2021-07-10, 13:02
Medlem
Borra ned huvudet ett par år. Det händer väldigt mycket med bilar just nu, vilket gör att en vettig bil startar på ca 700 000:- ny eller kanske 400 000:- begagnad (för liten marknad). Det händer också väldigt mycket med din ekonomi just nu.

Om du borrar ned huvudet i 2 år har du högre lön, högre avkastning av sparat och investerat kapital, och en vettig Tesla M3 eller motsvarigt går kanske att få för 200 000:-.

Plötsligt kör du en extremt mycket bättre bil - samtidigt som du inte gör alls lika stora hål i din framtida ekonomi.
Citera
2021-07-11, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miqqqa
Jag är ledsen - men när du hävdar att citroen inte rostar så försvann hela ditt långa inlägg. Hade en Citroën som började rosta fyra år gammal.... väldigt bra körkomfort - men extremt mycket strul med saker (främst elektroniken - och det blir bara mer och mer elektronik i bilar..).

Ts - fundera på hur du använder bilen och vad som känns som en vettig kostnad för bilen sett till allt. Sen gör du en kalkyl med värdeminskning, driftskostnader, uppskattad kostnad för reparationer.. och fundera på vad som är viktigt för dig - för mig är det väldigt viktigt att känna mig trygg i bilen, ha plats för hela familjen och en bil som har hög driftstabilitet - du prioriterar säkert andra saker.

I mitt bilinnehav finns bara en Citroen, och den var en liten zx - gick under familjenamnet Pipen, för den pep när man svängde åt vänster. Den hade mycket övrigt att önska - men hur det var så fanns inte det minsta rost, trots den var gammal. Och det förvånade mig.
Citera
2021-07-11, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WD400
Jag har sparat ca 200k. Jag är sugen på någon bättre bil för 100-140k så det är ingen markant egentligen. Men jag kan inte bestämma mig om jag ska ta från spar pengarna, ta ett lån eller skita I att köpa ny bil helt?

Jag älskar bilar. Jag kör inte snabbt eller något men att köra en fin och bra bil ger mig glädje!

Jag är 25 år och tjänar ca 22 efter skatt om jag bara jobbar heltid. Jag jobbar oftast extra då får jag ut 25-26k i fickan.

Vad tycker ni jag ska göra ? Jag är inne i blocket och tittar på hur fina dem bilarna är

Det beror på. Om du främst vill ha en billig bil som sköter jobbet så skulle jag nog kolla billigare, närmare 50K-100K. Men om du anser bilar är så kul så det är värt att ta 100K-200K av dina sparade pengar, så do it. Men ta inte lån nu när du betalat av lån. Använd dina sparade pengar, så får du verkligen värdera vad som är det viktiga.
Citera
2021-10-25, 18:24
Medlem
Blir det extra tillägg om man vill ha fönstervevar på ny bil idag frågade sambon till bilförsäljaren, eftersom alla bilar har elektriska fönsterhissar nu för tiden, försäljaren såg ut som ett frågetecken, och ringde för att kolla. Svaret blev, ja tyvärr mycket tillägg, då de inte tillverkas mer. Så det fick bli elektriska fönsterhissar på nya bilen.
Citera
2021-10-25, 20:40
Medlem
Tammers avatar
Det finns mycket fina begagnade bilar att välja på från 100´. Några år gamla och gått 5-10000mil, ser ofta ut som nya. Volvo V70, Kia Sportage och såna vanlig men ändå fina och bra bilar som man inte behöver skämmas för på parkeringen. Jag köper alltid bilar i den prisklassen, skulle jag köpa dem nya blir det 3-400´. Alldeles för mycket att lägga på en bil.
Citera
2021-10-25, 20:44
Medlem
Detta kommer låta något krångligt men ge det ett försök.
Att köpa bilar kommer nästan alltid vara en dålig affär men om du går så här så kommer du kunna köpa bilar gratis resten av ditt liv.
Du ska börja spara pengar och investera dessa i aktier. När du har typ 1 miljon kommer den avkastningen sedan att för alltid bekosta alla dina bilar.
Citera
2021-10-25, 22:50
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Hej ! Jag är sugen på att köpa en "ny" bil. Jag kör i dagsläget en sliten bil med många år på nacken som snart rullat 25k. Sprucken vindruta och börja få massa rost. Jag har inte riktig lust och fixa den.

Dem senaste 2 åren har jag löst alla lån och sånt som jag har så i dagsläget har jag endast ett bolån på min lägenhet. Jag bor ganska billigt i en liten bostadsrätt som jag trivs ganska bra i och räknar med att jag kommer bo här minst 5 år till. Min totala kostnad för boende är ca 4500kr. Amortering, ränta och avgift.

Jag har sparat ca 200k. Jag är sugen på någon bättre bil för 100-140k så det är ingen markant egentligen. Men jag kan inte bestämma mig om jag ska ta från spar pengarna, ta ett lån eller skita I att köpa ny bil helt?

Jag älskar bilar. Jag kör inte snabbt eller något men att köra en fin och bra bil ger mig glädje!

Jag är 25 år och tjänar ca 22 efter skatt om jag bara jobbar heltid. Jag jobbar oftast extra då får jag ut 25-26k i fickan.

Vad tycker ni jag ska göra ? Jag är inne i blocket och tittar på hur fina dem bilarna är

Att köpa bil är det sämsta man kan göra om man tänker ekonomiskt men måste man ha bil så har man inget val. Är du behov av bil överhuvudtaget? Hur långt har du till jobbet? Eller vill du ha bil för att det är bekvämt?
Sitter själv och kör en bil som är 11 år gammal men använder den som pendlar bil. Var 1 år gammal när jag köpte den och hade då rullat 1500 mil, idag är uppe i 35000 mil med bilen och den rullar på bra fortfarande.

Själv är jag tvungen att ha bil till jobbet då jag har 8.5 mil till jobbet och jag kan inte åka kollektiv trafik då det inte går några med mina tider samt att jag bor på landet. Om du har kort avstånd till jobbet och använder bilen så slits den med korta sträckor.
Citera
2021-10-25, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Att köpa bil är det sämsta man kan göra om man tänker ekonomiskt men måste man ha bil så har man inget val. Är du behov av bil överhuvudtaget? Hur långt har du till jobbet? Eller vill du ha bil för att det är bekvämt?
Sitter själv och kör en bil som är 11 år gammal men använder den som pendlar bil. Var 1 år gammal när jag köpte den och hade då rullat 1500 mil, idag är uppe i 35000 mil med bilen och den rullar på bra fortfarande.

Själv är jag tvungen att ha bil till jobbet då jag har 8.5 mil till jobbet och jag kan inte åka kollektiv trafik då det inte går några med mina tider samt att jag bor på landet. Om du har kort avstånd till jobbet och använder bilen så slits den med korta sträckor.

Hur nådde du ens ner till pedalerna?
Citera
2021-10-26, 00:17
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korken69
Hur nådde du ens ner till pedalerna?

Långa ben😂😂 Det fattar väl vem som helst att jag tog bort den vanliga stolen och satte in barnstolen i stället för att nå till pedalerna. Kan du inte tänka själv? 😆
Senast redigerad av glajarn 2021-10-26 kl. 00:19.
Citera
2021-10-27, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Köp en bil som är 2-3 år gammal. Bara för att du köper en gammal bil billigt innebär det inte att det är billigare i längden.

Jag köpte en "skrotbil" för 2 år sedan för 22'000kr, hade gått 22k mil. Idag börjar den närma sig 28k mil och värdet står sig väldigt bra enligt blocket.
Det var nya sommar- och vinterdäck och dom är fräscha fortfarande.

Har köpt delar till för 3000kr och reparerat själv, lite små enkla saker. Bilen drar 0,55L milen vid 100km/h landsväg. Årskatt 2700kr, kombi och får plats med mycket. Ett par tjänsteresor i månaden och senaste halvåret gjort att jag tjänst bilens värde i bara miletsättningen.

Hur kan jag inte ha sparat en massa pengar?
Citera
2021-10-28, 08:55
Medlem
ekerilars avatar
Ur ekonomisk synpunkt är köpa bil det absolut sämsta du ka göra. Är man beroende av en bil är det bäst att köra en äldre, men inte urgammal mindre bil av välkänt märke.

Om bilar däremot är ett intresse hos dig kan det ju vara det du väljer att lägga pengar på, då det gör dig lyckligare än att se pengarna växa på kontot.
Citera
2021-10-28, 11:44
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Hej ! Jag är sugen på att köpa en "ny" bil. Jag kör i dagsläget en sliten bil med många år på nacken som snart rullat 25k. Sprucken vindruta och börja få massa rost. Jag har inte riktig lust och fixa den.

Dem senaste 2 åren har jag löst alla lån och sånt som jag har så i dagsläget har jag endast ett bolån på min lägenhet. Jag bor ganska billigt i en liten bostadsrätt som jag trivs ganska bra i och räknar med att jag kommer bo här minst 5 år till. Min totala kostnad för boende är ca 4500kr. Amortering, ränta och avgift.

Som många skriver här så är en bil inte en investering. Låna därför inte pengar till en bil, om du inte måste. Köp kontant!

Bilar sjunker i värde och varje gång man köper en bil så finansierar man bilfirman och försäljaren. Köp därför sällan en bil. Det bästa rådet till en privatpersoner är att köpa en fabriksny bil och köra den tills den blir skrot. Då blir det billiga mil.

Att leasa en bil om man själv har pengar på banken är dumt. Varför låna av banken (sig själv!) och ge banken (genom bilfirman) ränta?

Mitt råd till dig är därför:

* Behöver du en bil nu för att ta dig till jobbet varje dag, undersök om du klarar dig med din nuvarande ett tag till. Annars köp en begagnad rostfri bil som passar dig!
* Klarar du dig ett tag med din nuvarande bil, avvakta och spara ihop pengar till den bil du vill ha.
* Fundera lite på elbilar, bensinpris och miljöpartiets påhitt om fossilfritt Sverige och hur det påverkar ditt bilköp. Om du skall ha en bil i 10 år framåt är det nog elbil som gäller.
Senast redigerad av BorgeH 2021-10-28 kl. 11:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in