• 4
  • 5
2021-06-18, 04:27
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flodafloda
Öronljus kallas dom och säljs i Sverige

Öronljus är väl inte formade som en tratt?
Citera
2021-06-18, 04:33
Medlem
NeoVains avatar
Hittade något liknande på Amazon, fast tror dessa mer liknar öronljus(länken). Fast om du tänker dig upptill så var tratten mycket bredare på dessa jag köpte på lanzarote. Typ 10 CM öppning upptill(5cm radie).

"Ear Cones"

https://www.amazon.com/Effective-Can...3983301&sr=8-1
Citera
2021-06-18, 04:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
Hittade något liknande på Amazon, fast tror dessa mer liknar öronljus(länken). Fast om du tänker dig upptill så var tratten mycket bredare på dessa jag köpte på lanzarote. Typ 10 CM öppning upptill(5cm radie).

"Ear Cones"

https://www.amazon.com/Effective-Can...3983301&sr=8-1
Ok, funktionen verkar ju vara samma. Kanske trattarna är effektivare.
Citera
2021-06-18, 05:04
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ok, funktionen verkar ju vara samma. Kanske trattarna är effektivare.

Jo dessa trattar var väldigt effektiva, fick ut varenda gnutta vax. Öronljus däremot har jag hört lite si och så om, vissa säger att de fungerar hyffsat medans andra påstår att de inte fungerar alls(tror nog dessa ljuger).

Har dock aldrig testat öronljus själv, men med tanke på hur effektiva trattarna var, och hur värdelöst revaxör är vid jämförelse, så bör öronljusen vara åtminstone ett mellanting(bättre än revaxör)
Citera
2021-06-18, 05:58
Medlem
Citat:
Jo dessa trattar var väldigt effektiva, fick ut varenda gnutta vax. Öronljus däremot har jag hört lite si och så om, vissa säger att de fungerar hyffsat medans andra påstår att de inte fungerar alls(tror nog dessa ljuger).

Har dock aldrig testat öronljus själv, men med tanke på hur effektiva trattarna var, och hur värdelöst revaxör är vid jämförelse, så bör öronljusen vara åtminstone ett mellanting(bättre än revaxör)
Jag tycker dom är väldigt bra, har iof aldrig testat revaxör
Citera
2021-06-18, 08:56
Medlem
Polisen.Patriks avatar
Lite om öronvax: det produceras längst in i hörselgången och transporteras ut genom "epitelmigration" (huden flyttar sakta på sig, ut mot ytterörat) vilket gör örat självrengörande. Man brukar säga det vassaste man ska peta sig med i örat är sin armbåge, man ska alltså INTE använda tops. Utöver att man petar in vax som bildar en propp du inte hade så kan det (likväl även t.ex hörselproppar och in-ear-lurar) orsaka irritation => mer vax.

Revaxör/vaxol mjukar upp hårt vax/proppar och underlättar för epitelmigrationen. Nej TS, du kan inte använda en vanlig hemdammsugare då du bara skulle skapa ett undertryck i hela örat. Även om du skulle ha en nog spetsig dammsugare med en lagom avvägd sugkraft så saknar du öronmikroskop och kan inte se vad du gör. I bästa fall gör det bara ont, i värsta fall suger du fast i trumhinnan och sliter sönder den, eller perforerar den av att du stöter in den för långt.

Citat:
Ursprungligen postat av otello
Har aldrig förstått hur folk lyckas få vaxpropp, producerar ni sånna djävulska mängder vax?
Rubbad balans mellan vaxproduktion (t.ex irritation) och epitelmigration (t.ex anatomiska avvikelser). Eller tops.
Citera
2021-06-18, 09:03
Medlem
Polisen.Patriks avatar
Citat:

Öronljus (och eventuella andra former, typ trattar) betraktas som kvacksalveri och har absolut noll evidens. Helt okej för dig att ha som fritidsintresse, men inget som går att rekommendera till någon annan. Tycker nog TS dammsugaridé var bättre.
Citera
2021-06-18, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Den där lilla blåsan räcker inte långt.

Man får fixa en 1 literskanna ljummet vatten med McGyvrad pip så det blir mycket vatten, och fart på strålen.
Räkna med flera deciliter som hälls ihållande.

Blåsan gör att folk ger upp och tror dom inte kan fixa det själv.
Jo, så är det. Man kan få hålla på ett tag för att få det att fungera.

Men det är av en anledning, och det är av samma anledning som att de i sjukvården använder en tryckreglering på sin spolutrustning... för att inte skada trumhinnan.
Citera
2021-06-18, 10:06
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Samma här, många ggr Revaxör failat, och man får lik förbannat boka tid och strula för att få hjälp. Bästa är om man får tag i en öronläkare som gör rent med en sug. Jag har helt slutat använda öronsnäckor, senast (öronläkare) sa att det var illa för öronen, vaxproduktionen går bananas, och sedan jag slutade har jag inte haft problem med vaxproppar. Underbart.

En f d läkare jag hade kallade det för dykarsyndromet. Alla som stoppar saker i öronen får förr eller senare problem med vaxproppar.
Citera
2021-06-19, 16:00
Medlem
Citat:
Öronljus kallas dom och säljs i Sverige
Om man klarar att hålla bort vanföreställningen att öronljusmagma och pyroklastiskt flöde ska spruta in i de allra innersta och hjärn-nära delarna av örat och ställa till med Pompeiikatastrof så är det faktiskt en intressant sprakande gå-på-glödande-kol-upplevelse.

Sugeffekten har jag inte alls märkt av dock... Spontant känns den på tok för liten för att kunna suga upp något alls - men kanske någon kan vittna om motsatsen?
Citera
2024-11-11, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Köp Topz och gräv, gräv hårt och länge tills proppen är borta.
Rekomenderar Topz.

Nej, man ska inte peta i öronen ens med tops, det kan skada örat och orsaka inflammation.
källa: https://www.1177.se/sjukdomar--besva...section-128199
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in