• 1
  • 2
2021-07-06, 21:44
Medlem
Hej ! Jag är sugen på att köpa en "ny" bil. Jag kör i dagsläget en sliten bil med många år på nacken som snart rullat 25k. Sprucken vindruta och börja få massa rost. Jag har inte riktig lust och fixa den.

Dem senaste 2 åren har jag löst alla lån och sånt som jag har så i dagsläget har jag endast ett bolån på min lägenhet. Jag bor ganska billigt i en liten bostadsrätt som jag trivs ganska bra i och räknar med att jag kommer bo här minst 5 år till. Min totala kostnad för boende är ca 4500kr. Amortering, ränta och avgift.

Jag har sparat ca 200k. Jag är sugen på någon bättre bil för 100-140k så det är ingen markant egentligen. Men jag kan inte bestämma mig om jag ska ta från spar pengarna, ta ett lån eller skita I att köpa ny bil helt?

Jag älskar bilar. Jag kör inte snabbt eller något men att köra en fin och bra bil ger mig glädje!

Jag är 25 år och tjänar ca 22 efter skatt om jag bara jobbar heltid. Jag jobbar oftast extra då får jag ut 25-26k i fickan.

Vad tycker ni jag ska göra ? Jag är inne i blocket och tittar på hur fina dem bilarna är
Citera
2021-07-06, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WD400
Hej ! Jag är sugen på att köpa en "ny" bil. Jag kör i dagsläget en sliten bil med många år på nacken som snart rullat 25k. Sprucken vindruta och börja få massa rost. Jag har inte riktig lust och fixa den.

Dem senaste 2 åren har jag löst alla lån och sånt som jag har så i dagsläget har jag endast ett bolån på min lägenhet. Jag bor ganska billigt i en liten bostadsrätt som jag trivs ganska bra i och räknar med att jag kommer bo här minst 5 år till. Min totala kostnad för boende är ca 4500kr. Amortering, ränta och avgift.

Jag har sparat ca 200k. Jag är sugen på någon bättre bil för 100-140k så det är ingen markant egentligen. Men jag kan inte bestämma mig om jag ska ta från spar pengarna, ta ett lån eller skita I att köpa ny bil helt?

Jag älskar bilar. Jag kör inte snabbt eller något men att köra en fin och bra bil ger mig glädje!

Jag är 25 år och tjänar ca 22 efter skatt om jag bara jobbar heltid. Jag jobbar oftast extra då får jag ut 25-26k i fickan.

Vad tycker ni jag ska göra ? Jag är inne i blocket och tittar på hur fina dem bilarna är

Vilka bilar/modeller funderar du på?
Citera
2021-07-06, 21:52
Medlem
Låter ju aningen motsägelsefullt att du älskar bilar men kör runt i ett ruckel trots hygglig inkomst och ihopsparade pengar.

Personligen föredrar jag lån med motiveringen att jag inte gillar att låsa kapital i bilar. Ska du däremot köpa en billigare bil kanske det är bekvämare att betala av direkt.
Citera
2021-07-06, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll

Jag har spanat in mercedes c180 2010-2012. Rullat 5-8k. Men är öppen för andra bilar så som volvo och passat vw men dem kostar nog lite mer.
Citera
2021-07-06, 21:53
Medlem
Nattjags avatar
Bilar är alltid usla investeringar.
Alltid, där de enstaka undantagen är ovanliga veteranbilar.

Köp en detta oaktat. Själv har jag lagt en jäkla massa pengar på bilar under åren och aldrig ångrat det. Det är kul med bilar och de ger mig livskvalité. Enda regeln är att jag aldrig, aldrig lånar annat än boende.
Citera
2021-07-06, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Serken
Låter ju aningen motsägelsefullt att du älskar bilar men kör runt i ett ruckel trots hygglig inkomst och ihopsparade pengar.

Personligen föredrar jag lån med motiveringen att jag inte gillar att låsa kapital i bilar. Ska du däremot köpa en billigare bil kanske det är bekvämare att betala av direkt.
Anses en bil för 130k en billigare bil då?
Citera
2021-07-06, 21:54
Medlem
Citat:
Angående vilken bil du ska köpa kan det ju vara bra att specificera vad du är ute efter. Vad söker du storleksmässigt, vill du ha en snabb bil eller en bensinsnål med mera
Citera
2021-07-06, 21:57
Medlem
Citat:
Men jag kan inte bestämma mig om jag ska ta från spar pengarna, ta ett lån

Skulle inte ta ett lån iallafall, om pengarna bara ligger på hög så finns det ju ingen anledning.

Personligen kör jag gammalt skrot även om jag har pengarna i handen, ny standardbil är inte värt så mycket (för mig)
Citera
2021-07-06, 21:58
Medlem
Citat:
Anses en bil för 130k en billigare bil då?
130 000 är relativt billigt men handlar ju om preferenser också. Att låna 130 000 med 20% kontantinsats bör ju ge dig en månadskostnad på strax över 1000 kr. Blir väl alltså att fråga dig själv om du hellre betalar det eller hela summan direkt
Citera
2021-07-06, 21:59
Medlem
Citat:
Jag har spanat in mercedes c180 2010-2012. Rullat 5-8k. Men är öppen för andra bilar så som volvo och passat vw men dem kostar nog lite mer.

Ok ganska dyra att äga. Låna hälften av beloppet.
Var extremt noggrann då du letar efter rost.
Citera
2021-07-06, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 69Dragonlord.8008
Skulle inte ta ett lån iallafall, om pengarna bara ligger på hög så finns det ju ingen anledning.

Personligen kör jag gammalt skrot även om jag har pengarna i handen, ny standardbil är inte värt så mycket (för mig)
Ett vanligt billån har en räntekostnad på ca 4.95%. Genomsnittlig åravskattning för Sveriges index 1990-2019 har legat på 12.49%. Självklart är det ingen garanti men generellt sett lönar det sig alltså att låna och sätta in kapitalet på fonder istället
Citera
2021-07-06, 22:01
Medlem
Citat:
Ok ganska dyra att äga. Låna hälften av beloppet.
Var extremt noggrann då du letar efter rost.

Är det försäkringen och service som är dyr? Det är inte helt 100% att det är den jag kommer köpa. Är öppen för andra också. 😁
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in