Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-06-14, 19:31
  #1
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Nytt FF som utannonserades igår. Kommer ihåg när ryktena dök upp angeånde ett "souls" eller "Nioh" likt Final Fantasy som skulle komma baserat på typ det första spelet så blev jag iallafall intresserad då jag verkligen gillar Nioh spelen och gillar Final Fantasy universumet. Men sen dök trailern upp och då tappade man typ allt intresse. Ser hemskt ut. Är det här verkligen människorna bakom Nioh? Visst "cringe" med allt kill chaos som gör trailern knappt tittbar men gameplay i sig ser inte heller ens det bra ut. Hur fan fattar dom beslut inom Square enix egentligen undrar man ju.

Trailer med gameplay nedanför.

https://www.youtube.com/watch?v=ntQ-...EnixSquareEnix
Citera
2021-06-14, 19:54
  #2
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Nytt FF som utannonserades igår. Kommer ihåg när ryktena dök upp angeånde ett "souls" eller "Nioh" likt Final Fantasy som skulle komma baserat på typ det första spelet så blev jag iallafall intresserad då jag verkligen gillar Nioh spelen och gillar Final Fantasy universumet. Men sen dök trailern upp och då tappade man typ allt intresse. Ser hemskt ut. Är det här verkligen människorna bakom Nioh? Visst "cringe" med allt kill chaos som gör trailern knappt tittbar men gameplay i sig ser inte heller ens det bra ut. Hur fan fattar dom beslut inom Square enix egentligen undrar man ju.

Trailer med gameplay nedanför.

https://www.youtube.com/watch?v=ntQ-...EnixSquareEnix

Alltså Square Enix har helt tappat bollen och är 10 meter offside just nu känns det som. Vilket även visat sig ekonomiskt senaste året. Deras HD gaming division gick med rejäl förlust.
Citera
2021-06-14, 20:44
  #3
Medlem
Ja jävlar vad man skäms när man tittar på det här, jag har iof inte spelat FF sedan 7an. Testade någon av de modernare spelen till ps4 men tröttnade så fort jag insåg att de tagit bort den klassiska stridsmekaniken, när hände det?
Citera
2021-06-14, 21:09
  #4
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av do-ob
Ja jävlar vad man skäms när man tittar på det här, jag har iof inte spelat FF sedan 7an. Testade någon av de modernare spelen till ps4 men tröttnade så fort jag insåg att de tagit bort den klassiska stridsmekaniken, när hände det?

21 år sedan ATB försvann ur huvudserien.
Citera
2021-06-14, 21:16
  #5
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Alltså Square Enix har helt tappat bollen och är 10 meter offside just nu känns det som. Vilket även visat sig ekonomiskt senaste året. Deras HD gaming division gick med rejäl förlust.

Citat:
Ursprungligen postat av do-ob
Ja jävlar vad man skäms när man tittar på det här, jag har iof inte spelat FF sedan 7an. Testade någon av de modernare spelen till ps4 men tröttnade så fort jag insåg att de tagit bort den klassiska stridsmekaniken, när hände det?

Fast det här är inte Square Enix, mer än att de ger ut spelet, som är en spinoff.

Det är Team Ninja som utvecklar spelet, som utvecklat Ninja Gaiden och Nioh-spelen, två serier som är riktigt riktigt bra.

Varför skulle Team Ninja göra ett turbaserat spel när deras specialitet är att få till riktigt bra närstridsspel?

Själv försöker jag få demot att starta, men tyvärr har de gjort något med det så att det inte startar för någon. Kanske imorgon...
Citera
2021-06-15, 15:40
  #6
Medlem
Nihennas avatar
Kört demot nu. Väldigt kul stridssystem, vilket kanske inte är så oväntat då Team Ninja tillsammans med Platinum förmodligen gör de bästa närstridssystemen i spelvärlden. Påminner lite som en blandning av Nioh+Sekiro, vilket passar mig som handen i handsken. Detta kommer bli intressant att följa. Oväntad, kul titel so far.
__________________
Senast redigerad av Nihenna 2021-06-15 kl. 15:44.
Citera
2021-06-15, 15:51
  #7
Medlem
Matsu-sans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Fast det här är inte Square Enix, mer än att de ger ut spelet, som är en spinoff.

Det är Team Ninja som utvecklar spelet, som utvecklat Ninja Gaiden och Nioh-spelen, två serier som är riktigt riktigt bra.

Varför skulle Team Ninja göra ett turbaserat spel när deras specialitet är att få till riktigt bra närstridsspel?

Själv försöker jag få demot att starta, men tyvärr har de gjort något med det så att det inte startar för någon. Kanske imorgon...

Nioh är ett poor mans souls game och fruktansvärt överskattat.
Citera
2021-06-15, 15:53
  #8
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matsu-san
Nioh är ett poor mans souls game och fruktansvärt överskattat.
Leveldesignmässigt är det inte lika bra, där håller jag med, men på stridssystemet knäpper Team Ninja Frosoft på fingrarna.

Tycker dock inte att de riktigt ska jämföras. Två olika typer av spel. Froms spel fokuserar väldigt mycket på atmosfären. Nioh på stridssystemet som ÄR betydligt mer avancerat och invecklat än Froms spel.

jag spelar Dark Souls och Bloodborne för att dyka ner i världen, medans jag dyker ner i Nioh för att göra fräcka kombos och stajla till det.

Båda två kompletterar varandras svagheter. Det är ingen tävling.
__________________
Senast redigerad av Nihenna 2021-06-15 kl. 16:14.
Citera
2021-06-15, 19:38
  #9
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Demot verkar fungera nu iallafall. Läst lite impressions från andra och överraskande positivt. Att demot inte gjorde spelet rättvisa. Får hoppas så då. Men då handlar det alltså om gameplay. Grafiskt och tekniskt verkar spelet vara ganska undermåligt. Men då är det ett demo.

Går dock inte att bortse från trailern. Undrar om dom var seriösa med den eller om det hela var ett skämt. Tyvärr har ju square en historia med det. Inte minst med deras engelska dubbning.

Sen måste jag säga att Nioh spelen är grymma. Håller med om att dom slår Fromsoftware på fingrarna med gameplay men det övriga för from bättre. Finns nog inget spel som har så skön combat som Nioh. Så kanske orättvist att vara så hård efter en trailer, men den var verkligen dåli. Det är liksom folks första impression. Det måste dom göra bättre. Får se hur spelet utvecklas så kanske man ändrat sig fram till 2022 och release.
Citera
2021-06-19, 12:17
  #10
Medlem
Nihennas avatar
Kört igenom demot en 5-6 gånger nu. Spelet blir bara roligare och roligare, särskilt nu när jag låst upp min favoritklass Dragoon, och jag kan inte vänta tills det släpps på riktigt. Jag tror mycket väl att Word of Mouth kommer att förbättra spelets rykte än vad trailern gjorde.

Älskar hur överdrivet det är och att det inte tar sig allt för seriöst. Varför slå ihjäl Chaos med ett svärd när man kan bonka honom i ansiktet med knytnävarna?

Det har kommit lite mer info om spelet också. Minns inte alla detaljer men typ:
  1. Det finns en anledning att karaktärerna ser såpass malplacerade ut (tänker på klädseln)
  2. Det kommer finnas 8 olika partymedlemmar
  3. Det kommer komma fler vapen, t ex enhandssvärd, tvåhandssvärd (inte greatswords, så gissar typ katanas) och knivar, men det ska också finnas en möjlighet att bygga sin karaktär att slåss med bara nävarna.
  4. Fler klasser, t ex Red Mage, kommer att komma.
Citera
2021-06-20, 00:07
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Fast det här är inte Square Enix, mer än att de ger ut spelet, som är en spinoff.

Det är Team Ninja som utvecklar spelet, som utvecklat Ninja Gaiden och Nioh-spelen, två serier som är riktigt riktigt bra.

Nåja, det är förmodligen huvudutvecklarna av spelet, men Square Enix är inte helt utanför utvecklingen. Jag såg åtminstone Tetsuya Nomuras namn i trailern, och troligen fler från Square. Och det räcker bara att se på huvudkaraktärerna för att förstå att det är ett verk av Square. Så otroligt generiska karaktärer, nästan som att det är en parodi. Huvudkaraktären med där typiska "FF-utseendet" som bara ser arg ut, en rosahårig Prompto, och typ en svart motsvarighet till Gladiolus? Kom igen nu.

Och ja, riktigt skämskudde på detta. Det måste vara hemskt att vara ett Final Fantasy-fan när de pumpar ut skit. FF15, ett hån mot FF7 med "remaken" och nu detta. Det kanske finns hopp om FF16, beroende på vilka det är som är iblandade och vilka som inte är iblandade i det projektet.
__________________
Senast redigerad av Patch1 2021-06-20 kl. 00:09.
Citera
2021-10-01, 16:14
  #12
Medlem
Nihennas avatar
Demo nummer två finns ju på Playstation 5 och Xbox Series X

Kört lite granna, och det är precis lika bra som första demot. Nu med lite mer färglada nivåer också.

Fler vapen och jobs också. Nu kan man spela som Red mage eller duelist (fokuserar på knytnävarna). Dolkar och enhandssvärd finns som nya vapen att prova på.

Även ny trailer och releasedatum (18e mars): https://www.youtube.com/watch?v=Hm5hy-MfJYg
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback