Citat:
Ursprungligen postat av
Stigtew
Har kunskap något värde om det inte är absolut?
Tex ”min man är snäll”. Du tror det utifrån din finita mängd erfarenheter med den här mannen. Men en dag misshandlar han dig, helt utan förvarning. Sedan tänker du ”Jag trodde aldrig han var kapabel till att göra något sådant mot mig”. Detta kan väl ses som ett Gettierfall, dvs fall där man har stark evidens för en tro men där den ändå kan fela. Ett induktionsbevis, dvs man generaliserar utifrån ett finit antal observationer, tex ”Alla svanar är vita”, men det kan du egentligen bara veta om du har observerat hela jordens yta. Enda sättet du kunde på riktigt veta om han var snäll och inte låtsades vara det, var om du visste resultatet av en hjärnundersökning av mannen ifråga, som fastslog att mannen inte var psykiskt störd.
Ja det behöver inte vara absolut. Till och med vetenskapen bygger på konfidensintervall med exempelvis 2% felmarginal.
Själv har jag säkert 65% rätt i mina observationer, men genom att crossjämföra mina observationer mot andra observerationer med 65% så kan jag tillslut hitta ett mönster dom sinsimellan och då få upp träffsäkerheten till 90%, då jag jämför erfarenhetsdata mot varandra.
När vi crossjämför data mot varandra, så ökar datatillförlitligheten, då mönsterkorrelationen mellan dataset täpper till glappet av felmarginal.