• 1
  • 2
2021-06-17, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Du prata som om du vet att jag existerar, varför beter du dig som om vi finns om du inte tror på det?
Du existerar inte, från mitt perspektiv är du en hallucination av min hjärna Metafysisk solipsism går inte att motbevisa, eftersom allt som existerar är dina egna upplevelser.
Citera
2021-06-17, 19:30
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stigtew
Okej, vi säger så här då, ”Min man kommer aldrig vara dum mot mig.” Kan jag veta det?
Det är med största sannolikhet fel. Alla kan gör något dumt någon gång. Betyder inte att de inte är snälla. Du kan kolla på skilsmässostatistiken.
Citera
2021-06-17, 19:33
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Du existerar inte, från mitt perspektiv är du en hallucination av min hjärna Metafysisk solipsism går inte att motbevisa, eftersom allt som existerar är dina egna upplevelser.
Vad är sannolikheten?
Citera
2021-06-17, 19:58
Medlem
https://sv.wikipedia.org/wiki/Falsifierbarhet
Läs länken. Är ingen expert men jag tror inte du kan blanda vetenskapsteori/filosofi med upplevda/påstådda egenskaper hos en person. Där och då om en partner "är snäll" så är det ju sanning eller någon form av kunskap för motparten. Det kan absolut ändras men jag ser inte hur du kan applicera Poppers Vita svanar- resonemang och det med falsifierbarhet på någons personliga egenskaper. Som sagt, läs länken. Blir för långt om jag ska pröva att förklara mer här. 🙂
Citera
2021-06-17, 20:01
Medlem
Citat:
Det baseras på mina erfarenheter. De indikerar att jag är snäll. Jag kan argumentera att det inte finns fri vilja, genom att hänvisa till neurovetenskap, praktiska experiment med försökspersoner och andra yttre omständigheter och att allting måste ha en orsak. Är det kunskap?

Kunskap är förståelse för något.

Så din kunskap ökar om din snälla man när han börjar slå dig.

That's it.

Tror du är lite förvirrad mellan kunskap, fakta eller vetenskap.
Citera
2021-06-17, 20:40
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Pragmatism for the win

Men kan vi verkligen veta nånting? Finns det goda anledningar att tro något? Något som låter oss göra förutsägelser? Tex så att varje gång jag ser något som ser ut som ett får så är det ett får? Men om jag inte vet det så påstår jag inte definitivt att det är det utan undersöker saken närmare för att få bekräftelse?
Självklart är kunskap värdefull även om den inte är absolut. Det är ren statistik. Jag kan inte med 100% säkerhet säga att min toalett finns kvar just nu, för jag ser den inte. Men det är ändå värt att "veta" var den är om jag behöver pissa. Att istället pissa på golvet är en rätt kass idé.

Men om du vill ha absolut kunskap så är det väl Descartes du får gå till med hans "Jag tänker, alltså finns jag." Men allt vi upplever med våra sinnen kan vara hallucinationer.
Citera
2021-06-18, 00:34
Medlem
Pungpuckels avatar
Vem vill dö med kunskap den inte kan använda?
Låter lika meningslöst som att ha lagt ner all sin tid och kraft åt att skapa sig ett stort kapital, för att sedan bara dö och lämna allt.
Så sjukt meningslöst att lägga livet på.

Ska du ha kunskap om någonting viktigt, så är det kunskapen om hur man lever i nuet och konsten i att skita i saker som andra ödslar energi på.
Citera
2021-06-19, 22:31
Medlem
Citat:
Har kunskap något värde om det inte är absolut?
Tex ”min man är snäll”. Du tror det utifrån din finita mängd erfarenheter med den här mannen. Men en dag misshandlar han dig, helt utan förvarning. Sedan tänker du ”Jag trodde aldrig han var kapabel till att göra något sådant mot mig”. Detta kan väl ses som ett Gettierfall, dvs fall där man har stark evidens för en tro men där den ändå kan fela. Ett induktionsbevis, dvs man generaliserar utifrån ett finit antal observationer, tex ”Alla svanar är vita”, men det kan du egentligen bara veta om du har observerat hela jordens yta. Enda sättet du kunde på riktigt veta om han var snäll och inte låtsades vara det, var om du visste resultatet av en hjärnundersökning av mannen ifråga, som fastslog att mannen inte var psykiskt störd.

Ja det behöver inte vara absolut. Till och med vetenskapen bygger på konfidensintervall med exempelvis 2% felmarginal.

Själv har jag säkert 65% rätt i mina observationer, men genom att crossjämföra mina observationer mot andra observerationer med 65% så kan jag tillslut hitta ett mönster dom sinsimellan och då få upp träffsäkerheten till 90%, då jag jämför erfarenhetsdata mot varandra.

När vi crossjämför data mot varandra, så ökar datatillförlitligheten, då mönsterkorrelationen mellan dataset täpper till glappet av felmarginal.
Citera
2021-06-19, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Transnationell
Ja det behöver inte vara absolut. Till och med vetenskapen bygger på konfidensintervall med exempelvis 2% felmarginal.

Själv har jag säkert 65% rätt i mina observationer, men genom att crossjämföra mina observationer mot andra observerationer med 65% så kan jag tillslut hitta ett mönster dom sinsimellan och då få upp träffsäkerheten till 90%, då jag jämför erfarenhetsdata mot varandra.

När vi crossjämför data mot varandra, så ökar datatillförlitligheten, då mönsterkorrelationen melloan dataset täpper till glappet.
Descartes mål var att hitta något helt tillförlutligt, och han landade i cogito ergo sum. Detta är än idag den enda accepterade absoluta säkerheten inom filosofin.
Citera
2021-06-19, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Vad är sannolikheten?
Det finns inga sannolikheter, antingen är något säkert eller så kan man inte utesluta motsatsen.
Citera
2023-01-21, 22:37
Medlem
för det är fel. Du kan misstolka personen. Någon som är riktigt trevlig skulle med största sannolikhet inte göra det. Så kunskap kan hjälpa till att förutsäga mönster för vad som är mest troligt. Kunskap säger att levande varelser är oförutsägbara, därför använder du det till din fördel. Och alla andra sätt att hantera förändringar. Och sanningen är sanningen och förblir så eftersom han är trevlig ändrar inte fakta eller hur verkligheten fungerar. Människor förändras hela tiden. Och med mer kunskap har du desto lättare är det att lära dig mer
Citera
2023-01-22, 04:47
Medlem
Antingen så var det ett felaktigt påstående, eller så var han god och blev ond (se darth vader)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in