Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2021-06-24, 00:15
  #97
Medlem
Enterprises avatar
Meningslöst att diskutera när kraschen kommer. Att det kommer en krasch förr eller senare är givet, men det kan ju dröja åtskilliga år och det kan dröja veckor.

Mer intressant är till er som tror på en krasch inom nära framtid, hur hedgar ni mot detta, förutom att ligga hyfsat likvida?

Kan man ta position på CDS-produkter på typ Avanza?
Säljoptioner, är det något ni kör med? Borde det inte finnas en bättre online-marknad för optioner?
Terminer och bear-produkter, blir man inte blåst av emittenten genom luriga avgifter?
Citera
2021-06-24, 00:18
  #98
Medlem
Johnblends avatar
Har köpt på mig för 120k, rena rean som pågår. Gå inte på dessa trolltrådar
Citera
2021-06-24, 00:25
  #99
Medlem
sovad-p1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Meningslöst att diskutera när kraschen kommer. Att det kommer en krasch förr eller senare är givet, men det kan ju dröja åtskilliga år och det kan dröja veckor.

Mer intressant är till er som tror på en krasch inom nära framtid, hur hedgar ni mot detta, förutom att ligga hyfsat likvida?

Kan man ta position på CDS-produkter på typ Avanza?
Säljoptioner, är det något ni kör med? Borde det inte finnas en bättre online-marknad för optioner?
Terminer och bear-produkter, blir man inte blåst av emittenten genom luriga avgifter?

Spontant tänker man klart krasch. Men när budskapet är så entydigt och tydligt, att kraschen ska komma, då tror jag inte längre att kraschen kommer.

Allt pekar på att BTC kommer att fortsätta dippa. Inte ens Palm Beach Confidential är längre positiva. Jag tycker att det börjar lukta köpläge.

Jag har ett bearcertifikat på Tesla som jag håller hårt i
Citera
2021-06-24, 00:27
  #100
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnblend
Har köpt på mig för 120k, rena rean som pågår. Gå inte på dessa trolltrådar
Vad är på rea? Menar du Index? DJ? OMX?
Citera
2021-06-24, 01:23
  #101
Avstängd
Assault12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Vad är på rea? Menar du Index? DJ? OMX?

Parans solar lightning.

Övriga, ta på er krigsahjälmen, för nu jävlar.

Så länge räntan ärt låg och pandemin fortätter kommer börsen fortsätta gå upp, men om ett par år blir det mindre roligt..
Citera
2021-06-24, 07:46
  #102
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assault12
Parans solar lightning.

Övriga, ta på er krigsahjälmen, för nu jävlar.

Så länge räntan ärt låg och pandemin fortätter kommer börsen fortsätta gå upp, men om ett par år blir det mindre roligt..
Haha. Du menar det avnoterade bolaget? Svårt med ironi i skrift
Citera
2021-06-25, 00:25
  #103
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Meningslöst att diskutera när kraschen kommer. Att det kommer en krasch förr eller senare är givet, men det kan ju dröja åtskilliga år och det kan dröja veckor.

Mer intressant är till er som tror på en krasch inom nära framtid, hur hedgar ni mot detta, förutom att ligga hyfsat likvida?
Det är dyr att gå kort, så jag kör väldigt traditionellt.

Huvudsaklig strategi: När allt stiger är teknik och småbolag bäst. Deras vinster ska in i mer defensiva fonder för att ge stabilare avkastning. När allt sjunker har jag räntedelen för att handla billigt.

Jag har alltid minst 30% ränta i portföljen så jag kan handla när det blir billigt. Med fix proportion måste man handla mer när aktier aktiemarknaden faller och sälja mer aktiefonder/ ta vinst när aktiemarknaden stiger, ger automatisk timing.

Jag har riskspridning till (olika marknader och) en hel del defensiva sektorer som exempelvis läkemedel (Handelsbankens) och en hygglig lång-kort hedgefond (Prior Nilssons) och högutdelande global fond (Swedbanks). Har mindre positioner i silver och lång ränta (Nordea1) och en japanindex fond för japan och yen har lite lägre korrelation mot övriga börser.
Citera
2021-06-25, 00:33
  #104
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Det är dyr att gå kort, så jag kör väldigt traditionellt.

Huvudsaklig strategi: När allt stiger är teknik och småbolag bäst. Deras vinster ska in i mer defensiva fonder för att ge stabilare avkastning. När allt sjunker har jag räntedelen för att handla billigt.

Jag har alltid minst 30% ränta i portföljen så jag kan handla när det blir billigt. Med fix proportion måste man handla mer när aktier aktiemarknaden faller och sälja mer aktiefonder/ ta vinst när aktiemarknaden stiger, ger automatisk timing.

Jag har riskspridning till (olika marknader och) en hel del defensiva sektorer som exempelvis läkemedel (Handelsbankens) och en hygglig lång-kort hedgefond (Prior Nilssons) och högutdelande global fond (Swedbanks). Har mindre positioner i silver och lång ränta (Nordea1) och en japanindex fond för japan och yen har lite lägre korrelation mot övriga börser.
Bra input!

Hur ser du på kreditriskerna med high yield bonds vid en eventuell finanskrasch?
Jag kör också en del ränta (högräntefonder och HY bonds) samt peer-to-peer lending (i snitt ~5 % nominell ränta, där 1 % faller bort pga kundförluster). Har även en räntedel i form av några mixfonder.
Jag ligger också en hel del likvid, mer än jag borde. Men jag är försiktig. Min största risk är nog att jag bränner krutet alltför tidigt genom att köpa ordentligt med aktier vid en rejäl nedgång, när det sedan visar sig vara en dubbeldipp.
Citera
2021-06-25, 00:58
  #105
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Bra input!

Hur ser du på kreditriskerna med high yield bonds vid en eventuell finanskrasch?
Jag kör också en del ränta (högräntefonder och HY bonds) samt peer-to-peer lending (i snitt ~5 % nominell ränta, där 1 % faller bort pga kundförluster). Har även en räntedel i form av några mixfonder.
Jag ligger också en hel del likvid, mer än jag borde. Men jag är försiktig. Min största risk är nog att jag bränner krutet alltför tidigt genom att köpa ordentligt med aktier vid en rejäl nedgång, när det sedan visar sig vara en dubbeldipp.

Ränta är svårare än aktiefonder tycker jag.

Jag hade Hi yield ränta i mars -20 när det samtidigt var börskrasch och en räntekrasch (även i usa). Då var det inte kul med Hi Yield som är riskablare.

Jag hade lång räntefond (Nordea1) som följer 30 årig ränta i usa, men när räntan steg hösten -20 gav hävstången mot 30årig ränta en för plågsam upplevelse. Räntefonder sjunker när räntan stiger.

Så, jag har IKC avkastningsfond och en fond från arktic (valutarisk nok) som båda har haft mycket stabil avkastning i sin egen valuta. Jo, när hela räntemarknaden kraschade mars -20, då föll även dessa, men de har återhämtat sig bra och tickar på stabilt och bra som alltid annars.

Därutöver har jag AMF Lång, låg risk.

Indirekt har jag 30% ränta i mitt innehav i Spiltan Enkel, en billig blandfond utan dyra dubbla kostnader. Denna räntedel utgör ca 3 % av min portfölj för denna fond utgär ca 7,5% av min portfölj. Trots sin ränteproportion på 30 % har denna fond avkastat nästan lika bra som stockholmsbörsen sista året, trots sitt ränteinnehav, så de gör ett bra jobb för bara 0,77% i avgift.
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback