Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2021-07-03, 16:53
  #97
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Elbilar Svåra att få att brinna ha ha.

Lincvolt (som i sig är jävligt juste modell) började brinna av sig själv i garaget
Ja, det är vad statistiken säger. I Norge som sedan länge har haft en hög andel elbilar i sin fordonsflotta så är det 5 gånger så vanligt att ett vanligt fosilbränsledrivet fordon brinner jämfört med en elbil. Länk finns postad tidigare. Men vill man istället fantisera och resonera med känslor eller anekdotisk bevisföring istället för fakta och logik så får man väl göra det.
__________________
Senast redigerad av pf10 2021-07-03 kl. 17:00.
Citera
2021-07-03, 17:06
  #98
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Ja, det är vad statistiken säger. I Norge som sedan länge har haft en hög andel elbilar i sin fordonsflotta så är det 5 gånger så vanligt att ett vanligt fosilbränsledrivet fordon brinner jämfört med en elbil. Länk finns postad tidigare. Men vill man istället fantisera och resonera med känslor eller anekdotisk bevisföring istället för fakta och logik så får man väl göra det.

O det allra vanligaste är gasoldrivna - har vi såna i norge
Citera
2021-07-03, 17:12
  #99
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
O det allra vanligaste är gasoldrivna - har vi såna i norge
Jag känner inte till hur många bilar som drivs av fordonsgas i Norge men det går säkert att ta fram data på detta. Jämförelsen ovan gällde bensin- och dieselfordon.
Citera
2021-07-03, 18:02
  #100
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Ja, det är vad statistiken säger. I Norge som sedan länge har haft en hög andel elbilar i sin fordonsflotta så är det 5 gånger så vanligt att ett vanligt fosilbränsledrivet fordon brinner jämfört med en elbil. Länk finns postad tidigare. Men vill man istället fantisera och resonera med känslor eller anekdotisk bevisföring istället för fakta och logik så får man väl göra det.

Ja, eller också kan man vara nedlåtande i resonemanget, och använda härskarteknik i replikerna.


Har du intresserat dig för genomsnittsåldern på de bilar som brinner i Norge?

Kan det vara så att genomsnittsåldern på elbilsflottan i Norge är lägre än på fossilbilarna?
Kan det vara så att de äldre fossilbilarna som körs av personer som inte är beredda att växla upp ekonomiskt till elbil också underhålls sämre än en nyare elbil?

Den gamla Zafiran som brann i P-garaget ägdes just av en invandrad familj som troligen hade svårt att hitta en billig eldriven MPV för 6 personer. Ja, eller prioriterade semesterresor tillbaka till landet man just flytt från framför dyr elbil.

Jag har inte svaren, jag bara målar upp ett alternativ till dina tvärsäkra utsagor.
Citera
2021-07-03, 20:09
  #101
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Ja, eller också kan man vara nedlåtande i resonemanget, och använda härskarteknik i replikerna.

Har du intresserat dig för genomsnittsåldern på de bilar som brinner i Norge?

Kan det vara så att genomsnittsåldern på elbilsflottan i Norge är lägre än på fossilbilarna?
Kan det vara så att de äldre fossilbilarna som körs av personer som inte är beredda att växla upp ekonomiskt till elbil också underhålls sämre än en nyare elbil?

Den gamla Zafiran som brann i P-garaget ägdes just av en invandrad familj som troligen hade svårt att hitta en billig eldriven MPV för 6 personer. Ja, eller prioriterade semesterresor tillbaka till landet man just flytt från framför dyr elbil.

Jag har inte svaren, jag bara målar upp ett alternativ till dina tvärsäkra utsagor.
Jag gör gärna det med självupptagna faktaresistenta figurer som inte har något som helst intresse av att gräva i och titta på de studier och statistik som faktiskt finns inom området. Speciellt när det gäller dårar som fantiserar om mystiska omständigheter och sammansvärjningar mellan MSB och Miljöpartiet i studier som berör risker vid räddningsinsatser.

Du tillhör en av de mycket få personerna i den här tråden som faktiskt ställer relevanta frågor utifrån den data som finns vilket jag tycker är positivt. Och ja det kan säkert ha en viss påverkan då elbilar är relativt nya. Samtidigt så har de, speciellt i Norge, ändå funnits en ganska lång tid i fordonsflottan jämfört med andra länder och vi ser inga som helst tecken på det annalkande brandkatastrofläge som vissa menar ska komma. Man ska också komma ihåg att en vanlig brandorsak vid bränder i fordon är läckage av brandfarliga vätskor som antänder mot heta ytor, ett scenario som i princip uteblir vid användning av elbilar. Så det är i grunden inget konstigt om elbilar generellt brinner mer sällan än andra typer av fordon.

Jag har vidare inte gjort några tvärsäkra uttalanden om att elbilar skulle vara problemfria, utan risker, bra eller dåliga. Mina inlägg ska mer ses som nyansering och faktainspel till de inlägg i den här tråden som verkar styras mer av känslor, tyckande och faktaresistens i stället för vad verkligheten faktiskt visar.
__________________
Senast redigerad av pf10 2021-07-03 kl. 20:11.
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback