2022-05-19, 20:20
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justinsane420
Om Tottenham hade vunnit alla sina matcher hade de vunnit ligan...
Helheten, som du pratar om, gör att ligan ser ut exakt som den gör.
Kom med ett seriöst svar, och inte ett trollinlägg. Jag siktar här till de 3 första matcherna efter att det blev klart att Tierney och Partey blir borta för resten av säsongen.
Citera
2022-05-19, 21:13
Medlem
Schmooves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zantera
Bygger man laget kring spelare som är gjorda av glas så blir det ju skadebekymmer. Okej att Partey inte hade mycket skador innan Arsenal men t.ex. Tierney hade ju en del i Celtic och har nu missat typ 50 matcher på 3 säsonger för Arsenal. Antingen ersätter man dessa spelare då de helt enkelt inte går att förlita sig på, eller så kör man med dem men då får man ju också acceptera att de kommer vara skadade och missa delar av säsongen och då står man där med Tavares och Lokonga.

Att dessutom skylla på tillfälliga skador och dåliga domare när laget har 13 förluster på 37 matcher känns ju bara löjligt, torskar man mot Brighton/Palace/Southampton 3 matcher i rad när man jagar CL så förtjänar man inte att spela det.

Det är löjligt att skylla på skador, men förra säsongen läste jag inget annat här inne än LIV och deras skador.

Det är ingen nyhet att Tierney är skadebenägen. När han köptes var han borta i två månader innan hans första match i Arsenaltröjan. Inför denna säsongen köpte Arsenal en ung Tavares som andra val bakom Tierney, tyvärr har de få matcherna Arsenal spelat i år inte varit gynnsam för hans utveckling. Det ligger på Arteta att hålla sina spelare redo för spel men unga spelare är ofta lite svajiga.

Det värsta är väl att Tierney skadade sig i en vänskapsmatch, helt otroligt att Arsenal inte stoppade Tierney från spel. Jag har för mig att Liverpool fejkade en skada på Robertson i samband med vänskapsmatchen mot Polen. Tyvärr är Arsenal för ärliga och skickar glatt iväg sina spelare.

Nu är ingenting klart än men det verkar som att Arsenal köper skotten Aaron Hickey från Bologna inför nästa säsong. Så klubben förstår problematiken med en skadad Tierney och att Tavares inte kommer upp i nivå.

Jag tror att det på lång sikt blir bäst med att Arsenal spelar EL nästa säsong, ungdomarna får spela ute i Europa. Förhoppningsvis får en ung Patino samma utveckling som Saka och ESR av att spela i EL. sp*rs kunde inte ens ta sig vidare från ECL i december. Har verkligen sp*rs i CL att göra?
Citera
2022-05-19, 21:18
Medlem
Opportunitiess avatar
Nån med koll på bra stream? Skulle väldigt gärna vilja se Port Vale - Swindon. Tack på förhand!

Svenska spel hade sändning så det löste sig. Edit*
Senast redigerad av Opportunities 2022-05-19 kl. 21:22.
Citera
2022-05-19, 21:21
Moderator
zanteras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schmoove
Jag tror att det på lång sikt blir bäst med att Arsenal spelar EL nästa säsong, ungdomarna får spela ute i Europa. Förhoppningsvis får en ung Patino samma utveckling som Saka och ESR av att spela i EL. sp*rs kunde inte ens ta sig vidare från ECL i december. Har verkligen sp*rs i CL att göra?

Personligen tycker jag Spurs till CL före Arsenal denna säsongen är roligare då det känns troligare att Conte blir kvar i Spurs nästa säsong (vilket gör Spurs mer konkurrenskraftiga vilket känns roligare för ligan även om det blir svårare) och Arsenal klarar en säsong till utanför CL då kravet är mycket lägre och 5a ändå är en stor uppgradering från 8a som man slutat 2 säsonger i rad. Att gå från orelevant mittenlag till ett lag som nosar på CL igen är ju ändå en förbättring. Sen tror jag Spurs under Conte (i hans första fulla säsong) är ett helt annat Spurs än det Spurs som åkte ur ECL.

Skador påverkar ju alla lag, vissa har mer oflyt än andra såklart. Tierney och Partey är bra spelare när de är hela och spelar ihop (vilket känns som typ 30% av matcherna) men när det skylls på skador så brukar jag mer se på vilka matcher man torskar. Att Arsenal utan Tierney och Partey skulle få svårt mot de bra lagen säger jag inget om, men när man åker på torsk mot Brighton/Palace/Southampton/Newcastle så är det ju pinsamt. Det hade ju även räckt med att man vann 1 av dessa matcher så hade man inte varit där man är nu. Om Arsenal nu missar 4e platsen så är det inte på grund av skadorna eller domare, man har haft många chanser som man sumpat helt enkelt.

Blir intressant att se vad Arsenal gör i sommar dock. Känns mer o mer som att man kanske inte borde värva backuper till Tierney/Partey utan snarare ersättare till dom så att de blir rotationsspelarna själva. En till säsong där båda missar halva säsongen och Arsenal har nog väldigt svårt att nå top4.
Citera
2022-05-19, 21:49
Medlem
Schmooves avatar
Citat:
Personligen tycker jag Spurs till CL före Arsenal denna säsongen är roligare då det känns troligare att Conte blir kvar i Spurs nästa säsong (vilket gör Spurs mer konkurrenskraftiga vilket känns roligare för ligan även om det blir svårare) och Arsenal klarar en säsong till utanför CL då kravet är mycket lägre och 5a ändå är en stor uppgradering från 8a som man slutat 2 säsonger i rad. Att gå från orelevant mittenlag till ett lag som nosar på CL igen är ju ändå en förbättring. Sen tror jag Spurs under Conte (i hans första fulla säsong) är ett helt annat Spurs än det Spurs som åkte ur ECL.

Skador påverkar ju alla lag, vissa har mer oflyt än andra såklart. Tierney och Partey är bra spelare när de är hela och spelar ihop (vilket känns som typ 30% av matcherna) men när det skylls på skador så brukar jag mer se på vilka matcher man torskar. Att Arsenal utan Tierney och Partey skulle få svårt mot de bra lagen säger jag inget om, men när man åker på torsk mot Brighton/Palace/Southampton/Newcastle så är det ju pinsamt. Det hade ju även räckt med att man vann 1 av dessa matcher så hade man inte varit där man är nu. Om Arsenal nu missar 4e platsen så är det inte på grund av skadorna eller domare, man har haft många chanser som man sumpat helt enkelt.

Blir intressant att se vad Arsenal gör i sommar dock. Känns mer o mer som att man kanske inte borde värva backuper till Tierney/Partey utan snarare ersättare till dom så att de blir rotationsspelarna själva. En till säsong där båda missar halva säsongen och Arsenal har nog väldigt svårt att nå top4.

sp*rs har ju ett av ligans bästa anfall som dessutom är rätt duktiga på att fuska. Englands golden boy har lärt sig vad en kaptensbindel för three lions innebär och berättar för domaren efter varje avblåsning vad han anser att domaren bör göra.

Arsenal saknar ju anfall helt och hållet. Det blir extra svårt mot defensiva lag. Arsenal kan inte bryta ner den typen av försvar just nu. Att Auba skulle bli så dålig kunde ingen förutse. Det är svårt att värva spelare i januari men i sommar kommer anfallet förbättras, betänkligt. Sämre än så här kan det knappast bli.

Det kan bli 69 poäng den här säsongen, samma mängd som LIV skramlade ihop förra säsongen. Då räckte det till en tredjeplats, även 19/20* hade 69 poäng räckt långt. Nu blir det troligtvis en femteplats och det skulle jag tagit alla dagar i veckan inför den här säsongen.

Jag valde att vara lite otydlig angående Aaron Hickey eftersom inget än så länge är klart. På sikt är nog Hickey tänkt att ta över efter Tierney, om nu inte alla skadebekymmer försvinner hux flux.

Hickey är riktigt lovande men det är dumt att uttala sig innan allt är klart. Om det nu inte blir Hickey så kommer säkert en annan spelare in och konkurrerar med Tierney. Högerbacken i Arsenal, Tomiyasu gick ju rätt in i laget och levererade. 0-3 förlusten för Arsenal i NLD snackas det väldigt mycket om. Men såg ni Emerson Royal? Den gubben är ju helt igenom usel. Felpass efter felpass. Honom kan ingen förutom Barca vara nöjd med, då dom fick otroligt bra betalt för honom,

Jag vet inte om Arsenal kommer kunna köpa en ny Partey, det talas om att köpa Arthur Melo från Juventus. Isåfall är det en bra uppgradering från Elneny som lider av samma syndrom som Holding. Bra i första matchen på länge, men sen ett par matcher in så slappnar dom av och gamla synder kommer fram.
Citera
2022-05-19, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Nej, absolut inte. Däremot så är det pinsamt att du inte klarar av att se helheten. Om det inte vore för våra skadebekymmer på Tierney och Partey, så hade vi redan säkrat fjärdeplatsen innan NLD. Så då hade det inte spelat ngn att Floppingham de facto hade domaren som deras 12th man ute på gräset.
Du får tycka vad du vill, men aspirerar man på CL-platserna så bör man inte förlora mot Palace, Brighton och Southampton i följd med totalt 1-5 i målskillnad för att en mittfältare och ytterback är skadade. Vad är det för skrattretande argument du kommer med? Du får det att låta som att Arteta ställde upp med juniorlaget.

Du kan gråta om derbyt bäst du vill. Faktum är att om Arsenal inte sett till att få matchen framflyttad på helt orimliga grunder hade de varit favoriter och förmodligen vunnit matchen när den egentligen skulle ha spelats. Så där har Arteta & Co sig själva att skylla. Du verkar liksom glömma att matchen flyttades fram för att Arsenal ville det, medan Tottenham var helt emot.
Eventuella skador och frånvaro får man snällt räkna med i fotboll, det är Arsenal inte ensamma om att ha bekymmer med. Lobbar man för att en match ska flyttas fram så är det mer än någonsin klädsamt att ha sådana eventuella bakslag i åtanke när man tar sitt beslut. Att spelare tenderar att skada sig framåt våren är inget nytt.

Du klagar ofta på Liverpools supportrar, att de har offerkoftan på. Vad har då du? När det går bra för Arsenal är ni störst, bäst och vackrast och när det går dåligt är det domarens, spelschemats eller skadornas fel. Skärp dig för fan.

För övrigt har jag inte tagit ut något i förskott ännu och det ska bli spännande på söndag. Må bästa lag knipa fjärdeplatsen!
Citera
2022-05-19, 22:14
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:

Det handlar inte om ursäkter. Det är snarare så att AFCs i särklass 2 viktigaste spelare blev skadade i en kritisk punkt av säsongen, samt att våra backups till Tierney/Partey håller inte måttet. Det är ingen tvivel om att resultaten i våra matcher efter skadorna på Tierney/Partey har påverkats p g a detta, men det är inte huvudskälet - det ligger på Arteta’s axlar. Det märks oftare än sällant att han är en orutinerad manager, och en som inte klarar av att få till ett bra anfallsspel.
Citera
2022-05-19, 22:37
Medlem
justinsane420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Det handlar inte om ursäkter. Det är snarare så att AFCs i särklass 2 viktigaste spelare blev skadade i en kritisk punkt av säsongen, samt att våra backups till Tierney/Partey håller inte måttet. Det är ingen tvivel om att resultaten i våra matcher efter skadorna på Tierney/Partey har påverkats p g a detta, men det är inte huvudskälet - det ligger på Arteta’s axlar. Det märks oftare än sällant att han är en orutinerad manager, och en som inte klarar av att få till ett bra anfallsspel.

Sen kommer du med fler ursäkter. Du är fan i mig en komiker utan att själv inse det
Citera
2022-05-19, 22:40
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radiopanna
Du får tycka vad du vill, men aspirerar man på CL-platserna så bör man inte förlora mot Palace, Brighton och Southampton i följd med totalt 1-5 i målskillnad för att en mittfältare och ytterback är skadade. Vad är det för skrattretande argument du kommer med? Du får det att låta som att Arteta ställde upp med juniorlaget.

Du kan gråta om derbyt bäst du vill. Faktum är att om Arsenal inte sett till att få matchen framflyttad på helt orimliga grunder hade de varit favoriter och förmodligen vunnit matchen när den egentligen skulle ha spelats. Så där har Arteta & Co sig själva att skylla. Du verkar liksom glömma att matchen flyttades fram för att Arsenal ville det, medan Tottenham var helt emot.
Eventuella skador och frånvaro får man snällt räkna med i fotboll, det är Arsenal inte ensamma om att ha bekymmer med. Lobbar man för att en match ska flyttas fram så är det mer än någonsin klädsamt att ha sådana eventuella bakslag i åtanke när man tar sitt beslut. Att spelare tenderar att skada sig framåt våren är inget nytt.

Du klagar ofta på Liverpools supportrar, att de har offerkoftan på. Vad har då du? När det går bra för Arsenal är ni störst, bäst och vackrast och när det går dåligt är det domarens, spelschemats eller skadornas fel. Skärp dig för fan.

För övrigt har jag inte tagit ut något i förskott ännu och det ska bli spännande på söndag. Må bästa lag knipa fjärdeplatsen!
Exakt, och du får tycka vad du vill. Det finns inga ursäkter för att gå på 3 raka smällar mot lag som Palace, Brighton & Soton, oberoende av vad. Men jag är säker på att vi hade def inte tappat 9p i de matcherna med Tierney/Partey på plan, både Tierney & Partey har varit de 2 nyckelspelarna i Arsenal’s spel denna säsong, och hela spelet har byggts på att Tierney via Partey går framåt. Utan dessa två herrar så stod vi barfota i sanden, och var tvungna att komma upp med en ny spelidé. Hur tror du att det hade gått för spurs om de blev utan Son & Kane i flera veckor?

Det är skrattretande hur ngn ens kan komma på att jämföra Arsenal-fans med offerrollen till Liverpool-kåren. Men saken är klar, Gooners är inte ens i närheten av att spela ”alla andras fel, aldrig vårat fel” som det Liverpool-fansen alltid gör. Vad jag vet, så har inte jag lagt skulden på några andra än Arteta & Arsenal för att vi är så beroende av både Tierney och Partey, samt att vi inte har några värdiga ersättare för dessa två.
Citera
2022-05-19, 22:54
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justinsane420
Sen kommer du med fler ursäkter. Du är fan i mig en komiker utan att själv inse det
Vad i det inlägget är det som kan klassas för ursäkter? Nu är ju inte jag en så extremt lättkränkt individ som det du är, men det är absolut inget i det inlägget som är menat som ursäkter.

Förresten, minns du hur bubblan var under 19/20? Jag tog då och poängterade ett flertals ggr här inne att enda skälet till att varför Liverpool vann titeln med så klar marginal den säsongen var p g a Citys skadebekymmer, samt att de övriga ”top 6” klubbarna genomgick då en B-säsong jämfört med föregående säsonger. Men enligt Liverpool-kåren, så vann de ligan så stor marginal enbart p g a överlägsenhet och Man Citys skadebekymmer betydde noll och ingenting. Dock så såg man en helt ton ifrån kåren under 20/21, när Liverpool var plågade av skadebekymmer. Hyckleri blir bara första bokstaven.
Citera
2022-05-19, 23:04
Medlem
Måste bara kommentera det sorgliga som hände häromdagen. Arsenal gick alltså och gjorde en Arsenal ännu en gång. De hade CL platsen i stort sätt säkrad men lyckas ändå på något klassiskt vis sumpa den helt och hållet trots flera chanser.. Nästa säsong så är United, Spurs och Newcastle mycket starkare. Va detta Arsenals sista chans på topp 4 någonsin?

Mäktig avslutning på söndag också, vem fixar ligan åt oss? Ings eller Coutinho?
Citera
2022-05-19, 23:18
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bombaclap
Måste bara kommentera det sorgliga som hände häromdagen. Arsenal gick alltså och gjorde en Arsenal ännu en gång. De hade CL platsen i stort sätt säkrad men lyckas ändå på något klassiskt vis sumpa den helt och hållet trots flera chanser.. Nästa säsong så är United, Spurs och Newcastle mycket starkare. Va detta Arsenals sista chans på topp 4 någonsin?

Mäktig avslutning på söndag också, vem fixar ligan åt oss? Ings eller Coutinho?

Tycker dock inte man ger Newcastle tillräckligt med beröm för matchen mot Arsenal, oftare hör man att arsenal gjorde en usel insats (vilket inte är helt fel) snarare än att Newcastle gjorde sin kanske bästa match denna säsong (kanske till och med på de senaste säsongerna).

Ska bli intressant vad Ten Hag kan lyckas uträtta nästa säsong, han är en intressant manager.
Senast redigerad av Neroxx 2022-05-19 kl. 23:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in