2021-06-28, 21:22
Medlem
Jag har icke placerade tillgångar på ett ISK-konto (väntar på att en aktiekurs ska sjunka innan jag köper) och nu funderar jag på om jag tillfälligt ska ta ut pengarna inför kvartalsskiftet den 1/7.
Det handlar om dryga 50 kSEK.
Hur ska jag göra?
Citera
2021-06-28, 21:26
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gk13adam
Jag har icke placerade tillgångar på ett ISK-konto (väntar på att en aktiekurs ska sjunka innan jag köper) och nu funderar jag på om jag tillfälligt ska ta ut pengarna inför kvartalsskiftet den 1/7.
Hur ska jag göra?

Alla insättningar räknas också in i schablonintäkten så jag tror inte du tjänar något på det om du avser att stoppa tillbaka dem igen.
Citera
2021-06-28, 22:13
Medlem
CelenoIIs avatar
Om du tar ut pengarna och inte sätter in dem igen på ett kvartal (två kvartalsbryt) sparar du 50000*0,375%*0,25 = 47 kronor.

Om du sätter in dem innan oktober tjänar du inget.
Citera
2021-06-28, 22:14
Medlem
Är inte skatten på 50 000 kr typ 187,5 kr för hela året?
Mycket o bråka om?

Hur många dagar skall du hålla pengarna borta från kontot?
Kanske sparar du hela 20 kr.
Då kan du köpa dig en glass.
Citera
2021-06-30, 10:28
Medlem
Citat:
Hur ska jag göra?

Jag tar alltid ut de likvida medel jag har på ISK den sista dagen inför kvartalsskiftet (dvs idag).
Detta då det finns två framtida scenarier, antingen använder jag pengarna till annat och har då sparat in skatten. Eller så sätter jag in dem senare i ISK och investerar dem och går då +-0 rent skattemässigt jämfört med att ha haft kvar dem på ISK över ett kvartalsskifte.
Citera
2021-06-30, 17:24
Medlem
Gubbmagens avatar
Citat:
Hur ska jag göra?
Inte svar på frågan, men du skall alltid undvika att ha kontanter på din ISK då du får betala för att få ha dom där. Ha pengarna på ett vanligt bankkonto och sätt in på din ISK först när du skall handla. Det är väldigt sällan kurserna rör sig så fort så att en överföring från ett bankkonto till en ISK påverkar vinsten nämnvärt speciellt på ett förhållandevis lågt belopp. Då menar jag om du har din ISK samt bankkonto på tex Swedbank/Nordera, etc där överföringar sker i realtid.

Om du skall ta ut nu eller inte beror mest på hur länge du tänker vänta, dvs en vecka eller ett år. Efterssom det är det man aldrig vet så är det ytterligare en anledning till att sätta in pengar först när man skall handla.
Citera
2021-06-30, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbmagen
Inte svar på frågan, men du skall alltid undvika att ha kontanter på din ISK då du får betala för att få ha dom där. Ha pengarna på ett vanligt bankkonto och sätt in på din ISK först när du skall handla. Det är väldigt sällan kurserna rör sig så fort så att en överföring från ett bankkonto till en ISK påverkar vinsten nämnvärt speciellt på ett förhållandevis lågt belopp. Då menar jag om du har din ISK samt bankkonto på tex Swedbank/Nordera, etc där överföringar sker i realtid.

Om du skall ta ut nu eller inte beror mest på hur länge du tänker vänta, dvs en vecka eller ett år. Efterssom det är det man aldrig vet så är det ytterligare en anledning till att sätta in pengar först när man skall handla.
Han kan ju ha sålt innehav och ha likvida medel på sitt ISK av den anledningen.

Hur som helst om man inte vet säkert att man kommer investera pengarna redan nästa kvartal så hade jag tagit ut dem och flyttat till ett sparkonto som ger ränta. Även om det handlar om små belopp så är det roligare att erhålla några kronor i ränta än att bara gå back några kronor i extra inbetalning till staten. Ligger pengarna bara och tickar skatt är det också lätt att man känner sig stressad att investera dem och risken ökar för att man gör dåliga ogenomtänkta köp.
Citera
2021-06-30, 20:53
Medlem
Gubbmagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Han kan ju ha sålt innehav och ha likvida medel på sitt ISK av den anledningen.
Jo, så kan det vara!

Jag gör som dig i samma situation, dvs att jag tar ut dom när likvidsumman landat på kontot efter någon dag efter försäljning. Mitt mål är att alltid ha noll kr på det kontot.
Citera
2021-07-01, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbmagen
Jo, så kan det vara!

Jag gör som dig i samma situation, dvs att jag tar ut dom när likvidsumman landat på kontot efter någon dag efter försäljning. Mitt mål är att alltid ha noll kr på det kontot.

Det är inte heller en bra strategi. Ska du senare (under samma kvartal) köpa någon ny aktie så får du skatta för insättningen. Din strategi fungerar bra om du gör uttaget ett kvartal och sen insättningen nästa, då är det skatteneutralt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in