det bästa rådet till en privatpersoner är att köpa en fabriksny bil och köra den tills den blir skrot. Då blir det billiga mil.
Att leasa en bil om man själv har pengar på banken är dumt. Varför låna av banken (sig själv!) och ge banken (genom bilfirman) ränta?
Mitt råd till dig är därför:
* Behöver du en bil nu för att ta dig till jobbet varje dag, undersök om du klarar dig med din nuvarande ett tag till. Annars köp en begagnad rostfri bil som passar dig!
* Klarar du dig ett tag med din nuvarande bil, avvakta och spara ihop pengar till den bil du vill ha.
* Fundera lite på elbilar, bensinpris och miljöpartiets påhitt om fossilfritt Sverige och hur det påverkar ditt bilköp. Om du skall ha en bil i 10 år framåt är det nog elbil som gäller.