Citat:
Ursprungligen postat av
salsadansaren
Måste ju strida mot mänskliga rättigheter. En människa ska inte straffas mer än nödvändigt, proportionalitetsprincipen dvs.
Det är nu inte så att gängtyper och annat knivslödder per automatik omfattas av denna lag, de skal i förbindelse med med något kriminiellt DÖMMAS till ett zon-förbud.
Inte annorlunda än att dömda peddos ofta får förbud mot att arbeta på skolor, trots att de avtjänet den del av straffet där man haft dom tryggt placerade baom lås och bom.
Men jag vet inte om du tänker att det borde vara helt ok ?
Som sagt, zonförbudet är ett straff, eller del av ett straff som då träder i kraft vid "villkårlig frigivning". Inget regelvidrigt här alls.
Du är läs- och skrivkunng, så du kunde läst mer än en rubrik för att se att sådant straff kan utdömmas i högst 2 år/gång, om man uppför sig kan man alltså förvänta att kunna besöka sin lokala bodega ganska snart igen.
I övrigt är det här med zoner inget nytt i Danmark, att man nu inför detta indikerar att man anser tidigare (liknande) tilltag så framgångrika att det nu kan sättas i verk på fler områden. Det här är bara positivt vill jag mena, men jag bor ju i .dk. Att svenskar går i taket när man inte får samtalsterapi istället för något som märks på skinnet förvånar mig inte.