Satt och slötittade på TV efter jobbet när det plötsligt kom en reklam för Postkodlotteriet.
Där visade dom upp folk som vunnit pengar och hur lyckliga dom är.
Folk håller upp stora checkar med summan i stor text.
Det slog mig vilka små summor det är som dom stoltserar med, flera som endast vunnit 40 000 kr och är helt chockade över sin vinst. Dom står och dagdrömmer öppet om alla härliga saker de ska köpa.
Är 40 000 kr verkligen så pass mycket för Svensson?
Kan en sådan vinst verkligen påverka ens liv i så pass stor grad?
Hade jag själv vunnit den summan hade dom bara åkt in på sparkontot och nu är jag knappast rik.
Men tråden handlar inte om 40 tusen är mycket för just DIG, utan om det är det för den genomsnittliga Svensson.
Har ni kanske släkt eller vänner som skulle skita på sig om de kom över en liknande summa?
Berätta gärna!
Tja, det är väl ca två månadslöner efter skatt för en vanlig svensson. Men du får ju även räkna bort alla nödvändiga utgifter. En vanlig svensson kanske har 20k efter skatt, högt räknat. Vad återstår i rena nöjespengar när hyra, försäkringar, mat, telefon etc är betalt? Om en vanlig svensson vill köpa något för 40k, hur länge måste han spara? Rätt länge.
Ja, det är mycket pengar för många. En släkting gick bort för snart ett år sedan och det blev ett enormt ståhej kring arvet eftersom det rörde sig om mycket pengar. Denna "enorma förmögenhet" arvingarna bråkade om visade sig vara runt 30 000 kr och de sex arvingarna fick i storleksordningen 3 000 till 4 000 kr var.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!