• 1
  • 2
2021-06-17, 14:25
Medlem
Som titeln lyder, har en hemsk vaxpropp i högra örat som orsakar problem just nu och väldigt svårt att få tid på min vårdcentral pga Covid.
Kommer det fungera att suga ut proppen om jag använder min dammsugare?
Det är ju i stort sett samma princip som dem använder på vårdcentralen, bara det att det är en mindre sug.
Citera
2021-06-17, 14:25
Medlem
Det är väl bara att testa och rapportera tillbaka eller? Det är ju inte direkt så att någon annan här har en vaxpropp som kan testa åt dig?
Citera
2021-06-17, 14:26
De suger inte ut vaxet, de spolar ut det. Köp revaxör och låt värka över natten, spola sedan ordentligt med ljummet vatten i "tutan" som följer med.
Citera
2021-06-17, 14:27
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
De suger inte ut vaxet, de spolar ut det. Köp revaxör och låt värka över natten, spola sedan ordentligt med ljummet vatten i "tutan" som följer med.
Skulle just svara samma sak, varför krångla onödigt mycket när det finns Revaxör?
Citera
2021-06-17, 14:28
Revaxör och fingervarmt vatten. Det är allt du behöver.
Citera
2021-06-17, 14:52
Medlem
triptykens avatar
testa revaxör som alla säger, ljummet vatten och rikta strålen mot sidan av hörselgången, inte rakt in. Fortsätt spola efter att revaxören fått jobba hela natten. Det tar ett tag.

Samtidigt boka tid på vårdcentralen eftersom ibland går dom inte ut utan proffshjälp.
Citera
2021-06-17, 14:58
Medlem
Dofternas avatar
Köp Topz och gräv, gräv hårt och länge tills proppen är borta.
Rekomenderar Topz.
Citera
2021-06-17, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MsMelankoli
Som titeln lyder, har en hemsk vaxpropp i högra örat som orsakar problem just nu och väldigt svårt att få tid på min vårdcentral pga Covid.
Det är ju i stort sett samma princip som dem använder på vårdcentralen, bara det att det är en mindre sug.

Gör det inte själv, kör med den äckliga vätskan som finns på apoteket
Citera
2021-06-17, 15:18
Medlem
henrikos avatar
Citat:

En mindre sug kan ju funka för att "greppa" föremål i örat, då den kan skapa ett lokalt undertryck. Din dammsugarslang är dock för grov för att föras in i hörselgången, och således är det enda du kan åstadkomma ett undertryck i hela örat. Om proppen skulle flyga ut av detta undertryck kommer den förmodligen få sällskap på vägen ut av trumhinnan som kommer utsättas för samma undertryck.
Citera
2021-06-17, 15:29
Medlem
Citat:
Revaxör i någon timme och sedan skölja ur den med gummiblåsan fylld med ljummet vatten. Undvik tops med mera. (och dammsugare...)

https://www.apotea.se/revaxor-orondr...SABEgLHePD_BwE
Citera
2021-06-17, 15:44
Medlem
VoktorDodkas avatar
Ordentliga vaxproppar löser(!) man själv med rikligt med revaxör och pluggar igen med en öronpropp över natten, sen spola med varmt vatten i tutan. Upprepa vid behov.
Citera
2021-06-17, 15:59
Medlem
Tack för alla tips! Har använt Revaxör ganska regelbundet men vaxet är såpass starkt att det inte vill släppa, men jag fortsätter försöka!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in