Citat:
Ursprungligen postat av
zantera
Personligen tycker jag Spurs till CL före Arsenal denna säsongen är roligare då det känns troligare att Conte blir kvar i Spurs nästa säsong (vilket gör Spurs mer konkurrenskraftiga vilket känns roligare för ligan även om det blir svårare) och Arsenal klarar en säsong till utanför CL då kravet är mycket lägre och 5a ändå är en stor uppgradering från 8a som man slutat 2 säsonger i rad. Att gå från orelevant mittenlag till ett lag som nosar på CL igen är ju ändå en förbättring. Sen tror jag Spurs under Conte (i hans första fulla säsong) är ett helt annat Spurs än det Spurs som åkte ur ECL.
Skador påverkar ju alla lag, vissa har mer oflyt än andra såklart. Tierney och Partey är bra spelare när de är hela och spelar ihop (vilket känns som typ 30% av matcherna) men när det skylls på skador så brukar jag mer se på vilka matcher man torskar. Att Arsenal utan Tierney och Partey skulle få svårt mot de bra lagen säger jag inget om, men när man åker på torsk mot Brighton/Palace/Southampton/Newcastle så är det ju pinsamt. Det hade ju även räckt med att man vann 1 av dessa matcher så hade man inte varit där man är nu. Om Arsenal nu missar 4e platsen så är det inte på grund av skadorna eller domare, man har haft många chanser som man sumpat helt enkelt.
Blir intressant att se vad Arsenal gör i sommar dock. Känns mer o mer som att man kanske inte borde värva backuper till Tierney/Partey utan snarare ersättare till dom så att de blir rotationsspelarna själva. En till säsong där båda missar halva säsongen och Arsenal har nog väldigt svårt att nå top4.
sp*rs har ju ett av ligans bästa anfall som dessutom är rätt duktiga på att fuska. Englands golden boy har lärt sig vad en kaptensbindel för three lions innebär och berättar för domaren efter varje avblåsning vad han anser att domaren bör göra.
Arsenal saknar ju anfall helt och hållet. Det blir extra svårt mot defensiva lag. Arsenal kan inte bryta ner den typen av försvar just nu. Att Auba skulle bli så dålig kunde ingen förutse. Det är svårt att värva spelare i januari men i sommar kommer anfallet förbättras, betänkligt. Sämre än så här kan det knappast bli.
Det kan bli 69 poäng den här säsongen, samma mängd som LIV skramlade ihop förra säsongen. Då räckte det till en tredjeplats, även 19/20* hade 69 poäng räckt långt. Nu blir det troligtvis en femteplats och det skulle jag tagit alla dagar i veckan inför den här säsongen.
Jag valde att vara lite otydlig angående Aaron Hickey eftersom inget än så länge är klart. På sikt är nog Hickey tänkt att ta över efter Tierney, om nu inte alla skadebekymmer försvinner hux flux.
Hickey är riktigt lovande men det är dumt att uttala sig innan allt är klart. Om det nu inte blir Hickey så kommer säkert en annan spelare in och konkurrerar med Tierney. Högerbacken i Arsenal, Tomiyasu gick ju rätt in i laget och levererade. 0-3 förlusten för Arsenal i NLD snackas det väldigt mycket om. Men såg ni Emerson Royal? Den gubben är ju helt igenom usel. Felpass efter felpass. Honom kan ingen förutom Barca vara nöjd med, då dom fick otroligt bra betalt för honom,
Jag vet inte om Arsenal kommer kunna köpa en ny Partey, det talas om att köpa Arthur Melo från Juventus. Isåfall är det en bra uppgradering från Elneny som lider av samma syndrom som Holding. Bra i första matchen på länge, men sen ett par matcher in så slappnar dom av och gamla synder kommer fram.