2021-06-17, 21:49
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Satt och slötittade på TV efter jobbet när det plötsligt kom en reklam för Postkodlotteriet.
Där visade dom upp folk som vunnit pengar och hur lyckliga dom är.
Folk håller upp stora checkar med summan i stor text.
Det slog mig vilka små summor det är som dom stoltserar med, flera som endast vunnit 40 000 kr och är helt chockade över sin vinst. Dom står och dagdrömmer öppet om alla härliga saker de ska köpa.

Är 40 000 kr verkligen så pass mycket för Svensson?
Kan en sådan vinst verkligen påverka ens liv i så pass stor grad?

Hade jag själv vunnit den summan hade dom bara åkt in på sparkontot och nu är jag knappast rik.
Men tråden handlar inte om 40 tusen är mycket för just DIG, utan om det är det för den genomsnittliga Svensson.
Har ni kanske släkt eller vänner som skulle skita på sig om de kom över en liknande summa?
Berätta gärna!
Citera
2021-06-17, 21:52
Medlem
jag tror faktiskt att människor i sverige skulle kunna gå över lik för 40.000kr - tragiskt
Citera
2021-06-17, 21:53
Medlem
Reverend.Camdens avatar
40 k lottovinst = lite, visst kan man hitta på något roligt med dem men livsförändrande är det inte.
40 k för ett paket mjölk =dyrt

Dvs det är relativt.
Citera
2021-06-17, 21:54
Medlem
Arsenaln1clubs avatar
Ja det är det, mer än vad de flesta tjänar på en hel månad. Två, tre månader för de med lågt betalda heltidsjobb.

Tyvärr kommer nog de flesta bränna pengarna på semester eller liknande, hade varit bättre med sparande. Vips är 40papp 80papp osv.
Citera
2021-06-17, 21:57
Medlem
SittFints avatar
Tja, det är väl ca två månadslöner efter skatt för en vanlig svensson. Men du får ju även räkna bort alla nödvändiga utgifter. En vanlig svensson kanske har 20k efter skatt, högt räknat. Vad återstår i rena nöjespengar när hyra, försäkringar, mat, telefon etc är betalt? Om en vanlig svensson vill köpa något för 40k, hur länge måste han spara? Rätt länge.
Citera
2021-06-17, 21:58
Medlem
Deckard-Cains avatar
Ungefär var femte person i Sverige klarar inte att betala en oförutsedd utgift på 12 000 kronor, det visar en undersökning från SCB.

Sorgligt men sant, fullt av tattare och kommunister
Citera
2021-06-17, 22:01
Avstängd
Tyvärr ja, det är mkt pengar för många,
Och med tiden kommer det vara massor med pengar
Citera
2021-06-17, 22:06
Medlem
EnGodForlorares avatar
Ja, det är mycket pengar för många. En släkting gick bort för snart ett år sedan och det blev ett enormt ståhej kring arvet eftersom det rörde sig om mycket pengar. Denna "enorma förmögenhet" arvingarna bråkade om visade sig vara runt 30 000 kr och de sex arvingarna fick i storleksordningen 3 000 till 4 000 kr var.
Citera
2021-06-17, 22:07
Medlem
Frågan är väl inte hur sverige ser ut i genomsnitt - utan hur postkodlotteriets användare ser ut i genomsnitt.

Vad jag hört så köper låginkomsttagare mer lotter än höginkomsttagare.

Vilket är rimligt. För om en lottovinst gör stor skillnad för dig så är den ju mer värd att jaga efter.
Senast redigerad av MarcoBolan 2021-06-17 kl. 22:16.
Citera
2021-06-17, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pattknullaren
Haha!

Stiger inte ens upp från sängen för 40 larre.

Kanske lite väl men ja, fyrtio är ju ingenting att skriva hem om direkt.
Citera
2021-06-17, 22:13
Medlem
erpers avatar
Hur mycket skulle kännas bra då? 100 papp? 1 miljon? 10 miljoner? 1 miljard?
Citera
2021-06-17, 22:14
Medlem
För mig hade 40 000 (ca en bruttolön) varit en nice bonus, där jag hade typ sparat hälften och hittat på nått roligt med familjen för resten.

Det är ingen struntsumma (speciellt inte om man skulle förlora 40k av nån anledning), men absolut inget livsavgörande heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in