2021-06-16, 19:09
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FITTSTAT
Halv fot? Låter orimligt då de mäter från armhålan.

Jag tror under detta EM börjar de mäta från näshåret.
2021-06-16, 19:22
Medlem
Citat:

De mäter alla kroppsdelar som man får göra mål med. Är näsan 1mm offside så är du offside
2021-06-16, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
De mäter alla kroppsdelar som man får göra mål med. Är näsan 1mm offside så är du offside

Möjligt, jag tog bara fakta från studion och Jonas som ändå varit professionell domare. Men jag kan ha fel.
2021-06-16, 20:11
Medlem
nackas avatar
Citat:

Nja, jag skulle tro att just armhålan (och mellangården antar jag) är en av få kroppsdelar som är i princip omöjlig att vara den punkt man mäter från.
2021-06-16, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nacka
Nja, jag skulle tro att just armhålan (och mellangården antar jag) är en av få kroppsdelar som är i princip omöjlig att vara den punkt man mäter från.

Varför? Om inte spriten spelar mig ett spratt så är det väl där man mäter ifrån när det gäller 100m? Eller är det kuken? I hård tillstånd?
2021-06-16, 20:37
Medlem
nackas avatar
Citat:
Varför? Om inte spriten spelar mig ett spratt så är det väl där man mäter ifrån när det gäller 100m? Eller är det kuken? I hård tillstånd?

Om jag inte missminner mig så är det väl den del av bålen som är längst fram på en löpare som gäller för målgång i löpning.

I fotboll är det den del av kroppen, som man enligt regelverket får använda för att spela bollen med, som är längst fram som mäter från. Alltså räknas allt utom armarna.

Man måste vara jävligt skevt skapad om man lyckas få armhålan att vara närmast motståndarens mål.
2021-06-16, 20:48
Medlem
Citat:
Om jag inte missminner mig så är det väl den del av bålen som är längst fram på en löpare som gäller för målgång i löpning.

I fotboll är det den del av kroppen, som man enligt regelverket får använda för att spela bollen med, som är längst fram som mäter från. Alltså räknas allt utom armarna.

Man måste vara jävligt skevt skapad om man lyckas få armhålan att vara närmast motståndarens mål.

Jag tror du har rätt här, armhålan kan i de flesta fall inte vara före bålen i en given situation. Jag går nog på vattnet nu...
2021-06-16, 20:49
Medlem
Rimberts avatar
Citat:

Skönt att finnarna togs ner på jorden igen, efter sin orättfärdida seger mot danskarna.
2021-06-16, 21:14
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det finns någon märklig uppfattning att Sverige alltid ska klä sig som bananer i pyjamas. Det flesta länder med gult i flaggan väljer bort gult. Tyskland använder aldrig gult. Spanien har slutat med gult. I ishockey använder Kazakstan vitt i stället för gult.

Troligen är det SvFF som bestämmer och jag önskade att någon kunde säga att det ska vara blått med vitt som reservfärg.
De gula färgerna man väljer fungerar väl i rätt utformning, särskilt med mörkare, gula färger i kombination med blått. Det beror såklart också på mönstret. När man däremot går den vägen som fotbollströjorna som ska representera Sverige i OS i fotboll så vill man bara spy. Vad i helvete kan man säga om den designen? Vedervärdig. Är det knarkande ravecolombianer som Sverige representerar där? Den gula nyansen är vedervärdig och tröjorna är skitfula.

Mörkgul och mörkblå i rätt nyanser och med bra mönster duger utmärkt som matchtröjor.
Senast redigerad av Ubbe Cykelkedja 2021-06-16 kl. 21:17.
2021-06-16, 22:12
Medlem
Zyxel04s avatar
En lite halv-svår match att recensera.

Ryssland vann och de va kanske ändå rättvist men det var ändå ingen total dominans.

Tittar man på attemps så tror jag siffrorna landade på 7 attemps för Finland och 14 för Ryssland. Gällande skott på mål så var det 3-1, fördel Ryssland. Ändå kändes det alltså inte som om ryssarna gjorde någon direkt jättematch.

Finländarna hade en del farliga anfall och en del ganska bra kombinationer. Det som saknades var slutprodukten (några gånger alltså).

Känslan är att de som skilde är dessa "små marginaler": Ryssland har på pappret bästa spelare som kan vara lite mer kreativa, ha lite bättre touch och göra saker lite snabbare. Detta blev i sin tur avgörande idag.

Jag tyckte Suomi ändå stod upp bra i sin press under stora delar av mathcen och passade runt bollen ganska skickligt. Pojanpalo utmärkte sig positivt, väldigt rörligt och på hugget. Pukki har varit lite av en besvikelse. Han rör sig bra men är ingen riktig gigant vilket man förväntade sig. På mittfen så tyckte jag inte de var någon finne som utmärkte sig särskilt positivt. Lod tar väl några bra initiativ ibland men känslan är att de är ingen som kan slå de där nyckelpassningarna som leder till målet.

På den ryska sidan så är nivån lite högre och de ledde till fler chanser. Utmärkte sig gjorde Miranchuk, han var navet under sin tid på plan och kan hålla i bollen samt dribbla på egen hand (han är en spelartyp som finnarna inte hade idag).

Är ändå lite spännande inför sista omgången. Båda lagen har en chans att ta sig vidare men de är samtidigt ingen garant. Matchen mellan Belgien och Danmark blir centralt. Tänkte spekulera lite kring morgondagens matchen.

Belgien vinner.

Då är läget såhär
1. Belgien - 6 poäng
2. Ryssland - 3 poäng
3. Finland - 3 poäng
4. Danmark - 0 poäng

Det är inbördesmöten som avgör och därför före Finland.

I det läget är belgarna garanterat vidare. De kan gynna Finland inför deras möte med Belgien eftersom belgarna eventuellt kommer gå på halvfart.

Det är lite svårare kring Ryssland. Eftersom 4 treor avancerar så torde Danmark ändå hade en chans att gå vidare i detta läget, även om chansen är ganska låg. Frågan är väl hur lagmoralen kommer vara hos danskarna. Kan de vara så att de är helt otaggade efter två förluster och de som hände med Eriksen? Ja då har ryssarna en väldigt fin chans. Samtidigt kan de vara så att danskarna ändå lyckas hitta någon motivation och ger allt eftersom de ändå finns en viss chans.

Kryss.

Då är läget så här
1. Belgien - 4 poäng
2. Ryssland - 3 poäng
3. Finland - 3 poäng
4. Danmark - 1 poäng

Belgien har en ganska bra chans att gå vidare med 4 poäng och därmed kommer de kanske att vila sina nycklar ifall tabellläget är på detta sätt. Samtidigt borde ju Belgien ändå vilja vinna gruppen och således så tror jag de kommer gå på helfart och försöka ta tre poäng för att vinna gruppen och få en enklare lottning framöver. Därmed skulle detta resultat missgynna Finland.

Det är väl egentligen inget jättebra resultat för Ryssland heller. Med en poäng imorgon så har Danmark väldigt goda möjligheter att avancera vid en seger mot Ryssland, de kommer troligen bli tvåa. Således är detta resultat dåligt för ryssarna.

Danmark vinner.

Då har samtliga lag 3 poäng. Att beskriva tabellen är svårt de är inbördesmöten som styr. Troligen kommer ryssarna vara sist efter 3-0-förlusten.

Ja detta skulle ju missgynna Finland för då måste Belgien verkligen ta sig an uppgiften seriöst. Troligen kommer Belgien spela med bästa möjliga lag om detta händer.

Även ryssarna kan få en svår uppgift. Danskarna lär ju vid en seger imorgon få ökad lagmoral och känna att de spelar för Eriksen. En fuling i sammanhanget är att lagen kan spela på resultat. Troligen kommer båda gå vidare vid ett oavgjort resultat (eftersom finnarna lär förlora mot Belgien) och därmed finns det också denna aspekt.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback