2021-07-06, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Det var det konstigaste jag sett!

Deklarerar man då beloppet i SEK som motsvarades i det ögonblick man fick sin belöning utbetald? Eller får man kanske välja dagens lägsta kurs under det dygn man fick betalt?

I den tidpunkt du ser beloppet på din plånboksadress. Eftersom exakta tidpunkter är ett nästan meningslöst begrepp i blockkedjevärlden, hade jag kört på det ungefärliga medelpriset för BTC i Euro på en stor börs som Binance (du kan i princip estimera med penna över grafen) under dagen då du fick dem, och sedan konvertera euro till kronor också med dagens ungefärliga kurs. Det är sannolikt att skatteverkets granskare nöjda med det om det inte är väldigt mycket pengar eller rörelserna inte varit enorma.

Inkomster från mining ska beskattas som inkomst av tjänst (dvs närmare 60% ryker om du har påtagliga andra inkomster) om du lagt mycket tid på miningen för att bygga gruvan osv. En hobbyist som har en enstaka dator som står och tuggar med sitt grafikkort kan nog komma undan med det som inkomst av kapital (30%).
Citera
2021-07-31, 19:19
Medlem
Tillbakablickens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fosterland
Stämmer inte. Mining är skattepliktigt, vilket framgår under rubriken Omkostnadsbelopp på https://skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andratillgangar/kryptovalutor.4.15532c7b1442f256bae11b60.html

Det var förövrigt det svaret jag fick när jag ställde frågan direkt till Skatteverket också. Samma sak gäller för vissa tokens som man erhåller via stakning. Sen om man kan komma undan med det utan att ta upp det i deklarationen är en annan femma, men följer man lagen så ska mining beskattas.

Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Fel. Det räknas som inkomst och sådant är det skatt på.

Så vänta lite här... Tänker jag rätt kring följande räkneexempel?

1. Jag minar BTC till ett "omkostnadsbelopp", d.v.s värdet vid mining-tillfällena över ett helt år på 1 000 kr.

2. Dessa 1 000 kr beskattas sedan med inkomstskattetabell och egenavgifter på drygt 50%? Eventuellt uppåt 70% om sin förvärvsinkomst ligger över brytpunkten för statlig skatt?

3. Av dessa 500 kr eller mindre som man behåller ska de beskattas med 30% "kapitalvinst" om de växlas till fiat så att det som återstår i hand är cirka 350 kr?
Citera
2021-08-08, 13:18
Medlem
Kortfattat. Skatteverket klarar inte av att skriva lagar och regler som vanligt folk förstår. - Jag vet personer som flytt Sverige enbart pga av Skatteverkets obegriplighet och byråkrati. - Inte skatterna.

I Danmark (Told og Skat) är lagen en mening. 30% skatt på vinsten.
Citera
2021-08-08, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Kortfattat. Skatteverket klarar inte av att skriva lagar och regler som vanligt folk förstår. - Jag vet personer som flytt Sverige enbart pga av Skatteverkets obegriplighet och byråkrati. - Inte skatterna.

I Danmark (Told og Skat) är lagen en mening. 30% skatt på vinsten.
Såvitt jag vet skriver inte skatteverket några lagar, utan är bara statens arm för att se till att lagarna följs.

Sveriges stat är det vidrigaste exemplet vi har i hela den demokratiska världen (jag har letat) på obehindrad korruption. I synnerhet just "obehindrad" - det är en sak att svensk stat har denna bisarra makt över samhället, men det är ett helt annat monster att Sverige som enda demokratiska land i världen inte har en ordning (som tex avsaknad av lagar mot just korruption) som kontrollerar staten. Därav lagar och regler. Därav saker som ändras med retroaktiv verkan.

Skatteverket är likt alla andra myndigheter en del av staten - ett finurligt upplägg för att låtsas att en del av staten inte är politisk - men poängen är att det är missriktat att klaga på Skatteverket, då döljer man bara problemet (det är därför upplägget med myndigheter är så finurligt).
Citera
2021-08-08, 14:31
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Det var det konstigaste jag sett!

Deklarerar man då beloppet i SEK som motsvarades i det ögonblick man fick sin belöning utbetald? Eller får man kanske välja dagens lägsta kurs under det dygn man fick betalt?
Som jag tolkar Skatteverkets skrift, ja. För privatperson blir tilldelningen från miningen inkomst i hobbyverksamhet och beloppet är marknadsvärdet i SEK vid tidpunkten för tilldelningen.

Marknadsvärdet räknar man sedan in i sitt genomsnittliga omkostnadsbelopp.

Nu minar inte jag men hade jag gjort det hade jag dragit av elkostnaden från omkostnadsbeloppet innan deklaration. Har Skatteverket synpunkter på detta så får de förklara varför. Utgifter för inkomstens förvärvande typ.
Citera
2021-08-09, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LarryLarry
Såvitt jag vet skriver inte skatteverket några lagar, utan är bara statens arm för att se till att lagarna följs.

Sveriges stat är det vidrigaste exemplet vi har i hela den demokratiska världen (jag har letat) på obehindrad korruption. I synnerhet just "obehindrad" - det är en sak att svensk stat har denna bisarra makt över samhället, men det är ett helt annat monster att Sverige som enda demokratiska land i världen inte har en ordning (som tex avsaknad av lagar mot just korruption) som kontrollerar staten. Därav lagar och regler. Därav saker som ändras med retroaktiv verkan.

Skatteverket är likt alla andra myndigheter en del av staten - ett finurligt upplägg för att låtsas att en del av staten inte är politisk - men poängen är att det är missriktat att klaga på Skatteverket, då döljer man bara problemet (det är därför upplägget med myndigheter är så finurligt).

Intressant inlägg. Tack. - Men i Sverige har myndigheter (dvs enskilda ansiktslösa byråkrater) regeringens bemyndigande att utforma regelverket. Vi kan ta tex Trafisksäkerhetsverket som beslutat att svenskar inte klarar av blinkande cykeljus som drivs av magneter. Vilket danskar klarar. Resultatet är att absolut ingen använder cykeljus i Sverige. Tjorv med batterier, stölder etc. Ingen orkar i verkligheten.

Vi kan ta pepparspray för polisen. Vissa poliser har fått det på prov och sedan skall det utredas igen. Idag utreds fortfarande pepparspray trots att det finns ett hundratal färdiga studier globalt. Stockholm skall utreda själva och nu har de hållit på i mer än 25 år.
Citera
2021-11-14, 21:11
Medlem
Någon som deklarerat mining och fått reda på om man kan dra av elkostnader? Har någon erfarenhet av att öppna firma och börja mina är det enklare skattemässigt ?
Citera
2021-11-14, 22:26
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afrodite23
Någon som deklarerat mining och fått reda på om man kan dra av elkostnader? Har någon erfarenhet av att öppna firma och börja mina är det enklare skattemässigt ?
Ja, du skall kunna dra av elkostnader som omkostnads belopp. Riggarna med kan man tycka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in