Citat:
Ursprungligen postat av
Kulturmarxist
Kortfattat. Skatteverket klarar inte av att skriva lagar och regler som vanligt folk förstår. - Jag vet personer som flytt Sverige enbart pga av Skatteverkets obegriplighet och byråkrati. - Inte skatterna.
I Danmark (Told og Skat) är lagen en mening. 30% skatt på vinsten.
Såvitt jag vet skriver inte skatteverket några lagar, utan är bara statens arm för att se till att lagarna följs.
Sveriges stat är det vidrigaste exemplet vi har i hela den demokratiska
världen (jag har letat) på obehindrad korruption. I synnerhet just "obehindrad" - det är en sak att svensk stat har denna bisarra makt över samhället, men det är ett helt annat monster att Sverige som enda demokratiska land i världen inte har en ordning (som tex avsaknad av lagar mot just korruption) som kontrollerar staten. Därav lagar och regler. Därav saker som ändras med retroaktiv verkan.
Skatteverket är likt alla andra myndigheter en del av staten - ett finurligt upplägg för att låtsas att en del av staten inte är politisk - men poängen är att det är missriktat att klaga på Skatteverket, då
döljer man bara problemet (det är därför upplägget med myndigheter är så finurligt).